Snorungar i hagen...

J

Junior

Någon som vet vad som gäller om mina hästar skadar någon människa i sin hage??

Jag har förbjudit min sambos brorsbarn att vara i hästhagen, dels för att de retar hästarna och nu även för att den ena hästen börjat sparka efter dom. Vad gäller om han får in en fullträff? De vet ju att jag har förbjudit dom att vara där inne. Ska man ha skriftligt från vårdnadshavare eller vad? Önskar de kunde fatta i stället men det är ena bortskämda ungj****r så det kan man ju drömma om.
 
Först och främst förälder är den som är ansvarig, i andra hand annan vårdnadshavare där barnet lämnas i vård.
Det kan aldrig bli hästägaren, även om hästen skadar barnet.
 
Jag har oxå en häst som sparkar åt folk i hagen :crazy: och på en anna tråd fick jag höra att hon hade ebn hjärnskada och borde slaktas :mad:

Men jag har helt enkelt förbjudit obehöriga att gå in i hagen... och om man vill gå ännu längre kan man ju sätta upp en skylt som lyder något i stil med " Obehöriga äga ej tillträde" eller " Intrång på egen risk"
Om jag inte missminner mig finns det nån form av skylt där det står om föräldras ansvar...
:confused: :confused:
 
Varför i allvaärlden skulle du slakta hästen för att den sparkas i hagen?

Den människan som sa det skulle kanske lobotimeras då? :rofl:
 
Man kan ju resonera hur man vill men jag skulle inte vilja ha en häst som sparkar efter folk. Om man inte kan få bort beteendet så skulle jag i varje fall överväga slakt. Jag ser det som personlig säkerhet helt enkelt.

Att jag tycker så ändrar dock inte det faktum att jag INTE anser att hästägaren är ansvarig om någon människa blir sparkad i hagen.
 
Det är inte fel på hästen utan det är det att ungarna skrämt honom med att fladdra med vantar och halsdukar efter honom samt slå honom. Men blir någon av dem förlamad eller får skador för resten av livet efter en spark av honom vill inte jag vara skyldig när jag sagt att de inte får gå in där.
 
Det ungarna gör är faktiskt förbjudet. Allemansrätten tex säger att man inte får störa djuren om man går genom en beteshage.

Om dina hästar får olater pga ungarnas beteende så bör du kunna begära skadestånd från föräldrarna. Fast detta är i teorin, i praktiken kan det ju vara svårt särskilt om man känner föräldrarna.
 
nej, det är förbjudet att störa hästar (djur över huvud taget) i beteshage. man får BARA beträda betesmark under förutsättning att man inte stör djuren. är det dessutom så utstuderat så de slår och jagar hästarna är det ju inte mycket att diskutera och man torde kunna åberopa skada på egendom om hästarna blir märkbart svårare att hantera, skadar sig etc. dessutom kan man säkert få skadestånd bara just för att de stör djuren.

till trådskaparen: se till att barnens föräldrar är införstådda med att händer det (igen) så lägger du inte fingrarna emellan, och se till att du har vittne på att denna information delgetts föräldrarna (ta med sambon när du snackar). se sedan till att ha kamera med dig så att du kan bevisa eländet om det ändå händer igen.
 
jag svarade på "Det beror väl på situationen, hurvida det är en engångsföretelse, orsak, omgivning, hästens ålder osv... ". fast sen klämde jag till med lite extra info till trådskaparen. :)
 
Aha men ... jag svarade någon ang. att min häst kan sparkas i hagen och några anser att en sån häst borde avlivas å det snaraste..
Man kan ju resonera hur man vill men jag skulle inte vilja ha en häst som sparkar efter folk. Om man inte kan få bort beteendet så skulle jag i varje fall överväga slakt. Jag ser det som personlig säkerhet helt enkelt.
var vad jag svarade på men situation osv,.. :confused: *ruskigt förvirrad och ber om ursäkt om jag gjort dig det oxå?* :p
 
Den människan är jag (tror jag), och en lobotimering kanske skulle göra susen. Vem vet? :)

I vilket fall, så är som vanligt här på B, ord ryckta ur sitt sammanhang och läggs ihop med ny text. Läs tråden får du se själv vad som står!

LIA
 
Det var inte bara du :)
Dessutom har vi ju kommit fram till, efter mycket om och men, att Humlan inte behöver slaktas och du inte behöver lobotomeras :) :banana:
 
Förlåt, men jag började verkligen fnissa hysteriskt när jag läste att hon hade en hjärnskada o borde slaktas bara för att hon sparkar mot ungar i hagen.. :rofl: Har själv blivit översprungen av en häst i hagen. Det är hemskt längesen och jag fick ju skylla mig själv som fjantade omkring i hagen. Inte slaktades hästen för det :smirk:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 205
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 307
Senast: Crossline
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 475
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 036
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Positiva tråden del 2
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp