Snopp vård?

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag har bara haft ston förut och funderar lite hur man sköter om/tvättar snoppen på valacker?
"Min" kille är väldigt kletig i området runt skapet ibland och det rinner även klet ner på benen det luktar även väldigt illa. Det kan inte vara riktigt normalt? Försöker tvätta runt om och även i, har bara använt vatten. Tyvärr har vi bara kallvatten i stallet så det blir kanske inte så ofta som det skulle behövas. (Vem vill ha iskallt vatten på snoppen? :crazy: :D )
Han brukar alltid hänga ut den efter motionering och då ser själva snoppen väldigt "flagig" ut, brukar försöka pilla bort det men han är inte så förtjust i den hanteringen ;)
 
Sv: Snopp vård?

Jag skulle nog i ditt fall rådgöra med veterinär, det låter som om hästen har någon form av infektion som han behöver hjälp med. De du kallar flagor är inte problemet, det är normalt att valacker ser ut så.

Jag har ALDRIG behövt göra något åt våra hästar så länge jag ägt dem, varken sto eller valack. Så förmodligen kan det behövas någon åtgärd under en period, men normalt sett behövs inget göras om hästen är frisk.
 
Sv: Snopp vård?

Har också haft 4 valacker under sju års tid och aldrig behövt göra något åt dem heller varför jag tror precis som Boj att något fel är trasigt. Fick dessutom rådet på djursjukhuset att aldrig fixa med skapen om ingenting verkar helt fel.
 
Sv: Snopp vård?

Min valack har också flagor. Ska man ta bort dom eller inte?
 
Sv: Snopp vård?

Ja det var nästan det jag misstänkte. Jag ska ringa vet.

Man ska alltså inte behöva tvätta överhuvudtaget om det inte är något som är fel?
På stona brukar det samlas "klegg" mellan spenarna som jag pillar bort med jämna mellan rum. Det är inget som luktar illa men dom tycker det är otroligt skönt. Ibland kan man behöva tvätta deras skrutta också eller i alla fall området runt om. Det är inget liknande med valacker?
 
Sv: Snopp vård?

Min är likadan...har inte haft nån tidigare som varit så där kletig av sig men denna är det. :crazy:
Han har inget problem med det vad jag kan se eller märker och det verkar inte vara infektion, bara lite mer sekret än på andra valacker.
Jag tvättar med tvål och vatten när det syns att det behövs. Överdriver inte utan det är först när det kommit klet på benen som det blir "storskurning". ;)

// M
 
Sv: Snopp vård?

Nej, jag tvättar aldrig nånsin snoppen på min valack. Flagor låter jag vara, så länge det inte luktar skumt eller jag misstänker att det är något mysko.
 
Sv: Snopp vård?

Att det rinner efter benen är defentivt inte normalt, det tyder på någon form av infektion.
 
Sv: Snopp vård?

*kl*

Det här med valacker är intressant.

Vi har haft flera valacker. En i 7 år, de andra några år färre. Vi har aldrig rengjort skapet, vi har heller aldrig haft problem.

Jag har funderat om det ska göras eller inte. Jag upplever att alla säger så olika. Det finns en skola som säger "gör inget så länge inga problem uppstår" och en annan som säger "att det ska rengöras med jämna mellanrum". Vad är rätt??

Norrland
 
Sv: Snopp vård?

Vad som är rätt beror ju på vem man pratar med.;)
Å andra sidan om vi ska köra den populära linjen av naturlighet, har du någonsin sett en hästbidé ute i naturen?;) :rofl:
 
Sv: Snopp vård?

Jag har en 2 årsvalack som har likadant och veterinären sa att det blir så på vissa ibland, hon tyckte jag skulle försöka att dra ut den när han slappnar av och tvätta av den med ljummet vatten. Inget tvål eller nåt. jag har lyckats få ut den en gång men har tagit en jätteblöt svamp och tvätta rent det jag kommit åt. Det har blivit helt bra.
 
Sv: Snopp vård?

Min häst har samma problem att det ibland rinner ur skapet och blir klegg på benen. Problemet uppstår oftast vid väderomslag. Jag tvättar bara när problemen kommer. Du får ta med en termos med varmvatten hemifrån, blöt en bomullstuss och torka ur skapet (använd gummihandskar om du tycker det är äckligt). Jag tror inte att du behöver vara orolig.
/W
 
Sv: Snopp vård?

Tänkte bara tillägga att skapet antagligen ser olika ut på olika hästar också....
Min har stort och tjockt skap med mycket veck osv....
Det som ibland syns på benen är inget som någon kan se att det droppar ut det är istället samma "svart/gråa" klegg som i skapet och som samlas mellan "tuttarna" på ston ibland.

På min är det bara i skapet som det är så här, ingenting på själva snoppen.

// M
 
Sv: Snopp vård?

Ingen bidé, men inte heller är de kastrerade där... Jag har ingen aning om huruvida snoppen ska rengöras eller inte, men de som jag har hört säga att det ska göras, har angett det som en orsak, att det är för kastrationen.. Men som sagt, jag vet inte :confused:
 
Sv: Snopp vård?

Ingen bidé, men inte heller är de kastrerade där... Jag har ingen aning om huruvida snoppen ska rengöras eller inte, men de som jag har hört säga att det ska göras, har angett det som en orsak, att det är för kastrationen.. Men som sagt, jag vet inte :confused:

Hur kan kastration spela roll? Varför skulle hingstar hålla sig renare? Rengör kulorna?

Om det stämmer är det intressant varför.

Norrland
 
Sv: Snopp vård?

Hmmmm...
Men det kanske har betydelse?
Hur går egentligen kastration till eller snarare hur gick det till för typ 9 år sedan?
Jag kan tycka att min pålles skap är pluffsigare, hängigare, veckigare och annorlunda mot på min kompis pålle...jag kan alltså se en logik i varför min blir geggig inuti och inte den andra av samma ras och storlek. Var det en klant som kastrerade min pålle helt enkelt? Eller gick något fel så att han hade problem efter kastreringen det kanske har betydelse?
Jag vet inte..jag bara funderar...

// M
 
Sv: Snopp vård?

Nu är det ju inte så att det rinner. Såg att jag skrivit det. Snarare droppar antar jag. Jag ser bara att det är klet på benen, inte när det händer. Det jag reagerar på är dock "doften" den är inte så angenäm.
 
Sv: Snopp vård?

Tänkte bara tillägga att skapet antagligen ser olika ut på olika hästar också....
Min har stort och tjockt skap med mycket veck osv....
Det som ibland syns på benen är inget som någon kan se att det droppar ut det är istället samma "svart/gråa" klegg som i skapet och som samlas mellan "tuttarna" på ston ibland.

På min är det bara i skapet som det är så här, ingenting på själva snoppen.

// M

Ja :idea: precis så är det på min också.
Luktar det från din? Min luktar inte så gott som sagt, men det är inte alltid det luktar illa heller..
 
Sv: Snopp vård?

hallå!
troligtvis har din häst precis som min förhudskatarr. kletet på benens insida kommer ifrån skapet när hästen lägger sig ner.
enligt min veterinär är det enklaste att ge hästen plegicil för att den ska skafta ut riktigt och sedan tvätta med en svag jodopax-lösning.
om du har en häst som är "oblyg" kanske du kan komma åt att tvätta utan att droga honom. min egen tycker att jag är "helskum" när jag pillar honom på snoppen.....:rofl:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Zacci
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 266
Senast: cf234k
·
  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: Albatross
·
Hästvård Jag har en valack på 4 år som har som något svart kladd vid och i skapet. Det luktar apa och det blir som att det rinner ner på hela...
2
Svar
23
· Visningar
2 329
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp