Snösulor på fånghäst?

Leoni

Trådstartare
Ja, ni ser rubriken. Snösulor på fånghäst med förändringar i hoven? Vad är era erfarenheter?
 
Jag använde bullensulor. Den hästen behövde sulor med silicon under året runt och vintertid använde vi bullensulor. Vanliga snösulor fick han ont av.
 
Jag sätter inte snösulor på någon häst, har sett för många som blivit tryckta.
Vanliga heltäckande sulor åker på under den mest kritiska tiden på året, i övrigt får vi pussla med ridningen om det kommer snö, typ åka till ridhuset lite oftare eller rida på plogad väg.
En fånghäst skulle jag absolut inte sätta snösulor på. Rådgör med duktig hovslagare med vana av fånghovar. :)
 
Jag sätter inte snösulor på någon häst, har sett för många som blivit tryckta.
Vanliga heltäckande sulor åker på under den mest kritiska tiden på året, i övrigt får vi pussla med ridningen om det kommer snö, typ åka till ridhuset lite oftare eller rida på plogad väg.
En fånghäst skulle jag absolut inte sätta snösulor på. Rådgör med duktig hovslagare med vana av fånghovar. :)
Men det är ju i hagen de behöver sulorna som mest. Hur gör du då där? Hela platta sulor är ju värre än inga alls när det är snö. De bildas ju snöstyltor på nolltid då.
 
Men det är ju i hagen de behöver sulorna som mest. Hur gör du då där? Hela platta sulor är ju värre än inga alls när det är snö. De bildas ju snöstyltor på nolltid då.
Håller med, i hagen är det jätteriskabelt när de går omkring på styltor och halkar osv. Jag misstänker att min häst fick sin senaste skada vid ett sånt tillfälle, när snön kom oväntat tidigt och vi inte hade hunnit få på snösulor än.
 
Jag sätter inte snösulor på någon häst, har sett för många som blivit tryckta.
Vanliga heltäckande sulor åker på under den mest kritiska tiden på året, i övrigt får vi pussla med ridningen om det kommer snö, typ åka till ridhuset lite oftare eller rida på plogad väg.
En fånghäst skulle jag absolut inte sätta snösulor på. Rådgör med duktig hovslagare med vana av fånghovar. :)

Helsulor flera månader om året är ju inte heller speciellt bra för hovarna... kan komma in smuts under, luftas inte osv.
Då finns det andra lösningar bland annat en sort som viks in i hoven som sitter löst...
 
Jahopp- nu kan jag svara mig själv ☺️.
Snösulorna kom båda på och av - för det fungerade inte alls. Han fick ont i princip direkt. Det får bli glasslocksvarianten i vinter .
Hoppas det är ok om jag frågar. Du behöver såklart inte svara men blir så nyfiken.
När fick hästen fång? Vad gjordes med hovarna sedan? Beslag?

Jag är själv hovslagare men får inte jobba med sjuka då jag ej är godkänd genom Jordbruksverket. Kanske i framtiden dock vem vet.
 
Hoppas det är ok om jag frågar. Du behöver såklart inte svara men blir så nyfiken.
När fick hästen fång? Vad gjordes med hovarna sedan? Beslag?

Jag är själv hovslagare men får inte jobba med sjuka då jag ej är godkänd genom Jordbruksverket. Kanske i framtiden dock vem vet.
Han är 20 och fick fång första gången när han var 5, sen igen när han var 12. Han har varit barfota största delen av sitt liv och klarat det utmärkt. Gått med barfotaskor när han ridits. Nu på äldre dagar blev han känsligare och har skotts med helt normala skor. Han har liten rotation och sänkning.
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Meglio
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 016
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 630
Senast: Apollo 13
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 552
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp