Snoppdropp!

Lena Furberg

Trådstartare
(Jag ska ringa veterinären efter helgen ((är borta t.om. söndag...)) men ville ändå höra här efter ev erfarenheter...)

Min Beauceron, kastrerad, 12 årig hanne, har börjar droppa från snoppen. Det är inte urin, tror jag, utan nåt lite mjölkvitt. Han slickar sig mycket och våra golv är fläckiga. Eftersom han sover med oss i sängen (...) får jag byta lakan varje dag eftersom de blir fläckiga.

Jag antar att det är någon form av förhudskatarr men när jag läser om det verkar det inte finnas något botemedel. Det enda man kan göra är att skölja med saltlösning. Hm, visserligen är han himla snäll men där tror jag nog gränsen går och vi får hålla fast honom rejält. Eftersom han är så gammal vill jag inte (helst inte) att vet ska sedera honom, men är det nödvändigt så givetvis.

Någon här med erfarenhet av snoppdropp hos en gammal hund? Går det över av sig självt? Det syns inget, ser inte ont ut eller så men han är ju klart besvärad/tycker det är jobbigt med droppandet.
 
(Jag ska ringa veterinären efter helgen ((är borta t.om. söndag...)) men ville ändå höra här efter ev erfarenheter...)

Min Beauceron, kastrerad, 12 årig hanne, har börjar droppa från snoppen. Det är inte urin, tror jag, utan nåt lite mjölkvitt. Han slickar sig mycket och våra golv är fläckiga. Eftersom han sover med oss i sängen (...) får jag byta lakan varje dag eftersom de blir fläckiga.

Jag antar att det är någon form av förhudskatarr men när jag läser om det verkar det inte finnas något botemedel. Det enda man kan göra är att skölja med saltlösning. Hm, visserligen är han himla snäll men där tror jag nog gränsen går och vi får hålla fast honom rejält. Eftersom han är så gammal vill jag inte (helst inte) att vet ska sedera honom, men är det nödvändigt så givetvis.

Någon här med erfarenhet av snoppdropp hos en gammal hund? Går det över av sig självt? Det syns inget, ser inte ont ut eller så men han är ju klart besvärad/tycker det är jobbigt med droppandet.
Har hunden besvär ska det skötas. Många hundar har så lite från och till utan att de är så extremt eller att de är besvärade. Om de blir så som din hund så bör det behandlas.

Det är relativt enkelt. Du kan använda färdig produkt för förhudstvätt eller spä ut betadine och spruta in i förhuden. Ibland kan det hjälpa att duscha ett par gånger om dagen och försöka greja runt med förhuden medan man spolar.
 
Edit. Nu såg jag att det i Sverige inte rekommenderas att man använder jodpax/betadine utan enbart den färdiga blandningen.

Ta kontakt med veterinär. Det finns annan behandling
 
Har hunden besvär ska det skötas. Många hundar har så lite från och till utan att de är så extremt eller att de är besvärade. Om de blir så som din hund så bör det behandlas.

Det är relativt enkelt. Du kan använda färdig produkt för förhudstvätt eller spä ut betadine och spruta in i förhuden. Ibland kan det hjälpa att duscha ett par gånger om dagen och försöka greja runt med förhuden medan man spolar.
Tack!! Men vad sprutar man med? Finns det sprutor för liknande ändamål på apoteket t.ex. ?
 
Morris kunde få så när han var unghund och granntikarna löpte. Vi behandlade med vanlig koksaltslösning i engångsföpackning.
artnr212302.jpg


Vår veterinär tipsade om att duscha honom då och då när man såg att besvären var på väg tillbaka, lättast var att be hunden sitta ner för då tittar ofta snorren ut lite ur förhuden och det är lättare att duscha med en ljummen mjuk stråle.

Sen är det såklart bra att låta veterinären kika ändå, det kan ju vara symtom för något annat :up:
 
Har ingen erfarenhet av det på äldre hundar men alla mina valpar har haft det en gång var. Har inte använt annat än kokt vatten och ingen har reagerat minsta lilla negativt på att jag är där och petar. Det är väl ganska skönt antar jag. :laugh:

Jag använder en såndär vanlig spruta som tex de som heter dosspruta på Apotea, sprutar in vatten, håller för, masserar runt vattnet lite och ”klämmer” ut det. Gör om tills vattnet är helt klart och sen har det varit bra. Sherlock har inte fått tillbaka nåt på sina två år. Det var min vet som rekommenderade vatten då hon upplevt att annat orsakade besvär med uttorkning.

Nu har dock mina inte haft alls lika allvarliga besvär utan det har mest märkts på att ”kisstofsen” blir hård och lite grönaktig.
 
Det har mest varit mina okastrerade hanar som fått sånt, efter kastreringen har problemet helt försvunnit MEN nu i somras droppade Sigge (11 år) plötsligt en massa kladd. Jag spolade honom några dagar med koksaltlösning och sen var det borta igen. Har ingen aning om varför men det var under den varmaste sommarperioden så jag tänkte att det helt enkelt berodde på det.

Blir ju förstås lite svårare om de inte accepterar att man spolar.... är du säker på att han tycker att det är så jobbigt?
 
Det har mest varit mina okastrerade hanar som fått sånt, efter kastreringen har problemet helt försvunnit MEN nu i somras droppade Sigge (11 år) plötsligt en massa kladd. Jag spolade honom några dagar med koksaltlösning och sen var det borta igen. Har ingen aning om varför men det var under den varmaste sommarperioden så jag tänkte att det helt enkelt berodde på det.

Blir ju förstås lite svårare om de inte accepterar att man spolar.... är du säker på att han tycker att det är så jobbigt?
Vi ska testa ;-) Och nä, han kanske tycker det är helt ok. Han har fått lite högre "integritet" på gamla dar ( inte så att han bits eller så!). Men det ska nog gå bra! Skönt att Sigges problem gick att få bort!
 
Vi ska testa ;-) Och nä, han kanske tycker det är helt ok. Han har fått lite högre "integritet" på gamla dar ( inte så att han bits eller så!). Men det ska nog gå bra! Skönt att Sigges problem gick att få bort!

Jag använder alltid godis (eller annan belöning om det finns högre värde i det) vid såna här tillfällen, även på mina som är lätta att hantera - slänger en bit godis eller två på golvet/marken (snoppspolning görs med fördel utomhus :angel:) eller lägger dem i en skål, sen får hunden stå och titta på godiset en bit ifrån (för River som än så länge inte har lärt sig stå själv så får husse hålla) medan jag spolar/tvättar sår/klipper klor eller vad det nu är som ska göras. Jag kan ju utan problem klippa klorna på grabbarna utan att använda godis men jag kör ändå med det så mycket som möjligt, det skadar ju liksom inte och dessutom står de så bra och fokuserat när de står och glor på godiset. :D
 
Jag använder alltid godis (eller annan belöning om det finns högre värde i det) vid såna här tillfällen, även på mina som är lätta att hantera - slänger en bit godis eller två på golvet/marken (snoppspolning görs med fördel utomhus :angel:) eller lägger dem i en skål, sen får hunden stå och titta på godiset en bit ifrån (för River som än så länge inte har lärt sig stå själv så får husse hålla) medan jag spolar/tvättar sår/klipper klor eller vad det nu är som ska göras. Jag kan ju utan problem klippa klorna på grabbarna utan att använda godis men jag kör ändå med det så mycket som möjligt, det skadar ju liksom inte och dessutom står de så bra och fokuserat när de står och glor på godiset. :D
Hahaha, det låter som hos oss! Godis löser det mesta.... Även kloresterna (!) uppskattas!

Nu har jag i alla fall varit till veterinären, utan hund, och fick rådet att bara skölja med ljummet vatten. Jag fick 2 sprutor alldeles gratis :-) De sa, att medlen som finns är rätt starka och kan ge mer besvär så vanligt vatten är tydligen bäst. Till att börja med, blir det inte bättre får vi kolla upp det närmare.

Nu ska jag moppa golven.... De är rätt gulprickiga...!
 
Indigo hade rätt mycket snoppdropp som valp, så pass mycket att det noterades på hans besiktningsintyg för försäkringen (eftersom han var import krävdes ett sånt svenskt intyg) och vi fick förbehåll på det i försäkringen...

Jag fick tips av en vän att ge honom torkade nässlor så det gjorde jag och det verkade hjälpa för snoppdroppet försvann efter ganska kort tid med nässlor, har för mig att det tog nån vecka eller så och han har inte haft problem sedan dess. Nässlor innehåller väl, om jag inte minns tokfel, bland annat A-vitamin så rent A-vitamintillskott kanske är ännu mer effektivt.
 
Indigo hade rätt mycket snoppdropp som valp, så pass mycket att det noterades på hans besiktningsintyg för försäkringen (eftersom han var import krävdes ett sånt svenskt intyg) och vi fick förbehåll på det i försäkringen...

Jag fick tips av en vän att ge honom torkade nässlor så det gjorde jag och det verkade hjälpa för snoppdroppet försvann efter ganska kort tid med nässlor, har för mig att det tog nån vecka eller så och han har inte haft problem sedan dess. Nässlor innehåller väl, om jag inte minns tokfel, bland annat A-vitamin så rent A-vitamintillskott kanske är ännu mer effektivt.
Till det brukas rekommenderas Hammarlunds AE-olja :)
 
Nu har vi sköljt en vecka snart, med ljummet vatten (det går jättebra!) men ingen förbättring, tvärtom läcker han värre än någonsin. Vi har veterinärtid på måndag morgon och då ska jag ha med urinprov från honom....... Så jag undrar om man kan ta ett prov även kvällen innan och spara i kylskåp, ifall jag inte lyckas få till nåt på måndag morgon? Han kissar som en valp, dvs hukande, går inte runt och markerar som hanhundar annars gör. Men OM jag inte lyckas fånga upp nåt, borde det inte funka med kiss från kvällen innan?
 
Nu har vi sköljt en vecka snart, med ljummet vatten (det går jättebra!) men ingen förbättring, tvärtom läcker han värre än någonsin. Vi har veterinärtid på måndag morgon och då ska jag ha med urinprov från honom....... Så jag undrar om man kan ta ett prov även kvällen innan och spara i kylskåp, ifall jag inte lyckas få till nåt på måndag morgon? Han kissar som en valp, dvs hukande, går inte runt och markerar som hanhundar annars gör. Men OM jag inte lyckas fånga upp nåt, borde det inte funka med kiss från kvällen innan?

Jag har för mig att det beror på vad det är som ska kollas, för en del tester behöver det vara från samma morgon. I ert läge när jag antar de kommer att vilja kolla "allt" (eller finns det några specifika misstankar?) och då kanske det behöver vara typ pinfärskt... Men går det inte så går det inte, så jag hade nog tagit en "för säkerhets skull"-skopa kvällen innan och om det var allt jag fick så förklarat för veterinären att det var gammalt och har stått kallt? Men om de har öppet idag är väl det bästa antagligen att du ringer och kollar exakt vad det är som krävs?
 
Nu har vi sköljt en vecka snart, med ljummet vatten (det går jättebra!) men ingen förbättring, tvärtom läcker han värre än någonsin. Vi har veterinärtid på måndag morgon och då ska jag ha med urinprov från honom....... Så jag undrar om man kan ta ett prov även kvällen innan och spara i kylskåp, ifall jag inte lyckas få till nåt på måndag morgon? Han kissar som en valp, dvs hukande, går inte runt och markerar som hanhundar annars gör. Men OM jag inte lyckas fånga upp nåt, borde det inte funka med kiss från kvällen innan?
Om du inte lyckas få prov, så kan dom ta prov direkt från urinblåsan :) då är provet dessutom garanterat fritt från "skräp" utifrån.
 
Nu har vi sköljt en vecka snart, med ljummet vatten (det går jättebra!) men ingen förbättring, tvärtom läcker han värre än någonsin. Vi har veterinärtid på måndag morgon och då ska jag ha med urinprov från honom....... Så jag undrar om man kan ta ett prov även kvällen innan och spara i kylskåp, ifall jag inte lyckas få till nåt på måndag morgon? Han kissar som en valp, dvs hukande, går inte runt och markerar som hanhundar annars gör. Men OM jag inte lyckas fånga upp nåt, borde det inte funka med kiss från kvällen innan?

Tips: Fånga kiss med soppslev! Brukar funka fint även med sittkissare
 
Uppdaterar: Veterinärbesöket visade på förhudsinfektion och veterinären rekommenderade ett medel (Hibitan) som skulle finnas receptfritt på apoteket. Det visade sig att medlet utgått och inga alternativ fanns hos apoteket. Veterinären blev helt ställd och hade inga råd att ge om andra medel. Hen ville inte skriva ut antibiotika ännu.

Jag Googlade och hittade Caniprevent hos Apotea, och beställde online. Leveransen dröjde, hunden droppade kopiöst, vi fick flytta ut mattor etc och lägga dubbla skydd i sängen. Att skölja med saltlösning hjälpte inte alls.

Från en tidigare behandling hade jag kvar 6 tabletter antibiotika (Clavobay) som jag i desperation gav hunden. De räckte i 3 dagar (ja, jag vet att man inte ska ge antibiotika på det viset men jag gav in för frestelsen...) och efter 3 dagar kom Caniprevent. Hunden hade då slutat droppa men vi fortsatte med Caniprevent 2 ggr om dagen.

Nu har det gått en vecka och han droppar igen. Stora pölar i sängen om morgonen, fläckar över hela golvet.

Är det bara antibiotika som hjälper? Varför finns inga alternativ till Hibitan på apoteket? 600:- till veterinären och får en rekommendation på ett medel som inte existerar, sen bara ett uppgivet -Vi vet inget annat medel... som svar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Veterinären ska kontaktas i morgon (min vet har lördagsöppet :). Tänkte mest få råd i kväll....eller tankar. Min vildkatthona jag...
Svar
9
· Visningar
2 217
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp