Snedmusklad hästrumpa?

När jag hade equiterapeut till min gamling så använde jag en välrenommerad som också jobbade på kliniken där han utretts och det var på veterinärens inrådan. Kändes tryggt istället för att ”ringa en random” och jag var supernöjd. Så om du fortfarande har veterinärkontakt skulle jag börja med att fråga denne om rekommendation.
 
Tack för svar!
Frågan är hur jag kan hjälpa henne att bli jämnare? Kan man anta att det ”rätar ut sig” med vanlig bra träning eller behövs annat?
Min gick omkull i vintras och i väntan på att få träffa vet så lyckades han även vrickat sig diagonalt på två ben..

Hur som så rehabade vi med tömkörning hela vintern och när vi sedan skulle igång ordentligt så skickade vet en remiss om vattenträning samt träffa en Equiterapeut som är knuten till kliniken för han var ju sned som tusan.

Vi har nu idag precis avslutat 10 ggr med vattenträning, i början fick han nog ganska mycket träningsvärk och blev inte kul, varken att rida eller tömköra men efter ca 3 ggr så släppte det och nu känns han finare än någonsin. Så för oss har det verkligen hjälpt massor.
 
Jag är så skeptisk till ”alternativare”. Mött lite för många som jag tycker är oseriösa, men skulle kunna boka hos någon som jobbar på klinik. Det känns lite mer tryggt.
Staby Mälarkliniken har equiterapeut där regelbundet. Ni behöver nog säkerställa att bäckenet är rakt.
 
Ja en av mina kompisar har haft hjälp av den ena till sin häst med ryggproblem.
Kanske bokar där!

Även jag har goda erfarenheter av en som samarbetar med Mälarkliniken, men då i Sigtuna.
Jag har även erfarenhet av ytterligare en som jag tycker verkar göra ett lika bra jobb.
Vet inte om den jag träffade på MK åker till Linköping också från Kvicksund eller om MK anlitar någon mer lokal runt Linköping.
Jag tycker inte du ska vara rädd att prova Equiterapeut, men det är bra att försöka hitta rekommendationer.

Hur som helst var jag inne på klinik för att något kändes så fel att jag var säker på att det fanns någon hälta någonstans, men icke.
Den equiterapeut de samarbetade med en hel del låsningar och liknande han kunde få hjälp med.
Han fick även akupunktur.
Efter det kändes han helt som han ska igen. Så otroligt skönt.
Så de kan absolut göra stor skillnad.

Efter det gjorde vi ett par uppföljande besök hos henne. Det senaste något år efter det första.
 
Jag har noterat att min häst är väldigt ojämn över höger/vänster bärbensknöl. Har säkert varit så länge men jag har inte tänkt på det innan.

I mina ögon ser det ut som att muskulaturen är väldig oliksidig, men jag är ingen expert på sånt här. Oavsett hur hon står med bakbenen så är högersidan påtagligt större/bulligare eller hur man ska säga just över bärbensknölen. Vänstersidan ser ju rundare ut, höger lite mer kantig.

Vad kan det bero på?

Hur kan man arbeta henne för att jämna ut?
Eller kan det vara något som är snett som en kiropraktor eller liknande behöver räta till?

I ridning är hon ju lite oliksidig som alla hästar är, men inte alls något som sticker ut. Har dock under vår/sommar varit lite ojämn i galopperna, mycket svårare att fatta vänster galopp än höger.

Visa bifogad fil 74620

Förra året stod min häst på lång boxvila och gipsat bakben och var rejält ojämt musklad på ena sidan efter det (mer än din, men liknande). När han veterinärt var ok tog jag hjälp av en hästmassör som gick igenom honom muskulärt ca var 4:e vecka. Rehabträningen/igångsättningen bestod av skritt ute, mestadels i skogen där han fick lyfta på benen (uppsuttet/på töm). Vartefter la jag in bomträning, framförallt upphöjda bommar. Jag tror det nästan tog 4 månader innan han såg jämn ut (att det tog lång tid kan också bero på att vi startade på noll, dvs 15 minuters skritt). Jag är litesådär tveksam till "alternativbehandlare" också men det kändes bra att ha någon som återkommande kände igenom och hade koll på musklerna (plus att jag hittade en tjej i Linköpingstrakten som jag fått tillit i - säg till om du vill veta vem). Mitt tips, om hästen är veterinärt ok, underskatta inte skritt i skogen för uppbyggnad men jag skulle också försöka hitta någon massör/equiterapeut som stöd i processen.
Lite OT men jag saknar möjligheten till ett helhetsgrepp gällande rehabträning av häst här i Östergötland. Något liknande som finns runt Stockholm/Göteborg.
 
Förra året stod min häst på lång boxvila och gipsat bakben och var rejält ojämt musklad på ena sidan efter det (mer än din, men liknande). När han veterinärt var ok tog jag hjälp av en hästmassör som gick igenom honom muskulärt ca var 4:e vecka. Rehabträningen/igångsättningen bestod av skritt ute, mestadels i skogen där han fick lyfta på benen (uppsuttet/på töm). Vartefter la jag in bomträning, framförallt upphöjda bommar. Jag tror det nästan tog 4 månader innan han såg jämn ut (att det tog lång tid kan också bero på att vi startade på noll, dvs 15 minuters skritt). Jag är litesådär tveksam till "alternativbehandlare" också men det kändes bra att ha någon som återkommande kände igenom och hade koll på musklerna (plus att jag hittade en tjej i Linköpingstrakten som jag fått tillit i - säg till om du vill veta vem). Mitt tips, om hästen är veterinärt ok, underskatta inte skritt i skogen för uppbyggnad men jag skulle också försöka hitta någon massör/equiterapeut som stöd i processen.
Lite OT men jag saknar möjligheten till ett helhetsgrepp gällande rehabträning av häst här i Östergötland. Något liknande som finns runt Stockholm/Göteborg.
Tack, bra tips!
Jag hade en duktig ET ute i förra veckan. Hon trodde att denna ojämnhet kan vara kopplat till när min häst tidig vår -20 fick en rejäl skada bredvid vulva när en valack var uppe och klättrade på henne. Kan ha blivit en skada på muskeln då som gör att den idag ser annorlunda ut på ena sidan. Iaf så trodde hon inte att det är något att oroa sig över, hon kunde inte se några tecken på att det stör hästen idag.

Jag gillade den här equiterapeuten. Hon var inte alls sådär dramatisk som jag tycker att många alternativnehandlare är (det kan ju låta som att hästen typ redan är död😏) men väldigt noga och förklarade bra. Tittade noga på hästen i rörelse också utöver att känna igenom.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 298
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 682
Senast: Lavinia
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 506
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp