snubbel och takt???

T

tirnanog

Har ett nioårigt vbl sto aldrig tidigare riden eller körd. Helt orörd tills hon kom hit. Är riden sedan i januari i år. Väldigt känslig är lättlärd och vill vara till lags. Jag slapp jobba på ev. tidigare "felridning", det har bara varit till att forma henne precis som en orörd diamant.

Hon har bra fysik, kompakt och kort. Ridmässigt har hon lätt för alla gångarter, hon är inte som travare brukar vara (kanske för att hon inte blivit tränad för det då)

Problemet är att hon har svårt för att hålla takten. Hon snubblar mkt. I somras kom hon i galopp i hagen och la sig på knäna precis innan grinden när hon skulle stanna???? Då hade hon också sommaruppehåll o gick bara på bete.

Hon är en latis som gör precis det man lär henne eftersom hon vet att det blir minst jobb för henne då. Det spelar ingen roll vilken övning man gör, öppna, sluta, sidepass, stopp, spinn o.s.v. så gör hon det med glädje. Speciellt stannar hon kvickt o lätt för då kan hon ju stå stilla en stund o ta det lugnt =)

Det kanske kan vara en anledning att hon är seg, lat, och okoncentrerad och att jag därför måste driva henne mer så att hon håller igång sig, annars blir det lätt att hon är bekväm och stannar eller saktar av.

En annan teori kan ju vara att hon inte har bakdelen med sig. När hon snubblar brukar jag stanna och backa henne så att hon använder bakdelen och lägger vikten på den. Sedan fortsätter vi. Vi jobbar för närvarande i en lång och låg form och hon går bra i den, men kanske kan det vara så att hon får för mkt vikt på framdelen ändå? Att jag inte kan få henne att jobba ordentligt med bakdelen i den långa o låga formen?

Det låter ju mer logiskt att hästen ska sänka baken och placera den mer inunder sig och samtidigt att hästen höjs upp framtill.

Men visst ska man ju börja i den långa låga formen innan hästen orkar bära sig på det viset. Men det verkar som att hon har svårt att få med sig bakdelen (om det nu är det som är orsaken till snubbling och otakten) när hon samtidigt går i en lång o låg form.

Vi jobbar och jobbar och jag driver henne och samlar ihop henne och när det känns som att hon jobbar ordentligt o höjer ryggen ger jag eftergift...

jag vet inte vad det kan vara. Takten kanske kommer med tiden, men snubblandet???

Ang. takten har hon ett stappligt sätt att trava. (har inte sett ngn travare tidigare som har ett sånt steg, utan takt och bara rakt fram men det kanske har med o göra att hon aldrig tränats innan?)

Hon känns väldigt markbunden, knappast ngt schwung i steget här inte. Även när hon är utan ryttare i hagen springer hon så. Det ser nästan ut som om benen är för korta och hon pinnar fram på raka ben och tätt i marken. Hon går väldigt marknära. Ser ut som att "nu ska jag springa innan magen drar i marken" typ som om hon trycks ner. Lyfter inte i onödan på benen. I skogen och i terrängen snubblar hon aldrig för där måste hon tänka, men på rak asfalt eller annan plan mark, där går det att snubbla. Kanske bara behöver hennes uppmärksamhet mer?

Hon har som föl och unghäst gått i kuperad hage och skogsterräng så det är inte som många tävlingshästar har det. T.ex. galoppörer o travare som är uppfödda i padockar och snubblar över en mask när dom kommer utanför padocken.

Jag ska testa akupunktur på henne den 21 oktober. Verkar inte ha ont i övrigt och jag stretchar henne efter varje ridpass.

Tror ni det kan ha ett samband med att hon är nio år och inte varit tränad tidigare?

tips på övningar? Går mkt cavaletti och hoppar lite lagom för att gymnastisera och "komma upp" från marken.

Bor i norrland vilket är långt ifrån de allra flesta massörer, equiterapeuter och kiropraktorer. Iaf vad jag vet om, så det är ett himla sjå att få tag i bra folk som kan hjälpa!
 
Tirnanog,

Du verkar ha en trevlig & positv hast :)

Vad jag forstar sa ar din hast egentligen inte tranand sarskilt lange, men verkar vara "snabb i huvudet" och da ar det latt att man forcerar utbildningen och kroppen inte riktigt hanger med. Bade manniskor och hastar har olika rorelsemonster som kan forandras med traning, ofta far man dock rakna med att trana det over en ganska lang for att det skall ge ett langvarigt resultat (att forandra muskler tar ett par manader, senor och ligament behover ar...).

Jag tror att du ar inne pa en bra linje genom att trana varierat och allsidigt. Det jag skulle kunna ge som rad ar att du forsoker "bena ut" i vilka situationer hon snubblar och dar fundera pa om du inverkat pa hasten pa nagot speciellt satt.

/Linda
 
Tack tack =)=)=) Hon är så fin!!! =)

Jo vi får fortsätta, för jag tänkte det med att det kan ju bli bättre av träning. Och vi har ju inte hållt på sålänge.

Hovslagaren sa att hästen lyfter benen bättre om den får skor, men jag vill inte sätta på skor i onödan eftersom det är bättre tillväxt i hoven och hästens beskaffenhet för marken är bättre utan skor. Och sen ville jag gärna försöka och se om det går att ordna utan att sko. Jag vill gärna att hon ska fixa biffen själv med hjälp av hennes fysiska styrka och kondition,och inte för att det sitter järn på fötterna.

Hon har alltid gått utan skor och har jättefin hovkvalité =)

ang. i vilka situationer hon snubblar. Jag räknade bara häromdagen och när vi hade skrittat ca 15 minuter (i början på ridpass) hade hon hunnit med att snubbla lätt närmare 20 ggr. Hon lägger sig inte ner men det är små upphöjningar i marken som gör att hon snubblar till. Hon lyfter fötterna precis exakt så mycket som krävs för dom att gå över marken och sedan kan landa lite längre bort.

Då har hon gått på lång tygel och jag har inte gjort ngt annat än följt med i hennes rörelser.

Hmmm, det tål att funderas på... ska ut nu o se hur det går idag =)

tack för ditt svar!
 
Det kan ju vara något i ryggen... Både med tanke på hennes markbundna gång, men även eftersom hon snubblar så ofta.

Hur lång och låg har du henne? (bilder?!) Kan ju bero på det också...
 
Jag jobbar även från marken och då snubblar hon också, har svårt att bära upp sig själv, speciellt på liten volt.

Men det är kanske inte så konstigt när hon inte gjort ngt i sitt liv innan. När hon går i hagen verkar hon vara rätt ok, men snubblar till då och då.

Hon går i lösdrift och jag vill att alla hästar ska ha vinterpäls. Men dom har ju skydd att gå in i och när vädret är riktigt illa får dom täcke. Men kanske är det så att just hon är mer känslig för kyla än dom andra? Alla andra klarar sig utmärkt det är bara denna hästen som är på det här viset.

Hästar tål ju kyla bättre än värme, men det klart att hon kanske blir stelare än dom andra ändå???
 
Kan tyvärr inte ordna bilder. Hon går lite lägre än när hon går med huvudet och halsen vertikalt med manken. Hon sniffar inte i backen men är lägre än manklinjen så att säga.

Ibland vill hon sniffa i backen och går rejält lågt, men jag brukar ta upp henne då. Då kommer ju all vikten på framdelen...

Blir intressant o se vad akupunkturnissen säger.

tack för alla svar förresten!
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 910
Senast: banani
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp