Snö under hovar

Polarpads fungerar bra, tycker jag. På min förra häst räckte det med att ha fram. (Nuvarande har fasta snösulor runt om.)
 
Haft det på totalt tre hästar, aldrig minsta problem. Inte ens på barmark (tvärtom kunnat sätta på tidigare och av senare då det inte varit någon fara med barmark). Snösulan ligger under skon. Har varit olika märke på snösula med. Vanliga 8 mm järnskor.

Så trist det inte fungerat för dig med dubbla.

BARA hel sula ger hemska styltor.

Tillägg: Bullesula fungerade skitkasst på min. Visar det med att inget passar alla.
Ja jag tänkte på dig och tänkte att självklart fungerar det! Men nej, nu har de korta brodd men snösulan hamnade så högt att den slutade strax över broddarna?! Hur knepigt som helst.
För något (några?) år sedan var bullensulorna mjukare och plötsligt fungerade de inte alls. Silikonet åkte bara ur hur jag än gjorde med följd att det blev skit in under. Nu är de tillbaka i sin normala tappning tack och lov så nu går min ena med det och det fungerar bra :)

Det är verkligen så. Det finns inget som fungerar på alla.
 
Oj?

Vanlig sula i sak brukar Funka mot snöklampar ofta. Att klämma på en snösula ovanpå har jag aldrig känt någon som gör 😳

Svårt att få en bra skoning.
Min gammelman hade så några vintrar. Eftersom han alltid hade hela sulor fram, året pga sbh. Fick hemska styltor av sina helsulor
De tjocka vita sulorna + snösulor fram. Bak fick han inte så mkt styltor, så där behövdes inga sulor.
"Dubbelsulorna" satt bra på honom, fast han var en tappsko-häst
 
Jag har polarpad redo när det närmar sig snö, den här vintern lade vi på fasta snösulor i början av januari och det var bara någon vecka polarpaden (som fungerar bra) behövdes.

Ev sitter sulorna kvar nästa period också även om den sträcker sig in i april, brukar inte ha särskilt lerigt.
På min gammelman funkade inte Polar pads. Han pajade fästet till broddarna på några dar
 
Haft det på totalt tre hästar, aldrig minsta problem. Inte ens på barmark (tvärtom kunnat sätta på tidigare och av senare då det inte varit någon fara med barmark). Snösulan ligger under skon. Har varit olika märke på snösula med. Vanliga 8 mm järnskor.

Så trist det inte fungerat för dig med dubbla.

BARA hel sula ger hemska styltor.

Tillägg: Bullesula fungerade skitkasst på min. Visar det med att inget passar alla.
Bullesulan funkade på min gammelman.
Dubbelsula bäst
 
Vad är vanlig sula? Finns ju en uppsjö av sulor i plast och syntet i olika tjocklekar och hårdhet sedan finns ju lädersulor, gummi och och silikon och kombination med plast och läder och även plast och filt mm mm

Synd att du tycker det är svårt att få bra skoning med 2 sulor, har själv haft 2 sulor på en hel del kunder utan problem.
Med en 2,5mm sula och snösuls blir det ju inte mer mellan hov och sko än om jag bara använder 5mm sula.
Min hade de tjockaste vita plastsulorna pga sin sbh + snösulor
 
Min fick hemska styltor av sina helsulor.
Värst var det när han hade ringskor fram. Liite bättre blev det när han fick ha vanliga skor + helsula


Ringskor ger väldigt mycket problem med styltor.

Polarpadsen som du hade var, gissar jag, den första modellen som de återkallade och stoppade produktion på, pga att fästena inte höll .

När de sedan återkom i produktion var detta fixat 👍
 
Ringskor ger väldigt mycket problem med styltor.

Polarpadsen som du hade var, gissar jag, den första modellen som de återkallade och stoppade produktion på, pga att fästena inte höll .

När de sedan återkom i produktion var detta fixat 👍
Ja ringsko + sula ger hemska styltor
De första PP var dåliga
 
Snösulor är så jäkla bra - när det är snö. Där jag bor är det snö kanske 1-2 veckor per vinter, om ens det. Däremellan är det ofta lerigt och då är snösulor istället hemskt att ha, i alla fall på min häst. Det samlar sig en massa skit under dem som ligger och trycker mot hovens sula, visst kratsar och spolar jag men direkt hästen är ute i hagen så blir det likadant igen. Min häst fick blåmärken i sulan av sina snösulor förra året, så i år har jag faktiskt hoppat över snösulorna. Det har hittills varit snö i 4 dagar. Då var det så nära skoning att jag faktiskt drog av skorna, hade honom barfota och hade hur härliga ridturer som helst i snön den helgen. Sedan gick han barfota i ett par dagar innan det var dags för skoning. Funkar givetvis inte för alla men för min häst går det bra. Nu skodde vi honom utan snösulor igen, för som sagt... kommer det mer snö så ligger det i max en vecka, och då får jag antingen mecka med glasslock eller om det är nära ny skoning sko av igen. Hade jag bott på ett ställe där det var snö längre perioder eller oftare så hade jag absolut haft snösulor på.

Med min andra häst är det sån lyx. Han har "superhovar" och riktigt bra benställning, så han kan gå barfota året runt. Så skönt att slippa styltor med honom när det väl kommer snö, och han knatar på utan problem även när marken är stenhårt frusen. Får undvika isfläckarna bara, och grusa i hagen ifall det skulle bli någon isfläck där. Mindre jobb än med broddar och sulor. Irrelevant för denna tråd jag vet, bara drömmer om att det vore möjligt med andra hästen också.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
594
Senast: bettysmatte
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
550
Fritid Visst har vi byggkunniga här som kanske kan komma med tips och råd vid val av virke? I stallet har vi hyllor i vårt "vattenrum" de...
Svar
17
· Visningar
744
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp