Snöstyltor

Loretta713

Trådstartare
Hej! Just nu har det kommit ovanligt mycket snö där jag står och vi var inte beredda på att de skulle komma så mycket och av den anledningen satte vi inte på snösulor vid förra skoningen. Nu får min ponny väldigt lätt snöstyltor och kan inte rida nån stans utan att skorna blir flydda med snö och att hon börjar halka, paddocken är helt frusen och inte tillgång till ridhus. Vi har en äng som är fylld med några cm snö, kan man rida på en sån äng utan att behöva tänka på snöstyltor eller hur tänker ni? Är lite kluven på hur jag tänkte och var intresserad av andras åsikter
 
Jag har aldrig haft fasta snösulor utan har alltid kört på polarpads. Det har fungerat att ha i hagen också i perioder där det är mycket snö men jag har satt på och av när det bara varit snö korta perioder. Förutsätter ju dock att det finns hål för tåbrodd.
 
Hej! Just nu har det kommit ovanligt mycket snö där jag står och vi var inte beredda på att de skulle komma så mycket och av den anledningen satte vi inte på snösulor vid förra skoningen. Nu får min ponny väldigt lätt snöstyltor och kan inte rida nån stans utan att skorna blir flydda med snö och att hon börjar halka, paddocken är helt frusen och inte tillgång till ridhus. Vi har en äng som är fylld med några cm snö, kan man rida på en sån äng utan att behöva tänka på snöstyltor eller hur tänker ni? Är lite kluven på hur jag tänkte och var intresserad av andras åsikter
Om det blir styltor eller inte beror inte på hur mycket snö det är, utan på temperaturen- Så om du får styltor där det är mycket snö så lär du få det även där det är mindre. Polar Pads kan du ju testa, som redan föreslagits. Du har väl broddar på hästen i alla fall?
 
Har du bara traktbrodd finns det sådana snowfeathers eller vad det heter som ska hjälpa mot snösulor också.
 
Jag gick tips om att man kunde linda wetrap runt hovarna för att undvika klampar. Har dock inte provat själv så vet inte hur effektivt det är. 😉
Tänker testa i alla fall, får se hur bra det är!😃
 
Jag har aldrig snösulor, så länge man håller lite tempo är det inga problem. Har haft polarpads ibland.
 
Tänker prova med plastlock mellan hov och sko. Snösulor på torsdag. Ridningen är ok så länge det är minus. Men hagen kräver snösulor annars blir det jobbigt på lösdrift.
 
Jag löste det med att ta ut hovslageren i förtid (3,5 veckor sedan de skoddes senast). Ja det blir dyrt men jag ser det som enda valet. Hästen ska inte behöva balansera på styltor och halka runt vare sig i hagen eller vid ridning. Lösa sulor har aldrig fungerat här så det ser jag inte som något alternativ.
 
Förr i tiden brukade vi smörja in rejält med hovfett i sulan innan vi släppte ut eller red, aldrig nåra problem med att snö fastnade vare sig i tö eller minus grader. Snösulor fungerar sämre enligt min mening, då is bildas på insidan skorna i sprickorna mellan snösulan och skon och "håller fast" snön.
 
Förr i tiden brukade vi smörja in rejält med hovfett i sulan innan vi släppte ut eller red, aldrig nåra problem med att snö fastnade vare sig i tö eller minus grader. Snösulor fungerar sämre enligt min mening, då is bildas på insidan skorna i sprickorna mellan snösulan och skon och "håller fast" snön.
Skojar du? Jag var med på den tiden med och inte funkade hovfett mer än en kort stund då och inte nu heller. Bra snösulor gör inte så men råkar man köpa av sämre kvalité blir det gärna styltor men inte som helt utan snösulor.
 
Skojar du? Jag var med på den tiden med och inte funkade hovfett mer än en kort stund då och inte nu heller. Bra snösulor gör inte så men råkar man köpa av sämre kvalité blir det gärna styltor men inte som helt utan snösulor.

Beror nog på kvaliteen av hovfettet eller mängden man använde, Brukade köpa 20kg tunnor från Shell och/eller Norol varje vinter och fungerade hur bra som helst. Gröna smörjan i 2.5 kgs burkar avskydde jag som pesten då de bara torkade ut hovarna...
 
Tänker prova med plastlock mellan hov och sko. Snösulor på torsdag. Ridningen är ok så länge det är minus. Men hagen kräver snösulor annars blir det jobbigt på lösdrift.
Har försökt den varianten otal gånger som en nödlösning men inte fått dem att sitta mer än enstaka timmar-dagar.
Och sätter man fast dem med brodden så spricker de rätt fort.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hoppas kunna få lite hjälp här. Vår hovslagare har blivit sjuk och kan inte komma på någon vecka😒 Nu under natten har det kommit...
Svar
13
· Visningar
1 769
Senast: WildHorse
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 241
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp