Snokat, vad gör man med informationen?

Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Det varierar nog, men som jag ser det får man leva utan "sanningen" då.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Alla de fyra exemplen skulle för övrigt kunna vara sådant som en kontrollerande partner ansåg 'påverkar förhållandet'.

Visst.
Men frågan är då var denne person skulle hitta någon att vara kompatibel med?
Det blir ju litet 24/7 över en sådan relation.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Just kompatibel är nog nyckeln här. Det behöver inte vara fel att vara väldigt öppen mot varann, men det är viktigt att man är eniga om vilken nivå man ska ha på öppenheten. Annars blir det ju som Petruska säger, att snokande innebär att man kräver att få veta mer än den andra vill lämna ut.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

*kl*

Dikotoma tänkandets förening verkar ha årsmöte i den här tråden men jag vill ändå inflika att vad som är "rätt" eller "fel" och vad som är moral är något högst subjektivt. Olika saker får olika konsekvenser, vilket beror på vad andra har för värderingar. Ingen kan således kräva något av någon annan mänsklig varelse, inte heller kan det vara fel att kräva något. Den som får kravet på sig är i sin fulla rätt att säga nej eller låta bli. :)
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Det behöver inte vara fel att vara väldigt öppen mot varann, men det är viktigt att man är eniga om vilken nivå man ska ha på öppenheten.

Jag föredrar tveklöst varianten väldigt öppen mot varandra. Att helt enkelt prata med varandra typ hela tiden, om allting. Det gäller för min del också för egentligen alla relationer i privatlivet, och ofta på jobbet.

Men det är ju också svårt med öppenhet, för man måste våga lita på att man klarar av konsekvenserna av den. Både att man klarar av att partner får veta vad det nu är om en själv, och att man klarar av det man får veta av partner.

De flesta berättelser om snokande och kontroll, handlar väl om att man inte klarar det.

För mig handlar det i grund och botten om att man inser att man är två olika personer. Med gränser mellan. Öppenhet bidrar som jag ser det till det, snokande och kontroll motsatsen.

Man kan prata om allt, men man måste inte. Frågar man tex om otrohet, måste man ju klara av att höra svaret.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Krulltroll! Jag hoppas att du inte tar det som skrivs i tråden som skuldbeläggande av dig. Det tror jag inte att någon menar, vi tycker nog alla lika synd om dig som hamnat i en så jobbig situation. Försök läsa det mesta som skrivs som en diskussion om fenomenet snokande, istället för om just ditt snokande.

Tack!
Har varit så uppe i mina egna tankar runt hela skiten så jag har inte haft rum i huvudet att ta åt mig på fel sätt av vad som skrivits.
Har försökt sålla det ni tipsat om, pratat med en nära vän som är mycket intelligent i sådana här situationer.
Vet fortfarande inte helt hur jag ska tackla allt. Vill vara säker på min åsikt om vad som hänt och vad jag vill med framtiden innan jag tar upp det till diskussion.
Ibland vill jag bara glömma vad jag såg. Jag försöker övertala mig att jag överdrev, att jag är dum och nojjig. Men sen kommer det tillbaka, och de känslorna går inte att förneka. Det är vad det är. Jag har tusen frågor.
En stor del av mig är rädd att inte kunna få svar på dom. Är set då värt att ta upp? Gör det inte bara saken värre?
Fast...kan det bli värre??

Allt är så dubbelt. Å ena sidan är allt så fint och vackert, å andra sidan river detta som ett slemmigt monster inom mig.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Det varierar nog, men som jag ser det får man leva utan "sanningen" då.

Ja det blir ju konsekvensen.
Och så är det upp till individen att avgöra om man kan leva utan sanningen eller inte.

Jag kan det inte, men snoka skulle jag inte göra för det skulle inte lösa mitt problem.
Om jag kände ett behov av att snoka så skulle det redan vara för sent.

Men visst, om jag misstänkte kriminalitet som behövde hanteras så skulle jag snoka för att ha underlag till en polisanmälan.
Men då så har ju det hela för länge sedan lämnat stadiet då där finns ett förhållande att värna om.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Det beror ju också på vilken "sanning" det gäller. Om man kan leva utan den, menar jag. I kriser i relationer känns det nog ofta just då som att om man bara får veta sanningen om han partner har flörtat/hånglat/sexat med andra, så kan man gå vidare sedan, tex.

I verkligheten verkar det ju visa sig att så funkar det inte. Man får reda på sanningen, men tror inte på den. Eller man får reda på sanningen och den äter upp en. Eller något annat.

Man hör ju rätt ofta talas som svartsjuka ex som vill "veta sanningen", men sanningen blir liksom aldrig sann nog. De tror alltid att det finns mer sanning att hämta.

Och sen är det ju helt enkelt så att man kan bli tvungen att leva utan sanningen. Man får lära sig det, helt enkelt, även om det känns omöjligt först.

Eller så får man ompröva sin syn på relationer, så att den sortens saker inte blir så jobbiga för en.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Men om man lider av mera svartsjuka än vad förhållandet eller partnern klarar av så är man ju inkompatibla.
Kombinationen en som är svartsjuk och en med ett stort frihetsbehov eller behov av privat sfär är ju inte så bra.

Jag tror f.ö. att jag har läst om en studie som visade att alla mådde bäst av att otrohet hölls hemlig.
Både de i relationen och andra inblandade.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Jag tror fortfarande att enda sättet att ta död på monstret är att konfrontera. Tusen frågor växer lätt till tvåtusen om man aldrig ställer dem. Och fantasin är nästan alltid värre än verkligheten.

Men du kanske bara inte är framme vid konfrontation riktigt än. Gör det som känns lättast för dig.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Om personen inte vill berätta sanningen betyder det att man inte har rätt till den. Inte att det då blir mer ok att snoka. Det är inte upp till dig att bestämma vad andra ska blotta för dig.

Och ingen har rätt att undanhålla sanningen för mig heller.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Vill vara säker på min åsikt om vad som hänt och vad jag vill med framtiden innan jag tar upp det till diskussion.

Jag tänker som mandalaki. Den enda vägen ser för mig ut att vara konfrontation.

Och så undrar jag över det jag citerar. Varför vill du inte dela den processen med honom?
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Och ingen har rätt att undanhålla sanningen för mig heller.

Jo. Nästan alla i hela världen undanhåller dig mängder med sanningar hela tiden. Jag också. Jag kan lätt komma på en massa frågor som du skulle kunna ställa till mig, och som jag inte skulle svara på. Och då vore det inte din sak att bestämma hur mycket av mig jag ska visa för dig.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Inte genom att snoka i personens privata grejer.

Men om du tror att din man har bedragit dig med Lisa kan du ju fråga både honom och Lisa om det stämmer.

Det gjorde jag nar det begav sig och bade exet och "Lisa" drog langa och helt onodiga logner. Mer an en gang trots att jag bara fragade en gang ... Du har helt ratt i att det inte ar ratt att snoka i nagons privata grejor, men det finns tillfallen dar jag numera tycker att det ar helt acceptabelt.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Det är sist och slutligen rätt irrelevant ifall det är rätt eller fel, acceptabelt eller förståeligt att snoka.

Pointen är väl att man inte ska behöva känna ett behov av att snoka. Då är nåt fel, och det felet försvinner inte genom att snoka. Felet kan finnas hos den andra parten, eller hos en själv i form av osäkerhet och saknad av tillit.

Men som sagt förstår jag ts precis. Jag kanske hade gjort likadant i hennes situation.

Men snoka eller inte spelar nog ingen roll.

Ts, ta tjuren vid hornen nu. Ta en diskussion med personen i fråga, så att ni tillsammans kan fundera ut vad ni egentligen vill och hur det blev som det blev. Styrkekram!
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Jo. Nästan alla i hela världen undanhåller dig mängder med sanningar hela tiden. Jag också. Jag kan lätt komma på en massa frågor som du skulle kunna ställa till mig, och som jag inte skulle svara på. Och då vore det inte din sak att bestämma hur mycket av mig jag ska visa för dig.

Så det är moraliskt okej att ljuga men inte att snoka reda på sanningen? Dubbelmoral av stora mått i så fall.

Om vi nu skall titta på världen så är det faktiskt olagligt att tex ljuga för polisen.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Det är sist och slutligen rätt irrelevant ifall det är rätt eller fel, acceptabelt eller förståeligt att snoka.

Pointen är väl att man inte ska behöva känna ett behov av att snoka. Då är nåt fel, och det felet försvinner inte genom att snoka. Felet kan finnas hos den andra parten, eller hos en själv i form av osäkerhet och saknad av tillit.

Men som sagt förstår jag ts precis. Jag kanske hade gjort likadant i hennes situation.

Men snoka eller inte spelar nog ingen roll.

Ts, ta tjuren vid hornen nu. Ta en diskussion med personen i fråga, så att ni tillsammans kan fundera ut vad ni egentligen vill och hur det blev som det blev. Styrkekram!

Så sant så.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Petruska;15809509I skrev:
Och så undrar jag över det jag citerar. Varför vill du inte dela den processen med honom?

Vad jag menar är att jag vill inte handla i det raseri, panik, frustration och kaos jag kände när jag såg infon. Utan kunna sansa mig lite för att inte råka häva ur mig något jag sen skulle ångra och inte kunna ta tillbaka.
 

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 326
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 087
Senast: monster1
·
  • Låst
Tjatter Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
40 874
Senast: Klara
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp