Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Sned sadel??

chilling

Trådstartare
Hur ser man om sadeln är sned?? Dum fråga kanske men jag har provat en sadel och jag vet inte om sadeln är sned eller hästen är snedmusklad.
Ska självklart kunna lämna in sadeln på koll till en sadelmakare men tänkte om jag ser det själv.
Har kollat bom och stoppning men hittar inget fel.

B

**BORTTAGEN**

vänd sadeln upp och ner så att du ser "kanalen", håll sadeln med bakvalvet mot dig och framvalvet neråt. Så ser du bäst om sadeln är rak eller ej.
Sadeln kan vara både sned i bommen, snedsydd framtill (ganska vanligt tyvärr) och sned i stoppningen osv.
Det kan vara svårt för ett ovant öga att se så jag rekommenderar att du tar sadeln till en sadelmakare så får han/hon kika på sadeln! :)

Nirak

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6477 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Utrustning Går det att se 100% om en sadel passar en unghäst innan den börjats rida? Jag tänker att sadeln i rörelse, med ryttare påverkar ju hur...
Svar
3
· Visningar
309
Utrustning Hejsan! Jag har nu äntligen köpt min första egna häst😍 Hon kommer hem till mig om kanske 2-3 veckor. Vill gärna fixa en sadel så snabbt...
Svar
7
· Visningar
268
Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
609
Utrustning Jag har (enligt mätning) väldigt brett bäcken vilket förklarar att jag har så svårt att sitta ner i de flesta sadlar för jag får inget...
Svar
18
· Visningar
940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar