L

LoveRindi

\"Snodd\"?

Vad används en "snodd" till (vet inte om det finns ett annat namn)?? Jag såg på en ridskola att de hade en snodd på en häst så hon inte skulle bocka av ryttaren. Finns det ett annat syfte?
 
Re: \"Snodd\"?

Antar att du menar en halsförlängare, kallas snodd ibland.
Är en sorts hjälptygel, som ex graman. Håller alltså med andra ord ner hästens huvud. Håller mej helt neutral i debatten om det är bra eller dåligt, alla hjälpmedel (så även spö och sporrar) har både för- och nackdelar.
Anledningen till att ridskolan satt halsförlängare på just den hästen är antagligen att hästen ska ha lite annat att tänka på istället för att ta kommandot själv och bocka iväg. Dessutom så fixerar ju den huvudet, som alla hjälptyglar, och det gör det svårare för hästen att komma undan.
 
Re: \"Snodd\"?

det finns en jäääättelångt debatt om just halsförlängaren, du kan ju söka efter den
 
Re: \"Snodd\"?

Snoddar ska man använda i håret. Inte på hästar!! :mad:
Det är en riktigt usel hjälptygel.... :crazy:
 
Re: \"Snodd\"?

Låter dock konstigt att dom har det på en häst som bockar? :confused: Det är nog det sista jag skulle vilje sätta på en bockhäst, eftersom det då inte GÅR att få upp huvudet på den... Låter lite mysko...
 
Re: \"Snodd\"?

Men med en halsförlängare kan man ju lite "tvinga" hästen till arbete. Om den bara springer iväg och bockar så är det kanske inte så lätt för en ridskoleryttare att aktiver den så att den inte smiter från arbetet genom att bocka. Med halsförlängare har man ju åtminstone hästens huvud "under kontroll" och har ju då lite andra möjligheter.
Vet massor av hästar som kan slappna av betydligt mer och komma till arbte MED rygg och bakdel med halsförlängare, som annars bara springer runt och är allmänt stressade med huvudet rakt upp i vädret.
Men det innebär inte att jag tycker halsförlängare generellt är ett bra hjälpmedel!!
 
Re: \"Snodd\"?

Jo, jag förstår hur du tänker, men om nu hästen börjar bocka, vad gör man då??? :confused: När man har spänt fast huvudet mellan frambenen i perfekt bockställning!? Jag har en häst som gärna bockar, och jag skulle inte ens använda graman på honom (nu använder jag inte hjälptyglar i allmänhet men du fattar säkert hur jag menar!)

Jag har också sett att snodd används på endel ridskolehästar, men faktum är ju att samtliga går bakom hand och bakom lod. Nybörjare klarar inte av att driva hästen så bakbenen kommer i gång, dom har nog med sig själva. Dessutom är den alltför kort, det finns ingen eftergift i den, förutom på små ponnysar.

En häst som springer omkring med huvudet i vädret är ingen bra skolhäst egt. Och vill man kontrollera huvudet lite, så finns det ju martingal och thiedeman att ta till, man behöver ju inte låta hästen gå så extremt djupt som den gör med en snodd.
 
Re: \"Snodd\"?

det finns ju alltid för och nackdelar med alla hjälptyglar... tycker själv att om man vet vad man gör när man använder dem så är det ok. men tycker inte om när folk använder det utan att egentligen veta varför eller hur man använder det... (finns ju en hel del som tycker att hästen jobbar bra om den krökar på nacken)

Håller med om att den normalt är för kort... sätter själv extra snören i sadelgjorden som jag sen spänner snodden i så att den blir längre, de få gånger jag använder den... borde säljas i två storlekar, eller varför inte tre???
 
Re: \"Snodd\"?

Jaa, precis! :crazy:

Hästarna på ridskolan här i stan har ofta halsförlängare, eller "snoddar", ganska löst spända för att de ska få hjälp att arbeta i rätt form. Ponnyerna som gärna bockar av sina ryttare har dock inspänningstyglar för att de inte ska kunna göra det. Men halsförlängare i bockningssyfte?! :confused: Näää.
 
Re: \"Snodd\"?

Gummisnodden är världens bäta hjälptygel för alla ridskolehästar runt om i landet.
Med gummisnodden kommer hästen till en lättare form av arbete och får därmed en avslappnad ryttare som kommer till bra ridning och således i slutändan arbetar igenom sin häst ordentligt.
Även vid longering tycker jag att gummusnodden är mkt vettig. Vid bockande häst, njae.
 
Re: \"Snodd\"?

Fast jag tycker den mest går och segdrar i hästens mun hela tiden, testa själv dra i en för att se hur mycket du måste ge efter för att få eftergift.
 
Re: \"Snodd\"?

hur mycket den ger efter när hästen går "rätt" beror ju på hur hårt man spänner den... på stora halvblod funkar ju inte det, iaf inte med den jag har... det borde finnas i flera olika längder...
 
Re: \"Snodd\"?

En gummisnodd som mosar hästen till arbete, vad jag anser :crazy:. Om man använder det för mycket släpar snart bakbenen efter hästen ändå. Det är därför (tror jag) som många ridskolehästar böjer halsen, men inte mer + naturligtvis andra anledningar som tillkommer t ex att det är tråkigt att gå i en manege "hela livet"!

Vill tillägga att jag inte kan speciellt mycket om hjälptyglar eftersom jag inte använder några själv pga att jag har bestämt ;) att hjälptyglar inte är någonting för mig (jo, martingal - inte för jag använder det heller, men ändå :p)...
Tillägger också att hjälptyglar så väl grammant (eller vad det heter) så väl gummi snodd säkert inte är fel att använda då och då om man ANVÄNDER de RÄTT.

:banana:
 
Re: \"Snodd\"?

Jag har då aldrig sett en häst med snodd som går i korrekt form, inte ens vid longering! Har provat på båda mina och det var ingen hit.... :crazy: Och den Är för kort.
 
Re: \"Snodd\"?

den går att sätta på många olika sätt så om den är för kort kan man prova att sätta den annorlunda. Har använt den på min unghäst senast idag och satte karbinhakarna i sadeln. (ringarna vid framvalvet) och sedan via bettringarna över nacken. Den är ju lätt att avpassa längden på vid nacken sedan. Fungerar kanonbra på honom.
 
Re: \"Snodd\"?

Med en halsförlängare behöver man inte alls ha "spänt fast huvudet mellan frambenen i perfekt bockställning", en korrekt inpassad halsförlängare inverkar inte på hästen när den går i en "korrekt form".
Beror ju på vart man fäster den också. Fäster man den mellan frambenen såkommer ju hästen lättare neråt/bakåt, men fäster man den i sidorna, vid sadelgjordsspännet (har bara sett det alternativet på ridskolehästar) så kommer ju inte hästen särskilt mycket neråt.

En häst som springer omkring med huvudet i vädret är ingen bra skolhäst
Nej, men alla hästar kan ha en dålig dag, eller råka få en dålig ryttare över sig :crazy:.
 
Re: \"Snodd\"?

en korrekt inpassad halsförlängare inverkar inte på hästen när den går i en "korrekt form".

Så korta som halsförlängarna är GÅR det inte att tillpassa dem korrekt.... :smirk:
 
Re: \"Snodd\"?

Jasså, då vet jag inte vad det är för jätte-halsförlängare dom har på ridskolan här, för dom passar perfekt till allt mellan c-ponny och 1.70 häst :)
 

Liknande trådar

Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
446
Senast: WildHorse
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett nytt samarbete är inlett med syfte att stärka fälttävlan. Det handlar bland annat om att lyfta de aktiviteter som finns för...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: Shixle
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 484
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp