Snö under hovar

Nope. Vad är dom? Funkar dom på alla typer av skor?
De fungerar på alla vanliga typer av skor iallafall. Ser ut som en vanlig svart sula med en bulle mitt på. Bullen ska alltså sitta från hästen i mitten av skon så bullen hamnar mot marken. Googla "snösula bullen" så hittar du den :)

Jag har haft den på en häst som av PPID och fång fick känsliga sulor och jag har den nu på en som hade inflammation i sulorna i höstas och jag tänker att han kan behöva lite extra skydd mot frusen knögglig mark, lite förebyggande sådär. Det man behöver tänka på är att bullen gör att det går åt mer silikon och att det därför tar längre tid för silikonet att härda (säger man så om silikon?). Min hovslagare drar ett varv silvertejp runt så att silikonet inte åker ut och sedan får hästen stå inne i 12 timmar.
 
Ett budgettips är sulor av glasslock som man klipper ut själv. Finns flera trådar i ämnet. Funkar hyfsat om man inte har snö många dagar per år.
 
Oj?

Vanlig sula i sak brukar Funka mot snöklampar ofta. Att klämma på en snösula ovanpå har jag aldrig känt någon som gör 😳

Svårt att få en bra skoning.
Vanlig sula har alltid gett de hästar jag har/har haft än värre snöklampar än helt utan sula.

@Alexandra_W Vanlig snösula ovanpå vanlig sula gjorde att snösulan låg högre än skon på min (vi la dem bara på varandra under skon för att se hur det blev, vi skodde inte så). Det hade aldrig fungerat, snösulan hade slitits ut på nolltid vid minsta barmark.
 
Jag har polarpad redo när det närmar sig snö, den här vintern lade vi på fasta snösulor i början av januari och det var bara någon vecka polarpaden (som fungerar bra) behövdes.

Ev sitter sulorna kvar nästa period också även om den sträcker sig in i april, brukar inte ha särskilt lerigt.
 
Vanlig sula har alltid gett de hästar jag har/har haft än värre snöklampar än helt utan sula.

@Alexandra_W Vanlig snösula ovanpå vanlig sula gjorde att snösulan låg högre än skon på min (vi la dem bara på varandra under skon för att se hur det blev, vi skodde inte så). Det hade aldrig fungerat, snösulan hade slitits ut på nolltid vid minsta barmark.

Haft det på totalt tre hästar, aldrig minsta problem. Inte ens på barmark (tvärtom kunnat sätta på tidigare och av senare då det inte varit någon fara med barmark). Snösulan ligger under skon. Har varit olika märke på snösula med. Vanliga 8 mm järnskor.

Så trist det inte fungerat för dig med dubbla.

BARA hel sula ger hemska styltor.

Tillägg: Bullesula fungerade skitkasst på min. Visar det med att inget passar alla.
 
Oj?

Vanlig sula i sak brukar Funka mot snöklampar ofta. Att klämma på en snösula ovanpå har jag aldrig känt någon som gör 😳

Svårt att få en bra skoning.

Tja tre olika hovslagare har lyckats få till bra skoning ändå. Hel sula enbart ger hysteriska styltor här tyvärr.

Jag var inte ensam hos någon av hovslagarna att ha dubbla. Fick tipset av en dåvarande hovslagare och det funkade ju suveränt. Senare med annan häst och annan hovslagare så frågade jag försiktigt beredd att bli dumförklarad och fick höra ”javisst, det har jag några kunder till som har”. Nuvarande nya hovslagaren tyckte ”åh, du har provat, fungerade det? Jag skodde så åt en kund förra veckan men vågade inte uttala mig om det skulle fungera”

Sen om man kan få det funka med en sula är det ju bekvämast. Men när det står mellan slå ihjäl sig/vricka sig, bli halt eller ha dubbla sulor blev det lätt. Dock enbart skott de som behöver det så. Övriga har fått ha ”bara” snösulor eller polarpads.
 
@Alexandra_W alltså det mesta kan ju funka i vissa fall även om det mestadels inte är vanligt att det funkar tänker jag.

Sula + sula är ju knappast något som är vedertaget fungerande i sak generellt .
Förrutom att skorna sitter sämre , så trycket är ju en aspekt tillochmed med bara enkla sulor för många hästar .

Sen ang hovslagare som inte vet själva men utifrån att kund ”vet” och kör på det kunden ”vet” så tyvärr är jag inte så ”heja kör på” ang sånt.
Jag har inget förtroende alls rent ut sagt, för någon hovslagare som inte själv vet, som skor utifrån att kunden vill ha något 😯
 
Senast ändrad:
@Alexandra_W alltså det mesta kan ju funka i vissa fall även om det mestadels inte är vanligt att det funkar tänker jag.

Sula + sula är ju knappast något som är vedertaget fungerande i sak generellt .
Förrutom att skorna sitter sämre , så trycket är ju en aspekt tillochmed med bara enkla sulor för många hästar .

Sen ang hovslagare som inte vet själva men utifrån att kund ”vet” och kör på det kunden ”vet” så tyvärr är jag inte så ”heja kör på” ang sånt.

Ang sista stycket så tror jag du läst in något eget där? Det har inte handlat om att jag tyckt ”jag har en ide, vi gör såhär”. Utan HOVSLAGAREN har utifrån sin erfarenhet rekommenderat att prova dubbla. När jag bytte så frågade jag vad hovslagaren tyckte och att jag innan haft dubbla men vad rek hovslagaren? Som svarade att han hade flera kunder med dubbla sulor och ansåg det var en bra lösning även för min häst. Nya hovslagaren nu hade som sagt provat det - utifrån egen problemlösning- på en annan häst strax innan. Dock inte utvärderat det då det var första gången.

Så jag kan (tyvärr) inte ta på mig äran för att ha kommit på det, och (tack och lov) inte behövt övertala någon hovslagare att prova något hen aldrig provat förr.

Men jag är väldigt glad det funnits och finns en lösning för de plattfotade med känsliga sulor. Så de sluppit/slipper halka omkring, vricka sig osv.

Sen är och förblir det ju en lösning när det inte finns andra lösningar som fungerar. Finns det finns ju ingen anledning mecka med dubbelt.
 
. Nuvarande nya hovslagaren tyckte ”åh, du har provat, fungerade det? Jag skodde så åt en kund förra veckan men vågade inte uttala mig om det skulle fungera”.


Jag kommenterade mest utifrån det du skrev.

Just plattfotade hästar fö, är ju de som oftare får problem av sulor då de inte alltid tål trycket som kan bli,
 
Oj?

Vanlig sula i sak brukar Funka mot snöklampar ofta. Att klämma på en snösula ovanpå har jag aldrig känt någon som gör 😳

Svårt att få en bra skoning.
Vad är vanlig sula? Finns ju en uppsjö av sulor i plast och syntet i olika tjocklekar och hårdhet sedan finns ju lädersulor, gummi och och silikon och kombination med plast och läder och även plast och filt mm mm

Synd att du tycker det är svårt att få bra skoning med 2 sulor, har själv haft 2 sulor på en hel del kunder utan problem.
Med en 2,5mm sula och snösuls blir det ju inte mer mellan hov och sko än om jag bara använder 5mm sula.
 
Vad är vanlig sula? Finns ju en uppsjö av sulor i plast och syntet i olika tjocklekar och hårdhet sedan finns ju lädersulor, gummi och och silikon och kombination med plast och läder och även plast och filt mm mm

Synd att du tycker det är svårt att få bra skoning med 2 sulor, har själv haft 2 sulor på en hel del kunder utan problem.
Med en 2,5mm sula och snösuls blir det ju inte mer mellan hov och sko än om jag bara använder 5mm sula.

Ja vad avser de som svarat ang sulor de använder ?
Det är ju inte mig du ska fråga utifrån det .

Ang dubbla sulor så ja - väldigt få hovslagare som skor så och att det fungerar bra .
 
Jag kommenterade mest utifrån det du skrev.

Just plattfotade hästar fö, är ju de som oftare får problem av sulor då de inte alltid tål trycket som kan bli,

Därför man måste hitta rätt sula för dem. Alltså för var och en av dem. Individen. Har haft allt från stenhårda 5 mm via lädersula till tunn flexande 2 mm.

Jag brukar lita på hovslagarens rekommendation. Det brukar bli bra.

De plattfotade är snösulorna ofta döden på (de som en slang). Därav behovet hitta ”nåt annat”. Provat razor-sula som var det mest förträffliga jag stött på mot snö. Outstanding. Men man behöver hästar med större hovar än mina om det ska funka tyvärr.

Men med dels några under åren med ringskor, lite plattfötter samt vintrar som innebär både isstyltor och snöstyltor så blir man tillslut ganska ödmjuk. Och glad när man hittat något som funkar. Om det så skulle vara besvärjelser eller riter ;)
 
Ja vad avser de som svarat ang sulor de använder ?
Det är ju inte mig du ska fråga utifrån det .

Ang dubbla sulor så ja - väldigt få hovslagare som skor så och att det fungerar bra .

Nyfiken. Varför är du så störd över att det finns hovslagare som skor med dubbla sulor och hästägare som tycker det fungerar bra och väljer det alternativet?

Du verkar ha ett behov av att indirekt eller direkt försöka kritisera det. Varför? Ingen tvingar ju dig att ens överväga det.

Jag vet folk som har sula på en hov för de tror det ska rätta skeva kors eller bäcken. Och således en hovslagare som slår på det. Jag skulle aldrig göra det själv, av många fler anledningar än att det omöjligt kan fungera. Men vill folk ha en sula på en hov på sin häst så inte bryr jag mig om det. Inte om hur min hovslagare skor andra hästar heller. Jag är nöjd med att han skor min bra.
 
Nyfiken. Varför är du så störd över att det finns hovslagare som skor med dubbla sulor och hästägare som tycker det fungerar bra och väljer det alternativet?

Du verkar ha ett behov av att indirekt eller direkt försöka kritisera det. Varför? Ingen tvingar ju dig att ens överväga det.

Haha . Jag är bara störd över att det presenteras som en bra lösning samtidigt som det ändå verkligen helt etablerat inte finns något alls som stödjer att det är en särskilt bra generell lösning . Snarare tvärtom .
 
Haha . Jag är bara störd över att det presenteras som en bra lösning samtidigt som det ändå verkligen helt etablerat inte finns något alls som stödjer att det är en särskilt bra generell lösning . Snarare tvärtom .

Och det uttalar du i din egenskap som?
Jag använder enbart godkända hovslagare med fortbildning. Jag har svårt att tro att du har mer kunskap än dem om vad som fungerar hos specifika individer de skor. Generell lösning har innan annan än du kallat det. Det är en lösning för de där inte andra lösningar fungerat/fungerar.
 
Och det uttalar du i din egenskap som?
Jag använder enbart godkända hovslagare med fortbildning. Jag har svårt att tro att du har mer kunskap än dem om vad som fungerar hos specifika individer de skor. Generell lösning har innan annan än du kallat det. Det är en lösning för de där inte andra lösningar fungerat/fungerar.


Vad ska jag svara på det? Hur ställer du dig om jag frågar dig detsamma?

Du redigerade ditt tidigare svar också efter jag svarat.

Helt enkelt - kort och gott så har jag helt andra åsikter ang ännet, med motiveringar . Du tycker annat och jag tycker dina åsikter är märkliga. Du verkar tycka detsamma utifrån mina motiveringar. 👍
 
Vad ska jag svara på det? Hur ställer du dig om jag frågar dig detsamma?

Du redigerade ditt tidigare svar också efter jag svarat.

Helt enkelt - kort och gott så har jag helt andra åsikter ang ännet, med motiveringar . Du tycker annat och jag tycker dina åsikter är märkliga. Du verkar tycka detsamma utifrån mina motiveringar. 👍

Nej jag redigerade innan. Alt medan du skrev.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
594
Senast: bettysmatte
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp