Snöiga pärlor över nyår

SaraMara

Trådstartare
Vi vill åka bort över nyår och uppleva lite vinter. Ingen av oss åker utförs mer än ytterst hjälpligt så svindyra fjällresor känns överskattat över en dyr storhelg. Vi tänker mer pulka, lite längd, möjligen lite utförs om det finns ngt lätt att sätta treåringen i skidskola i, bygga snögubbe, mysa, läsa böcker och äta gott. Gärna hotell med mysig brasa, god mat och bra frulle, gärna spa eller i vart fall ngn bastu och pool.

Vad finns det för pärlor som vi oinvigda missar? Vi åker från Göteborgsområdet så helst inte allra mest norra Sverige. Tänker att det borde finnas mysiga ställen i Dalsland, Värmland osv?
 
Vi vill åka bort över nyår och uppleva lite vinter. Ingen av oss åker utförs mer än ytterst hjälpligt så svindyra fjällresor känns överskattat över en dyr storhelg. Vi tänker mer pulka, lite längd, möjligen lite utförs om det finns ngt lätt att sätta treåringen i skidskola i, bygga snögubbe, mysa, läsa böcker och äta gott. Gärna hotell med mysig brasa, god mat och bra frulle, gärna spa eller i vart fall ngn bastu och pool.

Vad finns det för pärlor som vi oinvigda missar? Vi åker från Göteborgsområdet så helst inte allra mest norra Sverige. Tänker att det borde finnas mysiga ställen i Dalsland, Värmland osv?

Branäs borde ligga bra till för er?
 
Klövsjö/storhogna brukade vi besöka, liten och mysigt och bra längdskidåkning. Vi hyrde stuga och tog med all mat, enda sättet för mina föräldrar att ha råd. Jag har varit där i äldre ålder men vi körde samma upplägg då.
 
Branäs borde ligga bra till för er?
Japp! Lite för mkt utförs och stugliv är jag rädd, för vad jag är ute efter i mellandagarna. Vill sova i sköna sängar, inte behöva laga mat, bli lite ompysslade och gärna hitta på lite annat än bara skidor. Branäs står annars högt på listan över skidresmål, om vi tar oss iväg på sådant, nu tänker vi oss mer vit snö och mys i några dygn.
 
Klövsjö/storhogna brukade vi besöka, liten och mysigt och bra längdskidåkning. Vi hyrde stuga och tog med all mat, enda sättet för mina föräldrar att ha råd. Jag har varit där i äldre ålder men vi körde samma upplägg då.

Låter mysigt - förutom matlagningen. Efter julfirandet och alldeles för mycket jobb och stress så tänker vi mer att vi ska kunna åka iväg och inte lyfta en kastrull över nyår dock, mer pensionat än stuga om det inte finns ok restauranger på promenadavstånd.
 
Låter mysigt - förutom matlagningen. Efter julfirandet och alldeles för mycket jobb och stress så tänker vi mer att vi ska kunna åka iväg och inte lyfta en kastrull över nyår dock, mer pensionat än stuga om det inte finns ok restauranger på promenadavstånd.

Jag tror de har andra boenden också:)
 
Vill sova i sköna sängar, inte behöva laga mat, bli lite ompysslade och gärna hitta på lite annat än bara skidor.
Kan byn Tällberg, Dalarna vara någonting? Där finns det ett flertal olika hotell eller gästgiverier med spa som skulle passa familjen bra, trots att stället är pyttelitet. Julstämningen är stark där uppe i alla fall, det lär ni inte tycka är tråkigt, för det är speciellt.

Åkerblads tror jag att ni hade gillat. Hotell/gästgiveri med spaavdelning. De gör väl till och med reklam för att de bara har Hästens sängar, så komforten är god. Green Hotel har också pool och bastu. Där är väl kanske utsikten lite bättre än från Åkerblads. Dalecarlia är lite mer modernt och trendigt, men fortfarande jättemysigt.
Det är ju inte så att någonting i Dalarna, och framför allt inte i Tällberg, är omysigt och stelt, utan snarare väldigt trevligt och ombonad.

Googlar ni hittar ni en mängd om Tällberg. Flera av hotellen lär ju ha någon typ nyårsevenemang och specialpaket.

Längdskidåkning finns runt hörnet för er i Tällberg, inkl elljusspår, men ska ni åka utför behöver ni ta er till Rättvik typ en mil bort. Där har de väl en 4-5 nedfarter, plus barnbacke. Vill ni ha större anläggning är det väl Orsa Grönklint och Romme Alpin som båda ligger typ 5-6 mil bort och de har väl båda 10+ backar. Någon av de där ställena lär ju ha en välfungerande skidskola.
 
Japp! Lite för mkt utförs och stugliv är jag rädd, för vad jag är ute efter i mellandagarna. Vill sova i sköna sängar, inte behöva laga mat, bli lite ompysslade och gärna hitta på lite annat än bara skidor. Branäs står annars högt på listan över skidresmål, om vi tar oss iväg på sådant, nu tänker vi oss mer vit snö och mys i några dygn.

De har ju nån mountain lodge.

Selma spa i Sunne?
 
Vi bodde på hotell i Tällberg visserligen sommartid men kan tänka mig att de är lika vackert om inte vackrare på vintern. Så Tällberg ska ni absolut titta på om ni vill en bit upp men inte för långt så att säga :-)
 
Vi vill åka bort över nyår och uppleva lite vinter. Ingen av oss åker utförs mer än ytterst hjälpligt så svindyra fjällresor känns överskattat över en dyr storhelg. Vi tänker mer pulka, lite längd, möjligen lite utförs om det finns ngt lätt att sätta treåringen i skidskola i, bygga snögubbe, mysa, läsa böcker och äta gott. Gärna hotell med mysig brasa, god mat och bra frulle, gärna spa eller i vart fall ngn bastu och pool.

Vad finns det för pärlor som vi oinvigda missar? Vi åker från Göteborgsområdet så helst inte allra mest norra Sverige. Tänker att det borde finnas mysiga ställen i Dalsland, Värmland osv?
Baldersnäs herrgård kanske om det inte är fullbokats.
Annars ser gammelgården väldigt trevligt ut - om ni är mer för Sälen.

Båda ställena är med i white guide så lär vara bra mat iaf :D

Men generellt så känns Värmland och Dalarna roligare (och snöigare) än Dalsland på vintern :)
 
Saxnäsgården om ni ångrar er angående avstånd är nog exakt vad ni söker minus slalom. Vackert. Fantastisk mat. Finns både hotell och vandrarhem. Finns pool, badtunna längdskidor. Men som sagt väl långt från Göteborg men om ngn annan läser tråden och bor lite närmare och söker samma sak.
 
Japp! Lite för mkt utförs och stugliv är jag rädd, för vad jag är ute efter i mellandagarna. Vill sova i sköna sängar, inte behöva laga mat, bli lite ompysslade och gärna hitta på lite annat än bara skidor. Branäs står annars högt på listan över skidresmål, om vi tar oss iväg på sådant, nu tänker vi oss mer vit snö och mys i några dygn.

Tällberg? I Dalarna, troooor det finns någon backe där som fungerar fint för pulka, större skidbacke finns också i närheten. Förra året kunde man iallafall boka häst och släde.
 
Vi vill åka bort över nyår och uppleva lite vinter. Ingen av oss åker utförs mer än ytterst hjälpligt så svindyra fjällresor känns överskattat över en dyr storhelg. Vi tänker mer pulka, lite längd, möjligen lite utförs om det finns ngt lätt att sätta treåringen i skidskola i, bygga snögubbe, mysa, läsa böcker och äta gott. Gärna hotell med mysig brasa, god mat och bra frulle, gärna spa eller i vart fall ngn bastu och pool.

Vad finns det för pärlor som vi oinvigda missar? Vi åker från Göteborgsområdet så helst inte allra mest norra Sverige. Tänker att det borde finnas mysiga ställen i Dalsland, Värmland osv?
Säfsen? Ligger 3 timmar från Stockholmsområdet och är extremt barnvänligt, liftvakterna är som barnskidskolelärare nästan. De har barndiskon någon gång i veckan och div barnaktiviteter. De är helt barncentrerade. Dock är mataffären långt bort, du överlever inte där utan bil.

Men det är ju inget lyxställe utan man får åka bil till backen, provade inte hotellet med de borde ha hotellrum i huset med receptionen, de har söta stugor, men buféer osv på hotellet. Det är billigt. (när barnet fyller 8 har det vuxit ur backarna om de började med skidskola vid 3). De har dock sådan där härlig inredning i receptionsutrymmena med läder och fällar och eld.

Om ni vill ha en lyxig pärla med härlig skidåkning och fint hotell, spa, och allting så Ramundberget, det är totalt uppe i norr och tar en evighet att åka till från Stockholm typ 9 timmar :D.
 
Senast ändrad:
Säfsen? Ligger 3 timmar från Stockholmsområdet och är extremt barnvänligt, liftvakterna är som barnskidskolelärare nästan. De har barndiskon någon gång i veckan och div barnaktiviteter. De är helt barncentrerade. Dock är mataffären långt bort, du överlever inte där utan bil.

Men det är ju inget lyxställe utan man får åka bil till backen, provade inte hotellet med de borde ha hotellrum i huset med receptionen, de har söta stugor, men buféer osv på hotellet. Det är billigt. (när barnet fyller 8 har det vuxit ur backarna om de började med skidskola vid 3). De har dock sådan där härlig inredning i receptionsutrymmena med läder och fällar och eld.

Om ni vill ha en lyxig pärla med härlig skidåkning och fint hotell, spa, och allting så Ramundberget, det är totalt uppe i norr och tar en evighet att åka till från Stockholm typ 9 timmar :D.
Nope ser faktiskt ut som att de inte har hotell utan bara stugor, så det är inte vad ni letar efter. Även om det nog går att äta all mat i restaurangen.
 
Lite högre upp än ni tänkt er...men jag hade siktat på Östersund. Finns flertalet skidorter på rimligt avstånd om ni vill åka skidor en dag, annars finns det både spahotell med brasa i lobbyn och fjällutsikt (Frösö park..) och trevligt äventyrsbad i stan. Bra mat är också lätt att få tag i! :love:
Går att ta nattåg upp (även bra flygförbindelser från Arlanda) ifall bilresan känns lång :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp