Snötokig häst?

Alltså att hästar blir pigga av kyla och att *insert valfri nordisk ras* är galna i snö, visste jag. Men inte att hästar från "sydligare" breddgrader var så tokiga i just snö. För åtminstone i H.Hs fall skulle jag nästan våga påstå att det är mer snön än kylan i sig.
Äh, det är bara för att jag såg datumet i något papper och det är rätt lätt att lägga på minnet 06-04-06 ;)
(Och nej, jag har inte alls luskat alldeles för mycket i hans historia...:angel:)
Min snöidiot var det engelskfullblod och new forest i så inget nordisk i henne:)
 
men det är ju inte bara nordsvenskar och russ som gillar snö. inte ens så att alla nordsvenskar och russ gillar snö, trots att de ibland ser ut att ha mammutgener. mina hästar som är lite högre i blod verkar påverkas mer av att det kommer snö än mammas nordsvenskar, liksom att de påverkas mer av fladdrande påsar eller hästätande stenar...
 
Samtidigt undrar jag lite var den här snötokigheten kan komma ifrån, åtminstone i hans fall. Han har ju
pirländska gener. Och mig veterligen är det väl sällan minusgrader på Irland på vintrarna? Det är väl typ +5.C och slask? Varför skulle en irländsk häst gilla vinter? Jag menar, det är ju ingen islänning liksom...

Du tänker nog lite avigt .
Det finns inget unikt ovanligt att hästar ofta blir upprymda och pigga och gillar snö. Som sagt blir väldigt många djur av olika arter upprymda och gillar det.
Varesig de är födda med snö eller levt i snöklimat eller ej.

Att islandshästar skulle i sak per automatik älska snö blir snett det också.
Hästarna på island i de hårda klimat som ofta gäller lovar jag dig inte lever runt i glädjeyra för att det kommit snö per automatik . Snarare spar de på resurserna . Samma för russen på Lojsta.

Men som sagt - även elefanter och asiatiska tigrar busar inte sällan runt i snö ;)
 
Senast ändrad:
Men ok, han är född i Vimmerby. Men Vimmerby har väl inte heller några vintrar att tala om, iaf inte om man jämför med "kallast i Stockholms län" där jag (och sedan ett drygt halvår även han) bor? Eller ens om man jämför med Stockholm öht?

Hör och häpna. Det finns ett Sverige utanför Stockholm! Skillnaden? När det kommer snö i Stockholm så blir det SNÖKAOS, SNÖSMOCKA och RYSSVINTER (:cool:) på löpsedlarna. När det kommer snö i Vimmerby, eller vilken annan normal del av landet som helst, så tar man fram traktorn och skottar bort det :angel:. Utan att göra löpsedlar.
 
Men ok, han är född i Vimmerby. Men Vimmerby har väl inte heller några vintrar att tala om, iaf inte om man jämför med "kallast i Stockholms län" där jag (och sedan ett drygt halvår även han) bor? Eller ens om man jämför med Stockholm öht?
Petar in en liten geografi lektion. :)
Odlingszonerna kan användas som en översiktlig motsvarighet till hur långa och stränga vintrar en region har. Längre och kallare vinter = oftare och mer snö http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html
http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html
Smålands inland har till stor del zon 4 vilket även t.ex. Södra Norrlandskusten har. Stockholm zon 2.
Det är bara de sydliga kusttrakterna och Gotland som har mildare vintrar än Sthlm.
 
Hör och häpna. Det finns ett Sverige utanför Stockholm! Skillnaden? När det kommer snö i Stockholm så blir det SNÖKAOS, SNÖSMOCKA och RYSSVINTER (:cool:) på löpsedlarna. När det kommer snö i Vimmerby, eller vilken annan normal del av landet som helst, så tar man fram traktorn och skottar bort det :angel:. Utan att göra löpsedlar.

Förlåt, men vrider mig av skratt... :rofl: :rofl: :rofl:
...Av igenkänning alltså. Det är bara att jämföra typ Grödinge-/Södertörns-landet med *valfri förort*. I de förstnämnda tar man fram traktorn utan knussel och löser problemet. I de senare är all kommunaltrafik inställd på obestämd tid. :grin:
 
Petar in en liten geografi lektion. :)
Odlingszonerna kan användas som en översiktlig motsvarighet till hur långa och stränga vintrar en region har. Längre och kallare vinter = oftare och mer snö
http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html
Smålands inland har till stor del zon 4 vilket även t.ex. Södra Norrlandskusten har. Stockholm zon 2.
Det är bara de sydliga kusttrakterna och Gotland som har mildare vintrar än Sthlm.

Haha, geografilektioner, det skulle jag behöva. I massor. :cool:
Intressant! :up:
 
Det är väl snarare en individ-sak mer än vad det beror på vart man är född? Och Stockholm är ändå rätt så långt norr ut.

Många djur tycker snön är superkul i början (oavsett vilda nordiska arter, exotiska arter, boskapsdjur eller husdjur). Sen blir de flesta mindre imponerade om de bor i snön varje dag i flera månader.
Min häst tycker dock att snön är det roligaste som finns och han drar jämt iväg till närmaste snöhög för att gräva i den och stoppa ner huvudet. Samma visa varje år där det nästan blir farligt att rida ut i skogen för att han är så besatt av snön och inte kan bete sig. Han har t.om en egen snöhög i sin hage nu där han även där går och gräver, rullar sig och har sig. Trots att snön är 50-60cm i resten av hagen... :)
 
Min ena ponny blir som en unghäst igen när det blir kallt. Han sätter oproportionerligt mycket päls varje höst så jag förstår att han uppskattar kylan. Själva snön bryr han sig inte så mycket om, men kyla. När vi hade -17 grader häromsistens var han sprallig och kutade runt i hagen så snön yrde.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 626
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 093
Senast: Nielaa
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp