Snor i näsa (bebis)

gulakatten

Trådstartare
Vad är bästa sättet att hjälpa bebisen som har lite småtäppt näsa? Vi har förstått att snorsug inte är bra men får inte riktigt till det med koksaltet. Tar tacksamt emot tips!
 
Vad är bästa sättet att hjälpa bebisen som har lite småtäppt näsa? Vi har förstått att snorsug inte är bra men får inte riktigt till det med koksaltet. Tar tacksamt emot tips!
Physiomer tycker jag är enkelt att använda.

Eller koksalt fast i vanlig nässpraysflaska.

Och klart att man inte ska överanvända snorsugen, men på kvällarna när bebis ska sova är en tjänst till båda tänker jag. ☺️
 
köpte en sån här på Ica. Suverän. Fungerade riktigt bra och hjälpte barnen mycket vid förkylning.
 

Bifogade filer

  • 0F0A8593-6D58-4BC3-8C54-CB017F86FF1C.jpeg
    0F0A8593-6D58-4BC3-8C54-CB017F86FF1C.jpeg
    35 KB · Visningar: 36
Physiomer tycker jag är enkelt att använda.

Eller koksalt fast i vanlig nässpraysflaska.

Och klart att man inte ska överanvända snorsugen, men på kvällarna när bebis ska sova är en tjänst till båda tänker jag. ☺️
Tack för tipset! Vi har nån saltlösning som man ska droppa i bebisen näsa och det är jättesvårt att pricka i och med att hon rör sig så mycket och typ fäktar för sitt liv :( . Hur är physiomer, går det snabbt att spraya in det?
köpte en sån här på Ica. Suverän. Fungerade riktigt bra och hjälpte barnen mycket vid förkylning.
Vad är det för nåt?
 
Tack för tipset! Vi har nån saltlösning som man ska droppa i bebisen näsa och det är jättesvårt att pricka i och med att hon rör sig så mycket och typ fäktar för sitt liv :( . Hur är physiomer, går det snabbt att spraya in det?

Vad är det för nåt?
Det är en 'ballong' (i brist på rätt ord) man trycker på den bulliga änden och för sen in pipen i näsan, släpper trycket och snoret dras ut.
Väldigt lättanvänd och snabbt går det.
Snoret hamnar i den vita delen och sen är det bara att ta isär och tvätta.
 
Physiomer har vi, det funkar bra! Som en nässpray fast med koksaltlösning, ett snabbt spray per näsborre, man får hålla pipen mot näsvingen så gör det inte ont.
 
Det är en 'ballong' (i brist på rätt ord) man trycker på den bulliga änden och för sen in pipen i näsan, släpper trycket och snoret dras ut.
Väldigt lättanvänd och snabbt går det.
Snoret hamnar i den vita delen och sen är det bara att ta isär och tvätta.

Har också sån och tycker den funkar riktigt bra.
Tack för svar! Men blir det inte precis som med en snorsug, dvs att man torkar ut näsan?
Physiomer har vi, det funkar bra! Som en nässpray fast med koksaltlösning, ett snabbt spray per näsborre, man får hålla pipen mot näsvingen så gör det inte ont.
Super, tack för infon! :)
 
Du behöver ju inte "överanvända" snorsugen, men behövs den så behövs den. Är barnet så litet att det fortfarande är "näsandare" så är det bra att titta efter om det behövs en nässtädning inför måltider, sovdags osv :). Det går även att spola snoret bakåt (med koksalt och 1 ml-spruta). Tror att det finns en bra beskrivning på detta på en sida som heter "Barnakuten" (sök nästoalett eller liknande). Kan verkligen hålla med om att det kan vara knivigt att droppa koksalt på småttingarna. De är hala som ålar! Det bästa är att vara två där en har barnet halvliggande i knäet och stabiliserar huvudet och den andra droppar.

Hoppas att detta tillförde något. Och krya på den lilla :)
 
Tack för tipset! Vi har nån saltlösning som man ska droppa i bebisen näsa och det är jättesvårt att pricka i och med att hon rör sig så mycket och typ fäktar för sitt liv :( . Hur är physiomer, går det snabbt att spraya in det?

Vad är det för nåt?
Usch vad jobbigt. Fullt så illa var det inte med vår bebis i början, men han skrek och tyckte verkligen inte om det. Det gick dock över när han upptäckte att andningen blev bättre efteråt och numer blir han skitglad av att få koksaltlösning i näsan och drar in hårt så dropparna som hamnar utanför kommer in. :D Behöver ju inte vara så för er, men vill bara säga att det kan bli bättre.

Vad gäller andra preparat är det nog en bra idé att kolla med er kontakt på BVC om de är okej, jag vet i alla fall att vi fick höra att nässprayerna med saltlösning inte ska användas på väldigt små bebisar utan man ska ha såna dosförpackningar där man öppnar en ny varje gång. Minns dock inte vilken åldersgräns det var hon sa som rekommenderades (och samtidigt kan det ju kanske vara okej om inte de andra funkar, t.ex).

Hoppas ni hittar nån lösning i alla fall, inte kul med snorig bebis och man känner sig så hjälplös när man inte lyckas lindra det ordentligt. :heart
 
Vår dotter på 7,5 månad är inne på femte rejäla förkylningen.
Vid första förkylningen som visade sig vara RS var vi på barnakuten och blev visade hur vi sköljer.

10 ml koksalt i varje näsborre, vi använder två medicinsprutor på vardera 5 ml.
Lägger bebis på sidan och sprutar in i den näsborren som är uppåt. Sprutar långsamt med första och lite större tryck med andra sprutan.
Bebis blir arg, det bubblar ur både näsa och mun. Men det blir rent!
Vänder bebis på andra sidan och upprepar sköljning av andra näsborren.
Efter det använder vi ibland snorsugen för att få helt rent.
 
Hoppas att detta tillförde något. Och krya på den lilla :)
Det gjorde det absolut, tack! :)
Usch vad jobbigt. Fullt så illa var det inte med vår bebis i början, men han skrek och tyckte verkligen inte om det. Det gick dock över när han upptäckte att andningen blev bättre efteråt och numer blir han skitglad av att få koksaltlösning i näsan och drar in hårt så dropparna som hamnar utanför kommer in. :D Behöver ju inte vara så för er, men vill bara säga att det kan bli bättre.

Vad gäller andra preparat är det nog en bra idé att kolla med er kontakt på BVC om de är okej, jag vet i alla fall att vi fick höra att nässprayerna med saltlösning inte ska användas på väldigt små bebisar utan man ska ha såna dosförpackningar där man öppnar en ny varje gång. Minns dock inte vilken åldersgräns det var hon sa som rekommenderades (och samtidigt kan det ju kanske vara okej om inte de andra funkar, t.ex).

Hoppas ni hittar nån lösning i alla fall, inte kul med snorig bebis och man känner sig så hjälplös när man inte lyckas lindra det ordentligt. :heart
Tack :heart. Vi har hittat en lösning med dropparna: jag ger dem istället för min man. Han är så blödig så han blir för försiktig och så blir han typ lika ledsen som bebisen blir :p. Jag har avmaskat häst som hatar att bli avmaskad så jag är rätt snabb och smidig med att bara göra det liksom. Så hon gråter mindre när jag ger dropparna vilket är väldigt skönt, det blev så himla jobbigt när vi inte fick ordning på det.

Man känner sig verkligen hjälplös. Att en sån enkel grej (lite snor) kan ställa till det så!
Vår dotter på 7,5 månad är inne på femte rejäla förkylningen.
Vid första förkylningen som visade sig vara RS var vi på barnakuten och blev visade hur vi sköljer.

10 ml koksalt i varje näsborre, vi använder två medicinsprutor på vardera 5 ml.
Lägger bebis på sidan och sprutar in i den näsborren som är uppåt. Sprutar långsamt med första och lite större tryck med andra sprutan.
Bebis blir arg, det bubblar ur både näsa och mun. Men det blir rent!
Vänder bebis på andra sidan och upprepar sköljning av andra näsborren.
Efter det använder vi ibland snorsugen för att få helt rent.
Oj, det tror jag inte att vi skulle våga oss på. Vi var på barnakuten häromkvällen och sköterskan där gav 0.5-1 ml koksalt i näsan. 10 ml känns jättemycket!

KL
Tack för alla svar! :heart Vi har som sagt löst det hela med att jag ger dropparna istället, då jag kan göra det lugnt och metodiskt men ganska bestämt. Vi följer även upp med snorsug när det är som värst. Sån lättnad för både oss och dottern att kunna hjälpa henne med det :heart.
 
Oj, det tror jag inte att vi skulle våga oss på. Vi var på barnakuten häromkvällen och sköterskan där gav 0.5-1 ml koksalt i näsan. 10 ml känns jättemycket!
10 ml ÄR mycket, men vår bebis har haft tvärstopp så det har behövts de mängderna 🙈
Vad skönt att ni fått ordning på lilla näsan!
 

Liknande trådar

Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
149
Kläder & Bli fin Är på jakt efter bra friluftskläder att ha på mina hundpromenader. Är främst på jakt efter byxor, hade velat ha en friluftsbyxa fast i...
Svar
17
· Visningar
840
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 278
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 599
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp