Snö under hovar

lillan222

Trådstartare
Hej, nu när det är en massa snö så fastnar det under hovarna.
Finns det något tips på att förhindra detta?
Har testat hov olja men det hjälper inte ett dugg.

Tacksam för alla tips! 😁
 
Vad bra, tack för svar! Är det någon som har erfarenhet av dem, fungerar de bra? Håller de?
Jag köpte huf-flex och på mina fungerade de inte alls. På ena hästen gick det inte ens att få till storleken på bakhovarna. S var för litet, den ramlade helt enkelt ur och M var för stort och det trots att hen enligt storlekstabellen skulle ligga i mittenspannet på stl S.
 
Jag köpte huf-flex och på mina fungerade de inte alls. På ena hästen gick det inte ens att få till storleken på bakhovarna. S var för litet, den ramlade helt enkelt ur och M var för stort och det trots att hen enligt storlekstabellen skulle ligga i mittenspannet på stl S.

Aj då, vad tråkigt! Annars lät de ju som ett spännande alternativ, här där jag bor är det tyvärr ganska vanskligt att sätta på snösulor numera för det är oftast mer barmark och lera än vad det är snö... Hade ju varit smidigt att själv kunna sätta dit vid behov.
 
Aj då, vad tråkigt! Annars lät de ju som ett spännande alternativ, här där jag bor är det tyvärr ganska vanskligt att sätta på snösulor numera för det är oftast mer barmark och lera än vad det är snö... Hade ju varit smidigt att själv kunna sätta dit vid behov.
Det var precis det som var min tanke då vi har det likadant. Många har andra erfarenheter än jag och tycker de är bra men mina hästar passade de inte.
 
Jag brukar sko med snösulor runt om i januari, vintern kommer sent här.
Fungerar väldigt bra!
 
Vi har köpt huf flex denna vintern och det funkar jättebra! Vi har strl s runt om, men de som är för framhovarna åkte ur pga att de är för långa för att passa riktigt bra. Nu har vi bak-varianten runt om och de har suttit jättebra i någon vecka nu :)
 
Här i norr har vi alltid snösulor som sitter fast under skorna hela vintern. Från oktober till maj 😊
Tror ingen här skulle tänka tanken att inte ha snösulor på hästen på vintern.


Så är det ju om man har snö som ni har, men i övriga landet där det är sådana vintrar som oftast numera blir permanenta snösulor ofta problematiskt då hagarna kan vara leriga och lera och skit packar sig mellan snösula och hov.

Väldigt många renommerade hovslagare som utifrån problemen rakt av avråder att kunden ber om permanenta snösulor utifrån det längre söderut i landet.
 
Så är det ju om man har snö som ni har, men i övriga landet där det är sådana vintrar som oftast numera blir permanenta snösulor ofta problematiskt då hagarna kan vara leriga och lera och skit packar sig mellan snösula och hov.

Väldigt många renommerade hovslagare som utifrån problemen rakt av avråder att kunden ber om permanenta snösulor utifrån det längre söderut i landet.
Absolut är det skillnad på vart i landet man bor. Men jag tänker att om man inte får det att funka med löstagbara snösulor så kanske fasta snösulor funkar under en eller två skoperioder just under de här månader där det ändå oftast kommer snö i någon mängd på de allra flesta håll i landet.
Vi sätter oftast på snösulorna tidigt för att vara förberedda när snön väl kommer. Så för det mesta blir det några veckor, kanske till och med en hel skoperiod där vi har snösulor på men ingen snö. Och samma på våren, snösulorna får sitta på en skoperiod extra ifall att det kommer någon obehaglig blötsnö där i början på maj. Det har hittills aldrig vållat några problem för mig. Men då har jag heller aldrig haft hästar som haft känsliga hovar på något sätt. Kan ju vara en annan femma på hästar med känsliga hovar.
 
Har idag testat både hufflex och polarpads i riktigt tung skånsk blösnö. Samt isbana på vägen då.
Hästen nyskodd igår, med 4brodd. Hovslagare hjälpte till att klippa till polarpad. Polarpad fram och de andra bak stl M. Vi körde med en 8hjulig skogsvagn 4 pers, så ganska tungt. Både backigt och buckligt på sina ställen.
Resultatet då: Inte en stylta fram på hela turen. Störde inte heller greppet på den extremt isvattniga vägen.
Bak blev små styltor som trillade av innan de blev ett problem. Bågen satt fint under hela turen. Det ösregnade innan vi skulle lasta så broddade inte ur innan vi lastade och allt satt bra där också.
Imorgon ska jag testa lite högre gångarter med dem, om nu det finns någon snö kvar. Just nu ösregnar det. Känns som om hufflex sitter lite sämre om det blir lite rörelse. Polarpad å andra sidan lyckades samla en gammal mjuk kastanj när jag plockade av dem.
 
Önskar nån kunde komma på snösulor för känsliga hovar. Min blir öm så fort man sätter sulorna på och än värre när de sen åker av igen :-(. Inte blir det lättare av att hon helst inte ska vara broddad alls pga skada... *suck*
 
Önskar nån kunde komma på snösulor för känsliga hovar. Min blir öm så fort man sätter sulorna på och än värre när de sen åker av igen :-(. Inte blir det lättare av att hon helst inte ska vara broddad alls pga skada... *suck*
Har du testat bullensulor med silikon under? Fungerar som vanliga sulor för hästen men kastar ut snön.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
594
Senast: bettysmatte
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp