Snokat, vad gör man med informationen?

Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Det finns så många kloka svar här.

Ta upp det, så snart som möjligt. Det blir verkligen inte bättre ju fler dagar som går.

"Vi behöver prata om ________"
Du behöver inte berätta hur du vet eller vad du vet om inte du vill, bara att du vet något.


Och i värsta fall:
http://www.youtube.com/watch?v=cPJAEbOe5kU
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Jag antar att otrohet är den vanligaste förhållande-dödande hemligheten.

För mig så skulle ett hemligt liv som "Bög-knackare" fullständigt ta livet av min relation.

Ja, sådant vore långt värre än otrohet, men också betydligt mer osannolikt. Dels för att otrohet är mycket vanligare än bögknackare och nynazister. Dels för att folk med den typen av extrema åsikter sällan verkar vara särskilt trevliga eller vettiga för övrigt heller. Så jag blir inte ihop med dem. Jag tror dessutom att ogillandet är ömsesidigt, jag tror inte att en nynazist skulle vilja vara ihop med mig.

Jag tror att kompatibiliteten som man måste ha ligger i att man behöver samma värderingar om det där.

Jo, det stämmer väl. Jag upplever det knappt som en värdering ens, utan som den självklara inställning till personlig integritet som man måste ha för att stå ut här i livet.

Men det betyder ju inte att jag/man är skyldig att vara nöjd med det som andra personer väljer att visa för oss. Om jag frågar min partner om hen knackar bög på kvällarna då jag rider, och hen säger att hen "inte vill svara på den frågan" - ja, då kan och vill jag inte tvinga fram ett svar, men relationen tar ju tvärslut i samma ögonblick. (Och jag skulle nog tipsa polisen.)
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Jag hade absolut tagit upp det framför allt för min egen skull

Tror inte att det är något du kommer kunna släppa och leva vidare som om ingenting hänt. Det kommer bli ett evigt gnagande och du kommer att må jättedåligt.
Att hela tiden gå med dessa obesvarade frågor och en ständig oro gynnar varken dig eller det du försöker värna om.
Sakta men säkert bryter det ner mer och mer och tillslut kommer det inte hålla längre.

Talar av egen erfarenhet.

Tänk på att du måste kunna förlåta dig själv senare för att du tillåtit dig själv att må så dåligt över något du valt bort att konfrontera. trots att det inte är du som felat i grunden av botten.

Ta upp det
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Visst hade jag bara kunnat fråga och berätta om mina tankar och olustkänslor.
Grejen e bara att det jag istället hittade inte var vad jag hade frågat. Dessutom värre. Mina frågor var fel.
Fast nu i efterhand undrar jag om jag inte hellre hade varit lyckligt ovetande. Då hade livet rullat på som jag visste det.
Då hade jag sluppit smärtan som river upp mig inifrån, tårarna som ständigt bränner i ögonen, klumpen i magen som gör det svårt att äta, trycket på bröstet som kämpar emot varje andetag.
Helvete!!

Det gör mig så otroligt ledsen att läsa vad du skriver!
Jag hoppas att du finner rätt lösning för dig och din relation!
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

För din skull så tror jag att du bör berätta, och kanske få en del svar. Antar att du just nu mest känner dig förvirrad/sviken/frågande....

Kanske är inte verkligheten lika hemsk som du tror? Saker och ting har ofta fler sidor, och vi (åtminstone jag!) har en förmåga att befara det värsta i de flesta lägen....

Om jag fattat rätt vill du ju fortsätta förhållandet? I såna fall MÅSTE ju saker och ting rätas ut, och förhoppningsvis kan tilliten komma tillbaka (och partner vara ärlig/uppriktig i fortsättningen), kanske t o m stärkas???


Angående att känna på sig/snoka, så tror då jag att om man en gång blivit djupt sviken så finns den där magkänslan ofta. Tyvärr har den alltid gett mig rätt.....

Dock tror och hoppas jag att saker och ting kan förändras/ställas till rätta, obotlig optimist som jag är:D
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

*kl*

Ts: Alla människor gör fel. Du gjorde fel som snokade och din partner gjorde antagligen något fel mot dig (eller någon annan).

Nu vet du dock vilka frågor du skall ställa så är det kanske bäst om ni sätter er och pratar igenom saker och ting. Det din partner gjorde är kanske överspelat för dennes del (alla gör som sagt fel val ibland).

Sen när det gäller snokande: Visst är det kanske inte moraliskt korrekt men faktum är att ibland är det det enda sättet att få reda på sanningen.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Sen när det gäller snokande: Visst är det kanske inte moraliskt korrekt men faktum är att ibland är det det enda sättet att få reda på sanningen.

Men man har fortfarande inte rätt att bestämma hur mycket av sig själv en annan människa ska visa för en. Vill den andra inte berätta sanningen, betyder det att hen inte vill visa den delen av sig själv för en. Då får man agera därifrån, vilket inte innefattar snokande. Alla måste få ha sina gränser (men man kan ju göra slut om man tycker att den andra har fel gränser).
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Men man har fortfarande inte rätt att bestämma hur mycket av sig själv en annan människa ska visa för en. Vill den andra inte berätta sanningen, betyder det att hen inte vill visa den delen av sig själv för en. Då får man agera därifrån, vilket inte innefattar snokande. Alla måste få ha sina gränser (men man kan ju göra slut om man tycker att den andra har fel gränser).

Som sagt jag har aldrig påstått att det skulle vara moraliskt riktigt. Men ibland är snokning enda sättet att få reda på sanningen.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Om personen inte vill berätta sanningen betyder det att man inte har rätt till den. Inte att det då blir mer ok att snoka. Det är inte upp till dig att bestämma vad andra ska blotta för dig.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Om personen inte vill berätta sanningen betyder det att man inte har rätt till den. Inte att det då blir mer ok att snoka. Det är inte upp till dig att bestämma vad andra ska blotta för dig.

Allting är inte alltid så svart eller vitt som du verkar tycka om det mesta.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Om personen inte vill berätta sanningen betyder det att man inte har rätt till den. Inte att det då blir mer ok att snoka. Det är inte upp till dig att bestämma vad andra ska blotta för dig.


Fast det kan ocksa vara sa att personen valt att beratta logner ... och i sa fall har man ratt att sjalv ta reda pa sanningen.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Om personen inte vill berätta sanningen betyder det att man inte har rätt till den. Inte att det då blir mer ok att snoka. Det är inte upp till dig att bestämma vad andra ska blotta för dig.

Ja, vad är okej för en partner att kräva att den andra berättar om?

Vem hon käkade lunch med idag?
Om det finns någon på hennes jobb som hon tycker är lite het?
Om hennes bästa väninna är otrogen?
Hur hon onanerar?

Självklart ska ingen annan bestämma vad en person 'måste' avslöja om sig själv. Inte ens om det handlar om 'något som påverkar förhållandet' som nämnts några gånger. För vem ska bedöma vad som påverkar förhållandet? Den som kräver att hon ska berätta?

Alla de fyra exemplen skulle för övrigt kunna vara sådant som en kontrollerande partner ansåg 'påverkar förhållandet'.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Inte genom att snoka i personens privata grejer.

Men om du tror att din man har bedragit dig med Lisa kan du ju fråga både honom och Lisa om det stämmer.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Jag tycker inte att man har rätt att KRÄVA av någon att den berättar något, egentligen. Det gäller alla typer av relationer i privatlivet. Yrkeslivet och myndighetskontakter är ju undantag ibland och krav kan ställas med lagens hjälp.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Ja. Och är man inte nöjd med svaret man får eller inte får så får man gå vidare eller glömma det.

Fast jag förstår hur lätt det blir så att folk vill snoka lite. Men jag tycker att det hör hemma i lite sjukliga förhållanden i så fall.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Jag tycker inte att man har rätt att KRÄVA av någon att den berättar något, egentligen.

För många, många år sedan blev jag uppläxad av min bästa kompis för att jag inte berättat för henne att jag hade en affär med en gift man. Hon krävde att få veta sådant.

Hennes och min relation sprack efter det, kan jag säga:grin:

KL

Krulltroll! Jag hoppas att du inte tar det som skrivs i tråden som skuldbeläggande av dig. Det tror jag inte att någon menar, vi tycker nog alla lika synd om dig som hamnat i en så jobbig situation. Försök läsa det mesta som skrivs som en diskussion om fenomenet snokande, istället för om just ditt snokande.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Det är inte upp till dig att bestämma vad andra ska blotta för dig.
Men att det är enda sättet att få reda på sanningen betyder ju inte att det är okej.
Det är det ingen som påstår.
Bara att det ibland är enda sättet.
Det är två olika saker.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Jag förstår det också. Men det säger saker om förhållandet som verkligen inte är roliga. Ur den aspekten tycker jag också att det kvittar helt om misstankarna besannas av snokandet eller inte. Själva viljan att snoka visar att något är seriöst på tok, oavsett vad den andra gör och säger.
 

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 569
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 527
Senast: monster1
·
  • Låst
Tjatter Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
41 254
Senast: Klara
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp