Snubblar & tappar bakben

Alfakrulls

Trådstartare
Oron och ångest växer i mig. Jag tror det är något fel på min häst....igen! :(

Jag köpte mitt sto i maj förra Året. Ett 10-årigt Islandssto.

3 veckor senare står hon skadad och flera veckor senare visar det sig att det är SI lederna som är rejält inflammerade. Det tar nästan 1 år innan hon blir frisk och går att rida. Flera återbesök, behandlingar och de hittat andr orsaker oxå som bidragit till att tillfrisknandet tagit tid.

Det har nu gått 4 månader sedan hon blev friskförklarad från allt och hon går nu helt rent av det jag ser.

MEN... Nu känns det som det är något galet, igen. :(
Hon har börjat snubbla mycket, och rejält.
Gått ner på knäna och skrapat upp dem, har svårt att gå i träng och tappar nu bakbenen så gott som varje ridpass någong gång under passet. Hon kotar över...
Rejält, när hon "tappar" bakbenen. Framför allt är det höger bakben som "ger upp" och höger varv är rejält mycket svagare nu en vänster. Tar inte höger galopp utan mycket hjälp från mej, från marken, ex tömkörning går det inte alls på öppn delen Av volten. Men vid staketet går det att hålla galoppen någorlunda. Ju tröttAre hon är, desto mer kommer det fram

Häromdagen lasttränade jag och när hon gick ur fronten så "tappade" hon bakbenen igen och kotade över rejält. Så jäkla jobbigt. :(

På måndag ska jag prata med veterinären men tänkte bolla lite mer er kloka Bukare.

Finns det något "vanligt" problem när de tappar bakbenen? Vad brukar man kolla upp? Är spattröntgad UA i april.

Idag tömkörde jag henne och jag upplevde en otroligt skillnad i höger och vänster varv. I vänster travar å galopperar hon på rejält, men när Man går
Över i höger blir takten och energin helt förändrad. Upplever att hon kortar steget, har svårare att röra sig, inte alla samma sväv framåt och galoppen funkar som sagt inte alls. Hon ser oxå mer "ansträngd" ut och inte pigg å framåt ut.

Just nu är hon också riktigt sur i pälssättningen men tror även hon kanske har ont då hon sparkar rejält så fort man försöker spänna sadelgjorden, och även när man borstar är hon påtagligen irriterad. :(

Ja, något är helt klart inte som det ska.
Några idéer? :(
 
Snubbliga bakben är ofta knä-relaterat enligt min erfarenhet. Även ryggbesvär och SI-ledsbesvär har jag sett med samma symptom. Så jag tycker absolut att du ska kolla upp med veterinär som du tänkt. Hoppas att det löser sig.
 
Tappar bakben är väldigt vanligt vid just spatt, men din ska ju vara röntgad u.a. Kom dessa symptom efter att du röntgat? Isåfall hade jag velat ha nya plåtar på haserna för att lugna mig själv.
Annars är väl en koll av bakknäna inte fel.
 
Det finns någon bakterie/virus som kan ge överkotning, hittade den via SVAs sida när jag sökte på anaplasma.. Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette och skriver från mobilen så kan inte lika, men värt att kola upp kanske?
 
Börja med en vanlig hältundersökning, symtomen låter väldigt likt bakknäproblematik, som ju i sin tur kan bero på rätt mycket olika. Skulle det inte upptäckas något på böjprov så diskutera med veterinären hur ni ska gå vidare. Lycka till!
 
Det finns någon bakterie/virus som kan ge överkotning, hittade den via SVAs sida när jag sökte på anaplasma.. Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette och skriver från mobilen så kan inte lika, men värt att kola upp kanske?

Polynevropati?

TS: Eftersom hästen redan har haft problem med SI leden är det inte osannolikt att det kommer från ryggen. Hur ser skoningen ut?
 
Håller med de andra ang bakknän. Min egen har pålagringar där. Hon snubblade inte men tappade bakben när det var som värst. Dock bara nån enstaka ggn, Max en gång per pass.
 
Oron och ångest växer i mig. Jag tror det är något fel på min häst....igen! :(

Jag köpte mitt sto i maj förra Året. Ett 10-årigt Islandssto.

3 veckor senare står hon skadad och flera veckor senare visar det sig att det är SI lederna som är rejält inflammerade. Det tar nästan 1 år innan hon blir frisk och går att rida. Flera återbesök, behandlingar och de hittat andr orsaker oxå som bidragit till att tillfrisknandet tagit tid.

Det har nu gått 4 månader sedan hon blev friskförklarad från allt och hon går nu helt rent av det jag ser.

MEN... Nu känns det som det är något galet, igen. :(
Hon har börjat snubbla mycket, och rejält.
Gått ner på knäna och skrapat upp dem, har svårt att gå i träng och tappar nu bakbenen så gott som varje ridpass någong gång under passet. Hon kotar över...
Rejält, när hon "tappar" bakbenen. Framför allt är det höger bakben som "ger upp" och höger varv är rejält mycket svagare nu en vänster. Tar inte höger galopp utan mycket hjälp från mej, från marken, ex tömkörning går det inte alls på öppn delen Av volten. Men vid staketet går det att hålla galoppen någorlunda. Ju tröttAre hon är, desto mer kommer det fram

Häromdagen lasttränade jag och när hon gick ur fronten så "tappade" hon bakbenen igen och kotade över rejält. Så jäkla jobbigt. :(

På måndag ska jag prata med veterinären men tänkte bolla lite mer er kloka Bukare.

Finns det något "vanligt" problem när de tappar bakbenen? Vad brukar man kolla upp? Är spattröntgad UA i april.

Idag tömkörde jag henne och jag upplevde en otroligt skillnad i höger och vänster varv. I vänster travar å galopperar hon på rejält, men när Man går
Över i höger blir takten och energin helt förändrad. Upplever att hon kortar steget, har svårare att röra sig, inte alla samma sväv framåt och galoppen funkar som sagt inte alls. Hon ser oxå mer "ansträngd" ut och inte pigg å framåt ut.

Just nu är hon också riktigt sur i pälssättningen men tror även hon kanske har ont då hon sparkar rejält så fort man försöker spänna sadelgjorden, och även när man borstar är hon påtagligen irriterad. :(

Ja, något är helt klart inte som det ska.
Några idéer? :(

Det första du ska göra är att sluta rida/longera henne.
Gå ut och gå med henne istället tills du gjort en ordentlig utredning på klinik.
Ett tips är att ta prover för fästingsjukdomar.
 
Hur har det gått för dig o hästen?

Missat att svara.
Vi ska iväg till klinik, då hon nu är halt i höger varv, på böjt spår. Igen.
Samma skit som började 3 veckor efter att jag köpte henne i maj 2015.

Och som återkommit flera gånger under 2015/2016.
Nu är det dags igen. :(
Bakknäna ska kollas Sam SI-lederna igen.

Jäkla skit. :(
 
Hur har det gått? Då min häst har börjat snubbla på ett sätt som du beskriver så kan det vara intressant att höra. Tappar bakben, kotar över, har haft problem med ett bakknä samt ev SI-led. Behandlad för 2 år sedan. Kortare steg upplever jag, lite stötig i skritt.
Det är Polyneuropati som det skrivits en del om sen det var ett utbrott i Rättvik. Då kotar hästarna över ordentligt och det blir sår. Förgiftning?
Berätta gärna...
 
Hej!

Skulle bara säga att den historia slutar väldigt olyckligt och Frenja ska nu få somna in.
efter 1,5 års kämpande med återkommande skada så kan veterinärerna inte göra mer för henne.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 343
Senast: Linda_A
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 097
Senast: banani
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp