Sneda höftbensknölar.

S

sarah_maya

Jag har ett sto på nio år som jag började föå problem med för ett halvårsedan. Hon började att bli lite smått grinig när jag fattade vänster galopp. Hon har alltid haft problem med galoppen men alldrig vart grinig. Detta blev hela tiden värre och hon började också bli grinig i höger galopp. Och nu var det inte bara i fattningarna. Hon har också blivit mer och mer sne. Hon körde hela tiden rumpan till höger. Speciellt i galoppen. En kompis hade en akupunktör/kiropraktor på sin häst och jag bestämde mig för att prova. Jag har under detta halvår fått höra att min häst är bara typiskt stoig och att hon bara protesterar. Akupunktören var här idag och såg direkt att hon hade sneda höftbensknölar. Den högre satt lägre än den vänstra och det är detta som har orsakat hennes problem. Min stackars häst! Han rättade till henne avsevärt men hon kommer att behöva ytterligare behandlingar och en sula under hö baksko som stöttar upp. Och detta för att hon har gått med det soppas länge. Jag ska också massera och stretcha henne varje dag. Men nu får vi väll hoppas att hon snar blir sitt gammla jag igen. :)
 
Min kompis hade samma problem, men hennes häst fick spatt o knäledsinflammation osv. till följd. Och när hon åkte till djursjukhuset behandlade dom (som vanligt) bara symptomen, inte orsaken och ville nästan döma ut hästen. Så lagade equiterapeuten det på en minut :eek: Men han fick göra det igen efter nåt år också.
 
Du ska se att hon kommer bli sitt gamla vanliga jag. Equiterapeuter (kiropraktorer) kan göra underverk med sneda hästar. Har de gått med snett bäcken länge tar det dock några behandlingar innan det blir bra. Detta beror ju på att muskulaturer inte hinner med, utan drar det snett igen. En häst i mitt stall blev bra på 3 beh och det är en äldre häst (16 år).

Tyvärr är det väldigt vanligt med snett bäcken. Det kan hästen få när den slår i höftknölen är den går ut från boxen. Det är därför det är så viktigt att öppna upp dörren ordentligt, och gå raktfram ett par steg så att hästen kan komma ut ordentligt. Likaså kan då drutta omkull i hagen eller få det när de rullar sig... Det gäller bara att vara observant på hur hästen beter sig. Börjar det var surt och grinigt och motvilja till att jobba så beror det ju på nåt. Värt att kolla upp fysiken först, innan man börja "ta igenom" saker och ting...

Lycka till!
 
Hos oss är det jag som har snett bäckenben :D , symptomen blir dock ungefär domsamma. Hästen fattar bara ena galoppen, blir sned i kroppen och vi får kommunikationsproblem då hon inte förstår mina hjälper. Lösningen är att jag går till kiropraktor och hästen får akupunktur. Det som händer är att jag när jag tror att jag sitter rakt i sadeln i verkligheten sitter snett ungefär som om jag ber hästen att gå på en volt (vikten på ena sidan, och det höftbenet längre fram). Nu när jag är medveten om mina egna problem kan jag rapportera att jag ser många sneda ryttare, antar att deras hästar inte är lika viktkänsliga som min madam så att dom inte reagerar lika tydligt .

Tyckte bara det var lite kul att jag har samma problem som din häst och att det påverkar hästen på liknande sätt.
/Lena
 
Javisst är den bra, vet du hur många ryttare jag har skickat till kotis för dem kan jag inte hjälpa så jättemycke. :smirk:
 
Hej!
Jag sökte bland gamla trådar och fann ditt inlägg. Min häst har samma problem som din och enligt equiterapeut ska jag göra samma, massera och stretcha samt sula på bakhoven. Hur har det gått med din häst? Nyfiken :bump:

Fia
 
vi har en super euqieteraput som kommer till stallet där jag jobbar, ganska ofta, och han har hjälpt till så super mycket. JAg kan inte enns räkna upp allt. men det har varit snehet i rumpan, knas i nacken, grejer i bennen,, osv..

fast det är ju tråkigt att alla tror att hästen har lydnadsfel när dom vissar att dom har ont. :crazy:
 
Sv: Re: Sneda höftbensknölar.

Hittade den här gamla tråden när jag letade efter sneda bäckenben, vilket jag fått reda på att min häst har.
Är lite villrådig för tillfället och vill gärna veta mer om någon vill dela med sig av sina erfarenheter.
Är det fler som har haft en häst med snett bäckenben och som fått ordning på problemet? Behöver all hjälp och info som jag kan få!
 
Sv: Re: Sneda höftbensknölar.

Min häst var sned förut. En equiteraput kom ut och gav akupunktur bla. Två gånger senare är han helt rak och fin. Han får nu massage var 4:e vecka så inte alla sneda muskler ska påverka för mycket under uppbyggnaden av jämnare muskler. Ska också någon gång ta mig tid och kolla mig igen. Har gjort det men inte det senaste. Hmmmm
 
Sv: Sneda höftbensknölar.

Jag är inne på tredje hästen med snett bäcken nu (usch, det där lät som om jag gör något kardinalfel :o )
Den första fick det av en olycka i samband med körning, hon blev helt återställd med hjälp av ET.
Den andra hade både roterat och snett bäcken samt en sned ländkota (orsak okänd, troligtvis gått omkull i hagen), bäckenet har stabiliserat sig helt (inga problem sedan i maj) men ländkotan krånglar fortfarande lite.
Den tredje är precis nyinköp (för tre veckor sedan) och hade en knappt synbar snedhet i bäckenet men är relativt snedmusklad uppe på rumpan. På dessa tre veckor har han ändå förbättrats synbart så om ett par månader är han säkert i skick som ny. :idea:

Jag har sett andra sneda hästar som korrigerats också och ser det inte som något större problem om man ser det och åtgärdar... Ett besök av ET och så ordentligt efterarbete med stretch och massage brukar lösa problemet.

/// ghost
 
Senast ändrad:
Sv: Sneda höftbensknölar.

I somras kändes min häst inte helt ok i ridningen, men jag kunde inte sätta fingret på vad det var. Jag tog ut min vet. som arbetar kiropraktiskt också, och han såg rätt snart att min häst inte var jämn över/i (?) bäckenet. Syntes ingenting när hon stod stilla, men när man gick med henne så såg man att höger bakhalva inte höjdes upp riktigt lika mycket som vänster sidan. Det var dock liten skillnad, jag fick titta noga för att se.
Hursom så var hon låst i bäckenet, Si-leden satt låst. Han tror att min häst haft denna låsning länge, flera år troligtvis :crazy:
Flera andra veterinärer har tidigare konstaterat att hon haft ont där och behandlat med tuppkam/kortison/akupunktur, vilket ju bara har hjälpt för stunden.

Denna veterinär fixade till detta på några minuter, och man såg skillnad direkt efter! Bäckenet ( musklerna runtom) vill ofta åka tillbaka till "felläge" igen efter behandling så ibland kan det behövas flera behandlingar.
På min räckte det med den gången i somras, det har inte gått tillbaks igen. Vet. kikade på henne senast i torsdags när han fixade hennes tänder, och hon var jättefin i hela kroppen :)

Jag rekommenderar dig att ta ut en kiropraktor till din häst, de kan göra underverk ;)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 742
Senast: Freazer
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 081
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 105
Senast: AmandaJ
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 905
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp