Snösulor som ej kräver omskoning och som fungerar

alice

Trådstartare
Nu nalkas snön så sakta även här i kustlandskapen. Jag ville inte lägga på snösulor vid senaste skoningen i slutet på november pga all lera. Nu undrar jag om det finns någon sorts snösula el dyl som är löstagbar/som inte kräver hovslagare och som fungerar? Det finns ju en hel uppsjö av olika tips, trix och varianter.
 
Jag har haft polar pads och tycker de funkar bra vid ridning, har dock inte testat i hage. Kräver tåbrodd att fästa i vilket kanske inte passar alla. Det är inte så meckigt att ta på och av om man har ordentlig broddnyckel.
 
Jag älskar polar pads. Min häst hade bra hovar och kunde ha dem på sig "dygnet runt" de få veckorna det faktiskt var snö. Jag tog av dem så fort det inte var snö längre. Var lite trixigt att få rent broddhål och fick gänga om men att slippa ha fasta snösulor har alltid vägt upp!
 
huf flex funkar så länge dom sitter, vist dom åker inte ur var och varannan dag men ja dom kan tappas.

Köpte gripp förra året men blev ingen snö så fick aldrig testat.
 
Jag använder huf flex. Har aldrig tappat någon men däremot glider de runt i hoven ibland så man får ta ur och rätta till dem.
 
Tack för bra svar!

Jag kommer nog att testa huf flex eftersom de inte kräver mixande med brodden (lat :o ). Fungerar det bra struntar jag i att be hovis sätta på snösulor nästa gång han kommer eftersom jag eg inte gillar snösulor. Det ökar risken för tappskor samt när det töar sen kommer det in sand och lera mellan hoven och snösulan vilket kan nöta på hästens vanliga sula. Har egen erfarenhet av det...

Men hur vet jag vilken storlek på Huf flexen man ska ha? Har 2:or på skorna.
 
Tack för bra svar!

Jag kommer nog att testa huf flex eftersom de inte kräver mixande med brodden (lat :o ). Fungerar det bra struntar jag i att be hovis sätta på snösulor nästa gång han kommer eftersom jag eg inte gillar snösulor. Det ökar risken för tappskor samt när det töar sen kommer det in sand och lera mellan hoven och snösulan vilket kan nöta på hästens vanliga sula. Har egen erfarenhet av det...

Men hur vet jag vilken storlek på Huf flexen man ska ha? Har 2:or på skorna.
Du ska mäta bredden på hästens hov, det finns instruktioner om du googlar. Det har inte så mycket med storleken på skon att göra eftersom den kan riktas olika bred.
 

Liknande trådar

Utrustning Ja, då har snön kommit för säsongen och inte lite heller, så den lär ju ligga ett tag.. Med snön kommer styltorna och det klampar rejält...
2
Svar
21
· Visningar
16 259
Senast: Larka
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 876
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 793
Senast: kryddan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 776
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp