snedmusklad

S

__Stilett__

hur tränar man bäst upp en snedmusklad häst anser ni?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: snedmusklad

Min häst var mycket ojämnt musklad, hade mycket mer muskler på vänster sida. Fick rådet av veterinär att rida henne liksidigt (arbeta lika mycket i båda varven), det hjälpte till en viss del, hon blev aldrig helt jämn men mycket bättre. Klättring är jätte bra. På nåt sätt lyckades hon dock alltid att "spara " på sin svaga sida. Var noga med att sadeln ligger jämnt över hästen, den vill gärna glida åt den "mindre" sidan, och det är lätt att de blir ömma i ryggen på den sidan. Tycker det fungerade bra med massage och stretching också, det lossade spända muskler
 
Sv: snedmusklad

min häst jag köpte hade med sig en totalt felinpassad sadel som klämt mkt på manken. hästen visade ovilja i ridningen såklart pga detta. har bytt sadel och framstegen rullar på jättemkt nu!
sadeln lägger sig gärna lite åt snedden, tror det är vänster.
funderade på om man kan fortsätta rida eller om hästen tar skada av det? fast som sagt, hästen har blivit så otroligt lugn nu och verkar väldigt nöjd, så det verkar inte vara några bekymmer. I början däremot va det inte roligt. stackars pålle. fick inte igenom ett finger vid manken ens. men som sagt, det är bara plus o öronen fram på pålle uppsuttet nu. men jag har aldrig haft en snedmusklad (va alltså det när han köptes) häst innan, så jag vet inte riktigt hur jag på bästa sätt ska jobba bort det. Bara rida "som vanligt" i form? jobba lika mkt i båda varv alltså?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: snedmusklad

Bara man rättar till den och får den rak, så kommer musklingen automatiskt att sätta sig jämt. Detta föutsätter förstås att man vet att hästen blivit rak, och även är bra i benen, eftersom mkt snedhet/ojämna musklingar ofta gör att hästen har både rygg samt ledproblem......
 
Sv: snedmusklad

Jag har fått tipset av en veterinär då min pålle har mer muskler på vänster bog och därmed skjuter över hela sadeln med ryttare till höger. Tipset är iaf att köra honom. Enligt veterinären så måste hästen hålla sig rak med vagn så att inte allt tippar och det är något jag kommer att testa. Han är som tur är redan inkörd så om inte annat blir det ett bra komplement till ridning.
 
Sv: snedmusklad

min travare var felmusklad..mindre muskler på vänster bakdel...vi slängde på järnskor på vänster bak å aluminium på höger..jag longerade henne i högervarv å då var hon tvungen att arbeta med vänstern..men anledningen till att hon var fel musklad var att hon hade ont och inte ville belasta vänster sida. men nu så e hon frisk å jämnt musklad på båda sidor!!! :D
 
Sv: snedmusklad

han hade en viss rörelsestörning i sin gång i början.
men som dock va kollad och inte skulle påverka användningsområdet.
nu är dock gångarterna, i samband med sadelbytet rejält förbättrade!
blivit en helt annan häst nu än vad denna va då...
och det har bara skett under en kort tid, 2 mån....
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen ska medicineras med Equisolon i en månad och jag klurar på hur det bäst ska ske... Är det någon som har erfarenhet av vad/hur...
Svar
6
· Visningar
322
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 896
Senast: grodan21
·
  • Artikel
Hästnyheter I tisdag möttes norska Marianne Ihlang av flera sår på hästen Eowyn. Hon ser inga andra alternativ än att det har varit rovdjur i...
Svar
7
· Visningar
656
Senast: Shaggy
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 858
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp