Snok - tips på hur man blir av med dem

NoExit

Trådstartare
Vi har fullt av snokar på gödselstacken, normalt sett brukar vi tömma den i April / Maj men nu var det inte så mkt så det kan liksom vänta men ska man behöva stå ut med alla ormar då eller finns det några tips på hur man blir av med dem. Mormor sa att man skulle kleta in kanterna med tjära ? Nåns om vet om det hjälper.
Så äckligt de är inte små, ca 1 meter stora o alla verklar ömsa skin oxå, kryllar av ormskinn. Läste att de gör det innan de lägger sina ägg...
DSC01539.JPG
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Enklast är att bli av med alla råttor. Snokar är bra på sådanna.

F.ö. ring tex anticimex och fråga dem. De är proffs på ohyra.
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Fast snokar är inte ohyra i mina ögon;), dessutom är de fridlysta.

Till TS så är jag inte säker på hur man ska göra, och om man får flytta på dem. Men säkert kan någon annan svara.

Jag har också snok på gödselstacken, fast bara i den som jag använder som kompost, och den ligger ca 20 m ifrån stallet så jag låter dom vara.
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Fast snokar är inte ohyra i mina ögon;), dessutom är de fridlysta.

Till TS så är jag inte säker på hur man ska göra, och om man får flytta på dem. Men säkert kan någon annan svara.

Jag har också snok på gödselstacken, fast bara i den som jag använder som kompost, och den ligger ca 20 m ifrån stallet så jag låter dom vara.

Ne det är de inte men om de enbart äter ohyra flyttar de när ohyran försvunnit.
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Har du möjlighet att röra om eller flytta dyngstacken då och då?

Vår dyngstack ligger direkt på ett betonggolv, så vi tippar direkt på golvet (eller ja, man kör ju upp så långt man orkar) och sedan skottar stallägaren upp högen mera på höjden med traktorn då och då. Kanske en gång i månaden eller så, och hela dyngstacken töms ut flera gånger per år.

Tror att vi skull ha samma problem annars... :crazy:
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

hade jag hittat en sån på min gödselstack hade jag fallit ner på marken och dött på fläcken!
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Snoken är fridlyst men du får lov att flytta på den.
De är inte giftiga och har bara små tänder och är inte heller så snabba som man kan tro.
Man får försöka fånga och plocka upp dem försiktigt så att de inte blir skaDade, du kan ju ha jobbhandskar om du tycker att det är obehagligt.
Lägg dem i en spann med lock eller så och kör iväg åtminstone ett par kilometer innan du släpper ut dem på en bra plats.
För övrigt så blir snokarna riktigt gröna, typ smaragdgröna när de ömsar skinn..:D

Jag lärde mig det här förra veckan på vakna med the voice,
den där djurgubben från skansen vart där och pratade,
själv har jag knappt sett en orm ens:angel::p
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Skaffa en "ormekatt"! :idea:
Har själv två hemma på gården som glatt fångar och käkar kopparödlor, snokar och huggormar (och när vi såg skruttan med en huggorm i munnen 1:a gången höll vi på att tuppa av!)

Näe, allvarligt. Hos oss är ormarna väldigt känsliga för störningar, och att röra sig i området brukar räcka för att de ska dra. Prova att flytta runt grejer på stacken. spela musik, ösa ut vattenhinkar mm. Oftast räcker det.

Lycka till! xD
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Var glad för snokarna och stolt om dom kan föröka sig tack vare din gödselstack. Jag blir lika glad varje sommar när dom börjar besöka oss och lägga ägg.
Dom är helt ofarliga och mer rädd för dig än du är för dom. Dom käkar allehanda kryp upp till möss, så dom gör en massa gott för dig, alldeles gratis!

Om dom har hunnit lägga ägg (verkar tidigt) så tar dessa c:a 3 veckor på sig att kläckas. Man kan, om man måste sprida gödseln, ta tillvara äggen som ligger i stacken i klumpar och kläcka dom i vanlig rumsvärme. Jag har lagt äggen i en plastbytta i köket ett par gånger. När dom kläckts så har jag spridit ut dom i markerna. Skitkul med dom små sötnosarna.

LIA
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

KL.

Idag var det snok i mon gödselstack vid stallet, jag hoppade högt faktiskt...

Hade tänkt flytta på stacken, men har ingen lust att plocka ägg och kläcka. Så jag får väl vänta....
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Det finns en massa herpetologiska föreningar runt om i landet. Det finns säkert någon glad medlem som gärna hjälper till att flytta de små liven - om du vill slippa göra det själv.

Å andra sidan är de ju utmärkta råttjägare (och rätt häftiga att se på dessutom), så för den skull kan det ju vara praktiskt att behålla dem också!
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Vi har också en snok på gödselstacken.. Alla pratar om den hela tiden men jag har haft tur och sluppit stöta på den :p
Den jobbigaste är att folk har börjat tömma typ långt ner precis på "gången", de vågar inte köra ända upp pga just ormen.. Och det blir så jobbigt att köra fulla skotkärror över värsta hinderbanan :crazy:;)
Någon gång lär jag stöta på den och då kommer jag säkert skrika högt.. Är livrädd.. :eek:
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Snokar ska du vara rädd om, utomordentliga nyttodjur som håller nere antalet möss och råttor.

Hade tom snok som husdjur när jag var liten :D... helt ofarliga krabater.
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Vi har ett gäng i gödselstacken, höll på att trampa på en härom dagen, den var ca 1,5 m jag höll på att få en hjärtattack och häststackarn trodde nog att matte höll på att bli galen :p Dom är inte till något större problem, utom när snokbebisarna komer in i stallet och kryper in i jackor, skor och ridhjälmar :angel:
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Jag blir mycket glad när jag ser snokar på gården. Dom fixar mössen åt mig:D. Jag är så pass knasig att jag stannar bilen på vägen och hjälper ormarna över så dom inte blir överkörda...ja, även huggormar:love:
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

:eek:

Jag hade dött av skräck eller så hade jag fått knäpp och slagit ihjäl den!

Vi har som tur inga ormar i våran gödselstack, när töms den iofs varje månad men ändå:eek:
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

shit vad stora dom var!! alla snokar jag sett har varit små och söta, max en halv meter. om någon vågar så kan ni försöka samla upp dom och köra iväg med dom, och sen köra bort stacken.

jag är inte glad för ormar, men snok låter jag vara, dom är inte farliga öht.
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

ORMAR :eek: usch jag ryser bara jag sitter här! Jag skulle aldrig våga köra upp skottkärran på stacken om det fanns en massa 1-meters-snokar ringlandes runt mina ben där. Iof sa ni ju att dom inte var farliga, men ändå, jag får hjärtklappning bara jag tänker på det, tänk om man råkade trampa på dom :crazy:..

Har aldrig hört om orm i gödselstacken, kan det även finnas annat än snok där? och kan de krypa runt i stallen? hos hästarna?
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Själv fattar jag inte varför det inte går att acceptera snokar :confused:. De fångar råttor och möss - vilket är bra. De håller dessutom huggormar borta, vilket ur de flesta ormängsligas perspektiv också är bra. Mitt råd är alltså att du behåller snokarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp