Snowboard+ lift= barn

Shpongle

Trådstartare
Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare? Låter man barnen stå med skidorna på var sin sida om brädan? Eller hur gör man? 🤔
 
Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare? Låter man barnen stå med skidorna på var sin sida om brädan? Eller hur gör man? 🤔

Man hyr ett par skidor :p

Nej men barn som inte kan åka knapplift själva behöver ju i regel väldigt mycket hjälp även ner för backen. Att man åker med barnet mellan benen eller bredvid och håller i gemensamma stavar. Det ser jag inte hur det ska funka om man själv åker snowboard?

Barn som kommit så långt att de åker ”själva” tex i sele på några meters avstånd från föräldern de har även lärt sig åka knapplift själva är min erfarenhet. Även om de kan behöva hjälp vid på- och avstigning :)
 
Kan man själv byta till skidor, eller engagera någon annan som är skidåkare, så blir det betydligt mer lättlöst. Men beroende på ålder kan man ju pusha för att barnet åker lift själv direkt. En liten knapplift brukar rätt små barn klara, med lite påstigninghjälp, bara de blivit stadiga. Men…

Sedan behöver man ju som @Imogen skriver tänka på hur man ska ta sig framåt och neråt också.
 
Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare? Låter man barnen stå med skidorna på var sin sida om brädan? Eller hur gör man? 🤔
Jag har aldrig åkt knapplift med mina barn och inte sett skidlärare göra det heller. Vi har sprungit bredvid barnliften första gångerna och sedan åkt på knappen bakom för att kunna plocka upp eventuella fallande barn ☺️

Men är det inte lite svårt ur ett pedagogiskt perspektiv att själv åka snowboard och samtidigt lära barnet åka skidor? Man ser ju även pyttisar i backen på snowboard, skulle det vara enklare att dela lift om även barnet åkte bräda?
 
Jag har aldrig åkt knapplift med mina barn och inte sett skidlärare göra det heller. Vi har sprungit bredvid barnliften första gångerna och sedan åkt på knappen bakom för att kunna plocka upp eventuella fallande barn ☺️
Det beror väl lite på ålder på barnet tänker jag. Vi haf precis varit och åkt skidor med vår tvååring (eller ja mer stå på skidor i hans fall :p ) och finns inte en chans att han skulle kunna stå i knappliften själv. Brukar gå bättre när de blir iaf lite äldre. :)
 
Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare? Låter man barnen stå med skidorna på var sin sida om brädan? Eller hur gör man? 🤔
Har aldrig försökt åka knapplift med barn. Det brukar stå en liftvakt som hakar på barnet så åker man efter och hoppar av när barnet drösar av.

Barnet var inte två, mer hm fem eller ngt?

Är de yttepytte brukar det finnas en "lift" där barnet står på ett band som åker upp för "backen".

Ned däremot åkte jag med barnet mellan skidorna och det har jag inte den blekaste aning om hur man gör med snowboard :) skidlärarna däremot de kör bara med plattare backe och ställer bara barnen upp igen med skidorna nedåt backen när de drösar ihop, tills de åker själva. (tror inte ens de hade skidor på första dagen)

Ankarlift tror jag inte vi tog faktiskt. Sittlift och knapp.

Bästa vi gjorde var att sätta barnet i skidskola :D (som mamma skuggade för vår ankunge var inte så bra på att följa ankpappa skidlärare utan snek iväg hela tiden.)
 
Senast ändrad:
Det beror väl lite på ålder på barnet tänker jag. Vi haf precis varit och åkt skidor med vår tvååring (eller ja mer stå på skidor i hans fall :p ) och finns inte en chans att han skulle kunna stå i knappliften själv. Brukar gå bättre när de blir iaf lite äldre. :)

Knappliftarna i barnbacken är oftast långsamma nog för att även tvååringar ska klara dem (och för att man själv ska orka springa bredvid 😅). Men behovet av att åka tillsammans i knapplift beror säkert på en massa omständigheter, ville bara peka på att det inte är en nödvändighet.
 
Här brukar föräldrar till så små barn som 2 år, ta barnet under armen på vägen upp i liften. Men då brukar barnet också åka bräda... De kanske är lite spretigare om barnet kör skidor?
*Jenny*
 
Man gör som min man och skaffar en fru som åker skidor ;)
Haha nä men man får väll offra några dagar i barnbacken så barnet klarar att åka knappen själv och vill man sen upp mer på toppen så får man se till att ta en sittlift upp.
 
(Btw tyckte mitt barn sittliften var magiskt läskig. Vi tog den ändå men det innebar viss övertalning första vändan varje år/dag. Sedan var det roligt. Men borde nog reflekterat över det första gången vi åkte och tagit med en massa godis eller ngt.)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 469
Senast: Eurydome
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 314
Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
730
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 361
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp