Snett bäcken, sned rygg, sned inställning.

Cydonia

Trådstartare
Känner mig verkligen less på min kropp just nu..
Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan och allt sånt här tar en sån jädra tid.. men jo, jag ska ta tag i det.

Hur som helst, jag har alltid haft svårigheter med balanssinnet och en sned rygg som gjort det förj*vla svårt att sitta helt rakt, speciellt i sadel.
Rätt muskler och ett jädra anamma har gjort att jag kunnat rida ändå, men vissa dagar känns det bara helt hopplöst..

Mitt bäcken är roterat, troligen, ej kollat upp på sjukhus men jag är konstant smått vriden åt vänster i överkroppen gentemot underkroppen.
Det här gör självklart att jag hamnar snett i sadeln, och på hästar som själva har lätt för att skjuta över ryttaren så blir det ett helvete för mig att försöka slappna av och sitta rakt.
Ryggen är dels vriden/sned, samt stel och rätt svag i länden pga ryggskada för några år sedan. Skadan påverkade även balans samt viss koordination.

När jag sitter i sadeln så kan jag inte känna mina sittben samtidigt, det blir antingen det ena eller det andra. Jag kommer aldrig ner ordentligt i sadeln och tappar lätt balansen, speciellt i lättridning på hästar med större gångarter och mer ryggaktivitet.
Jag vrider även fram min högra höft konstant, och måste anstränga mig för att kunna trampa ner korrekt i höger stigbygel.

Känner just nu att jag bara vill ge upp..
Rider flera hästar/dag och har ett allmänt fysiskt arbete, vilket passar min kropp utmärkt om jag inte anstränger mig inkorrekt.
Men ridningen känns just nu helt kass.. jag har kunnat rida, inte varit någon toppstjärna men rida, det kunde jag. Nu under de senaste åren (mycket efter ryggskadan) så känns det dock bara som att det blir värre och värre..
Att då arbeta utan tillgång till egen tränare, och utan att få hjälp från arbetsgivare (mer än "ja men det är bara att träna på det!") samt utan ekonomin för att ta tjänstledigt och göra en ordentlig utredning, känns det helt enkelt...kasst..

Behöver nog lite pepp tror jag..:(
Alla med felande kroppar, hur blev ni "vän" med er själva?
Hur tänker ni när ni rider? Hur har ni fått hjälp?
 
Sv: Snett bäcken, sned rygg, sned inställning.

Ta kontakt med en sjukgymnast! De kan faktiskt på vissa ställen utföra lite kiropraktik om de är säkra på sin sak. Eller så har de tips på hur du ska träna upp dig.

Efter det skulle jag tipsa om att rida antingen barbacka eller utan stigbyglar 10-15 minuter vid varje uppvärmning (eller i början av passet). Efter de där 10 minutrarna kan du välja att skita i hur det känns eller släppa stigbyglarna igen.

Gör inte för stor sak av det. Jag är också sne och av någon anledning så går hästen rakare när jag skiter i hur jag sitter än när jag analyserar, tänker, ändrar. Analyserande har man tränare till och behöver du sitsträna för att sluta analysera så gör det. Det finns goda kunskaper om detta om man bara hittar rätt tränare
 
Sv: Snett bäcken, sned rygg, sned inställning.

Jag kan tänka mig att du behöver lite hjälp av en humanbehandlare typ läkare och sen kanske kiropraktor eller sjukgymnast.

Jag har själv en whiplash med en hel del trasigt i nacken som gör att jag lätt får spänningar i resterande kropp och kan bli roterad i bäckenet.
Jag måste därför utöver egen träning regelbundet gå till kiropraktor och bli korrigerad.
Jag är utredd av ortoped och har genom åren hunnit testa diverse sjukgymnaster, alternativare, naprapater, kiropraktorer etc.

Det som hjälpt mig bäst är kiropraktik och Feldenkrais.
Jag måste hela tiden träna rätt.
Jag måste hela tiden se till att övervaka mitt rörelsemönster. Vissa rörelser vet jag att jag blir sämre av. Och jag vet att jag har en tendens att vilja röra mig så jag blir sned iom nervskadorna. Jag måste hela tiden se till att jag inte följer det.
Jag måste också slappna av och inte tro att jag skyddar kroppen mot smärta genom att spänna mig.

Jag jobbar som tränare och är intresserad av friskvård av både häst och ryttare. Mina skador och dressyr/problemlösnings-jobb har gjort att jag lite grann nördat in mig på området.
Jag har ihop med en sjukgymnast/kiropraktor jobbat lite kring det här. Och går ibland hos två andra kiropraktorer som också behandlar häst/kan ridning.
Jag tycker inte man ska ta för lättvindigt på snedheter hos människan. Det kan leda till smärta eller hälta hos hästen. Och förstöra sadeln.
Det behöver inte göra det. Men det är inte första eller sista gången vare sig jag, veterinär eller kiropraktorer ser det.
Så kolla gärna din sadel regelbundet. Och din häst.:)

Det man kan göra är att träna upp båda kroppshalvorna. Tänk samma som man gör med hästar, rakrikta/gör liksidig. Manska kunna göra allt lika bra med vänster som med höger. Dvs vara lika stark, lika koordinerad, lika rörlig, lika snabb, kunna hålla balansen lika bra på vänster ben som höger tex.
Pilatesboll är en bra start, balansplatta med.

Det finns en massa avsuttna och uppsuttna övningar man kan göra.
Men bäst resultat får du ju med tränare på plats.

Om du är roterad i bäckenet kan du testa genom att lägga dig på rygg på golvet. Ligg där 10-15min och slappna av. Sen kan du be någon kolla om dina ben ser lika långa ut, dvs om man drar ut dem ngt och hälarna når lika långt. Och om dina höftben är i samma höjd. Är ngt snett är du förmodligen roterad, om du inte är sned skelettalt.

Har du kollats upp av läkare efter ryggolyckan? Vad hände? Och vad fick du för diagnos?
Du fick ingen nackskada då också?

Närman blir justerad i nacken och bäckenet kan man sen komma ner i sadeln bättre. Jag skickar de av mina elever som är sneda till min behandlare. Sen kan de följa hästens rörelser mkt bättre, kommer ned i sadeln etc.
Är det bara normala ojämnheter/spändheter etc gör vi uppsuttna övningar och de får stretchprogram etc.
Men en del ser man hur det sitter fast på i kroppen(låsningar). Det är svårt att få bort utan behandling.

Det låter som att du jobbar med häst? Hästskötare? Mycket mockning? Mockar du från samma sida? Sopar? Sitter upp från samma sida?
 
Sv: Snett bäcken, sned rygg, sned inställning.

Du måste hitta någon som hjälper dig med din kropp!!

Jag får visserligen ont ibland men den absoluta huvudsaken till att jag går hos min sjukgymnast är just för att jag ofta känner mig helt sned och kass på hästryggen. Min sjukgymnast är grym på att visa allt han gör och han gör i huvudsak stretching och kiropraktik och enda felet är att han finns långt bort :-( finns du i Skåne tipsar jag gärna!
 
Sv: Snett bäcken, sned rygg, sned inställning.

Har du kollats upp av läkare efter ryggolyckan? Vad hände? Och vad fick du för diagnos?
Du fick ingen nackskada då också?

Det låter som att du jobbar med häst? Hästskötare? Mycket mockning? Mockar du från samma sida? Sopar? Sitter upp från samma sida?

Måste bara flika in; vilken otroligt hjälpsam och kunskapsgivande person du är!
Skulle ge mycket för att få träna för en så öppen och pedagogisk person som du verkar vara.:bow:

Ryggskadan var ett resultat av ett olyckligt fall från hästryggen, för ca tre år sedan. Allt sköttes otroligt illa från sjukhusets sida, vet jag nu i efterhand, från det att jag fick gå/vingla över 50m till ambulansen till att rehabilitering/sjukgymnastik uteblev.
Jag fick en plastkorsett utprovad, men den orsakade så mycket smärta att jag inte kunde använda den ens när jag gick på starka smärtstillande..
Nacke och huvud utreddes inte heller, trots det att jag red utan hjälm, och i efterhand fick stora minnesluckor som främst täcker veckorna innan olyckan men som även visar sig i dagsläget.
(har alltid haft ett jädra minne, men sedan skadan så har jag lätt för att glömma bort viktiga detaljer, kommer t.ex inte ihåg ett skvatt av vad jag gjorde på fyraårsdagen med pojkvännen förra året, även fast det var jag som planerade det hela...)
Skadorna som visades på röntgen var iaf 2-3 krossade diskar samt frakturer på två kotor (har inte uppgifterna här, och kommer som sagt inte ihåg den tiden så bra..:crazy:).
Jag hade även ont i högra armen och kunde inte använda den under tiden som jag var sängliggande, men den var vi tvungna att boka en ny röntgentid för ifall det skulle bli av, så det fick helt enkelt läka ut av sig själv..dumt, ja.

Och Jupp, hästskötare. Ensam heltidsanställd med sporadiskt hjälparbetande från ägarna, mockar i snitt 10 boxar/dag. Samma sida, dumt nog, försöker att variera men ska man hinna med allt så måste det gå undan.
Sopar dock från båda sidor, ena stallgången-ena sidan och vice versa.
Sitter upp från båda sidorna, beror lite på häst.
Letar dock runt efter ett lite lugnare jobb, det här börjar slita lite väl både psykiskt och fysiskt.
 
Sv: Snett bäcken, sned rygg, sned inställning.

Åh, jag hade så satans gärna åkt till en sjukgymnast/naprapat/kiropraktiker/vadsomhelst, men det kostar såna enorma summor. Ekonomin är tajt som en snara..

Om du kan skicka upp din sjukgymnast till Strängnäs eller Stockholm så är jag för evigt tacksam...:angel:
 
Sv: Snett bäcken, sned rygg, sned inställning.

Vet inte om jag har nätt vettigt att komma med annat än att jag känner igen mig. Och det är först nyligen jag upptäckt detta. Har lyckats bli sned på nått mysko sätt :(. Jag kan inte ens sitta rakt på en stol utan att få ont. Känns mer bekvämt att sitta snett. Då känns det rakt för mig men nej det är snett. Väldigt tydligt om jag sätter händerna under rumpan och känner sittbenen. Inte konstigt att ridningen går sämre. Och jag som i regel alltid haft en bra sits.

Trist. Vi får väl försöka peppa varandra? Tips på bra övningar vore nog bra. Jag tränar på att gå just nu och bara det är ju ett h***te...

Aja. Bättre blir det banne mig :banana:!!
 
Sv: Snett bäcken, sned rygg, sned inställning.

Tack för gulliga ord! Jätterart sagt!

Jag tror att man som tränare måste vilja just lära ut och inte bara överleva/tjäna pengar/synas för att bli en bra tränare/pedagog. Målet måste vara att man ska bli överflödig. Det blir man sällan ändå om man är kunnig och ständigt utbildar sig själv.

Det är inte helt ovanligt att man får nacktrauma/whiplash då man skadar ryggen vid avfallning. Jag säger inte att det är så för dig. Det vet jag inget om. Men OM det är så kan du bli hjälpt av rätt sorts nackträning. För stabiliserar man inte upp det som blivit överrörligt i nacken kommer man bli sned i resterande kropp(rygg, bäcken etc).

Om du finns i Stockholm så kan jag rekommendera bra kiropraktorer som är landstingsanslutna. Du betalar då alltså bara det som högkostnadsskyddet inte täcker. En är också sjukgymnast. Samtliga kan oavsett ge goda träningsråd utöver behandling.
Jag kan också rekommendera bra ortoped som har lite hästkunskaper och inte bara ger standardrådet "sluta rid". Han är också mycket empatisk!
Hör av dig på PM vid intresse.

Hoppas du har råd med sån behandling. Ju längre man går med skada/snedhet, desto längre tid att komma tillbaks.
 
Sv: Snett bäcken, sned rygg, sned inställning.

Jag läste i någon annan tråd om att du inte riktigt kunde gå. Har du skadat dig eller har du någon sjukdom?

Vilka övningar du bör göra hänger lite på det..
 
Sv: Snett bäcken, sned rygg, sned inställning.

Skadat mig. Doktorn säger att jag ska försöka stödja benet alltefter jag orkar. Har blivit bättre helt klart! Men är sned, suck. Har ju ridit. Vet inte om det är så bra egentligen men måste få rensa tankarna och låta hästen få se annat än hagen och boxen. Ynglingen har dock fått vila nu. Rider bara min ena nu och fått säga nej till andras. Men stackars häst. Jag blir faktiskt ledsen över att kroppen blivit så sned. Får ont på en gång.
 
Sv: Snett bäcken, sned rygg, sned inställning.

Ah, benet är skadat? Vad är vajsing?

Avlastar man blir man sned, precis som en häst blir. Vihästmänniskor är väldigt måna om våra hästars muskelstatus och ev låsningar. Det sköts! Men oss själva kan vi vara så envisa och dumdristiga med. Jag vet av erfarenhet. ;)
Igår såg min veterinär till att jag fick behandling av en kiropraktor(han är human-behandlare med). När han då säger åt mig att ta det lugnt iom omfattande behandlingen jag just fått utbrister jag:
"Men jag har ju 3 hästar jag ska rida, en för hand, och mina egna och så ska jag ta insläppet idag. Och så kommer fodergubben. HAN har opererat axeln och får inte bära"."
Han svarar: "Lilla du, din nacke är så trasig att man kan tro att någon kastat dig från eifeltornet. Vill du få någon effekt av den här behandlingen avbokar du träningshästarna och vilar idag.. Suck... Hästtjejer!.. Det är därför ingen av er blir bra!"

Så har du ont i benet kan du absolut bli hjälpt av att bli behandlad i rygg/bäcken/nacke/etc. Du spänner dig ju muskulärt för att avlasta benet.

Det behöver inte vara dåligt att du rider. Det beror på skada och HUR du rider.

Jag red då jag slitit sönder ledbanden i foten. Att jag åkte runt på min ponny hade varit ok. Att jag sen red en del andra som krävde mer drivning eller stigbygel var DUMT. Det förlängde min läkprocess och kanske tom sabbade den helt. För jag är inte bra än, 3 år senare.
 
Sv: Snett bäcken, sned rygg, sned inställning.

Hej. Jag har också en gammal ridolycka i ryggen. Förmodligen inte lika allvarligt som dig.
Jag blev iallafall helt värdelös som ryttare efter fallet. Kunde inte ens sitta i balans mitt på hästen. Jag har blivit ojämn i hela kroppen. axeln petar ner, ena höften framskuten liksom knät.

Jag gick mkt till kiro första året. Tillslut hjälpte det inte längre, blev nästan glapp;) (Fallet hände för 9 år sedan).
Jag använder mig numer av yoga, hemmavarianten. Det är min egna sjukgymnastik. (Det kanske inte du kan pga dina skador?). Det har hjälp mig mkt. Jag blir helt klart jämnare i kroppen av stretchningen. Ridnigen fungerar på min egen häst som lärt sig att bortse från mina oavsiktliga hjälper/stjälper.

Rider jag nån annan, särskillt välutbildade känsliga hästar blir det ibland problem i kommunikationen.
Jag sitter bäst barbacka men sadel fungerar hyffsat, jag måste ha ganska långa läder.
Har funderat på att testa osteopat. Nån som har erfarenhet?

MVH Krim
 
Sv: Snett bäcken, sned rygg, sned inställning.

Tänk att det inte bara är jag...

Jag är säkert en mycket mera orutinerad ryttare än ni men kan känna igen problemen. Jag går hos en kiropraktor som ger mig insikt i vad mitt problem är, behandlar och framförallt ger mig stretchövningar. En del av mitt problem sitter i höger höft/sida, jag har alltså omedvetet valt att sitta till vänster. Den behandling och framförallt de övningar jag fått har verkligen gjort nytta och förbättrat min ridning i övrigt. Vad jag vill få sagt är att det man blir bättre av att utföra de övningar man får om man bara är konsekvent över tid.
Min kiropraktor respekterar att min häst tillför livskvalitet och ger mig därför råd som gör att jag kan fortsätta rida på lämplig nivå. Min kära häst talar dessutom om för mig att jag sitter snett genom att han börjar dra åt ett visst håll. Tror ni att de konspirerar..?

Stretchövningar, fokus och konsekvens vad behövs mer? Jo just det, man måste ha kul under tiden ;)
 
Sv: Snett bäcken, sned rygg, sned inställning.

KL.
TS: Det är inte dyrt med sjukgymnast, kostar 100 kr per besök. Sedan får man ju frikort i vården när man nått upp till jag tror 11-1200. Det är LÄTT värt det om du vill använda din kropp resten av livet. Hoppas du kan få bra hjälp!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
789
Senast: cherie
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 298
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 822
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 501
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp