Snorig och hostig häst vid ridning!?

Miitski

Trådstartare
Min islandsherre på 13 år snorar efter ridning, aldrig vid något annat tillfälle utan endast efter. Snoret är vitt och tjockt, ser lite ut som vickssalva. Det kommer nästan alltid i samband med maten och det ser ut som att en ''propp'' släpper och allt snor kommer oftast på en gång. Hästen får lucern, mineraler och linfröolja för tillfället.
Han kan ibland hosta vid ridning, oftast då i början av ridturen innan vi kommit igång.
Han är sällan snorig på sommaren, utan bara på hösten/ vintern.
Tips på vad jag bör göra? Ringa veterinär?
Skulle något tillskott liknande ''NAF respirator boost'' fungera?
Mvh
 
Senast ändrad:
Ja, jag skulle nog diskutera saken med veterinär, även om det inte låter som något direkt alarmerande. Kanske också se över foder och strö - är det något som dammar? Står hästen på box eller lösdrift och om den är på box, hur länge står den inne och hur ser ventilationen ut? Det kan hjälpa att byta strö om hostandet och snoret beror på damm - vi bytte från spån till spånpellets och fick en mycket bättre stallmiljö både vad gäller lukt och damm! Jag har också upplevt att även lösdriftsthästar reagerar på sitt strö, i detta fallet halm som fick hela flocken att hosta (och då precis som du skriver - en enstaka hostning då och då kombinerat med ökat näsflöde).

Jag tycker också att våra hästar har ett något ökat näsflöde i samband med ridning när det är kallt, och då vitt, ganska lättflytande "snor". Dock utan hosta.
 
Tack för ditt svar! Ska kontakta veterinär och se om de tycker någon utredning behövs.
Han står på lösdrift, spån och halm så kanske får se över underlaget i lösdriften. Mvh
 
Tack för ditt svar! Ska kontakta veterinär och se om de tycker någon utredning behövs.
Han står på lösdrift, spån och halm så kanske får se över underlaget i lösdriften. Mvh
Ja, när vi hade hästar inhyrda på lösdrift så var det ett år som de fick typ förkylningssymptom av halmen (dock utan feber). Väldigt, väldigt torr halm i det fallet och besvären försvann när halmen togs bort / byttes ut.
 

Liknande trådar

Hästvård gott folk, nu är jag rådvill & dessutom börja jag bli lite orolig. min tösa häst har nu varit sjuk? sedan vad jag vet vecka 20, nu...
Svar
1
· Visningar
1 377
Senast: mackan
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 992
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 856
Senast: axel
·
Hästvård Min häst är en vbl val och jag köpte honom i april. Han andas ganska kraftigt när man kommer igång och då speciellt i uppförsbackar...
Svar
3
· Visningar
871
Senast: Ubbe R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp