Bukefalos 28 år!

"Snubblar" till med bak?

G

Getaway_hon

Jag har haft en känsla de senaste 2-3 veckorna att mitt sto inte har känns helt fräsch.
Hon har aldrig varit halt eller skadad under de 3 år jag har haft henne. Hon är 16 år, arab. Hon är pigg och glad att rida, lite loj dock nu när det varit så varmt.
Kände av det för första gången för ca 3 veckor sen när vi skulle hoppa lite (små hinder, typ kavaletti/sockerbitar). Hon kändes inte riktigt framåt när vi travade fram, men kunde inte riktigt känna av vad det var som var fel. Hon var pigg och glad i galoppen och hoppade villigt. När jag travade av henne kändes hon mycket bättre och tog för sig som vanligt.
Men jag tror att det ev. kan vara nånting med höger bak. Kan inte hitta något när jag visiterar. Ingen svullnad eller värme. Men har en känsla av att det kan sitta högre upp..?
Känns mest av när jag bryter av från galopp/trav, då känns det liksom som att hon "tappar" bakbenet ibland, eller snubblar till på något sätt.
Kände av det igen när jag och en kompis var ute och red. Hon var pigg och glad som vanligt. Vi galopperade en del och hon var väldigt på och framåt. Men i traven hände det att hon snubblade till så här.

Tycker det känns så konstigt när hon är så pigg och framåt annars. Promenerade en bit bredvid henne på hemvägen men såg inget konstigt alls i skritten.

Någon som har nån idé alls vad det kan vara?
 
Sv: "Snubblar" till med bak?

Inte vet jag, men min systers häst hade samma symptom fast något värre dock, började snubbla mystiskt i övergångar mellan galopp -> trav och tappade bakbenet, snubblade över hinder (har alltid hoppat jättebra förut) osv.
I början försvann detta efter en lång uppvärmning, dock inte längre eftersom det har blivit allvarligare med tiden.
Han visar ingen tydlig hälta vad jag tycker, inget som vi som amatörer direkt kunde se med blotta ögat. Han är inte öm alls när man visiterar, det sitter ju "inuti".
Det enda han visar är att han vilar mer på det aktuella benet (kotan vänster bak).
Han var pigg och springer gärna och långt, dock ovillig att gå i form och arbeta med baken.

Och han fick diagnosen allvarlig Artros, cm-tjocka på lagringar.
Han är i princip utdömd nu :( Eller ett liv som hagpensionär.

Dock är detta en 20 år gammal travhäst med 10 år på tävlingsbanan. Och det kan ju vara en viss skildnad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Snubblar" till med bak?

Min har också visat liknande symptom men det beror på att hon inte är färdigväxt i bakknäna, har tidigare även hakat. Lär ju inte vara samma sak med din häst eftersom den är äldre men jag hade nog kollat upp det ändå. Det kan ju hända att det bara är någon liten låsning någonstans, men håller man på och rider kan det ju komma sekundära saker som tex kotledsinflammationer för att de avlastar problemområdet..
Hoppas det inte är något allvarligt!
 
Sv: "Snubblar" till med bak?

Det finns uppgifter om att problem med särskilt höger bak kan ha sin grund i EHV-virus. Såg att du skrivit om problem med höger galopp i en annan tråd. Jag känner igen alla din hästs symptom min hade likadant. Avlivade honom pga Headshaking förra året och en engelsk veterinär menar att Headshaking är just ett postviralt syndrom som beror på att hästens immunförsvar blir rubbat av virus.

Min häst gick och snubblade hela livet och hade svårt att jobba med höger bak särskilt när han inte var igång efter vila, i full kondition märktes det mindre. Alla tyckte han gick fint och hade bra galopp så det var mest ryttaren som kände det. Varken massör eller vetrinär kunde hitta något fysiskt fel på honom. Det är rätt svårt att kolla om hästen har EHV och tämligen meningslöst.

PS.Inte meningen att skrämma dig, Headshaking är extremt ovanligt men väldigt många hästar bär på EHV-virus.
 
Sv: "Snubblar" till med bak?

Du kanske skulle göra en Erlichia test, det är ju såna tider nu på sommaren. Det brukar sätta sig i lederna och ofta orsaka snubblingar.
 
Sv: "Snubblar" till med bak?

När min häst kändes annorlunda, springig, problem med galoppen samt tappade ett bakben då och då så berodde det på knäledsinflammationer. Hon visade ingen eller minimal hälta vid ridning.

Jag tror en del hästar kämpar på fantastiskt bra trots att de har ont. När min häst var på klinik och hade blivit bedövad i hb så var hon halt 2 grader på vb, trots att hon aldrig visat hälta på det benet och man inte fick några böjprovsreaktioner. Jag visade hästen uppsuttet för veterinären, trots den kraftiga hältan så travade hon ändå på glatt när jag bad henne. Vet var helt förundrad och tyckte att hästen måste ha ett otroligt starkt psyke som gör allting trots att det tar emot.
 
Sv: "Snubblar" till med bak?

Skulle gissa på knäledsinflammation bak!! Vet många som haft liknade symtom som du beskriver. Skulle åka in till klinik och fått det utrett.
 
Sv: "Snubblar" till med bak?

Min häst var lite diffust annorlunda för nåt år sen, och det visade sig vara en cysta i äggstocken. Sånt kan ju hända nu när det är brunsttider. Lätt för veterinären att bara känna efter. Om det skulle vara det så är det lätt fixat med en hormonspruta.

Bara en tanke !
 
Sv: "Snubblar" till med bak?

Hej har med en arab som gjorde likadant och han fick diagnosen knäledsartros i inre knäled och detta är vanligt på våra araber när de närmar sig de 20 min var 21 när jag kollade honom och då visste jag att han haft nåt ett par år men han har alltid varit speciell i sin stil så han har alltid fått göra så gott han kunnat. Speciellt är detta vanligt i bakdel och artros är ju sånt som utvecklas under lång tid och kommer inte som en plötslig skada. Utan man märker små skillnader i bland märker man aldrig mer än lite av det. Nåt som jag varmt kan rekommendera om de blir stelare och ledvätskan kanske inte är så bra är litovet är som bioglucasimin men mycket bättre. Det funkarmycket bra till just artroser. Finns till människor med men heter då litozin. Detta säljs bara av företaget som tillverkar det för häst till människor finns det i hälsokost affär. Litovet kan användas också när hästar behöver mer ledvätska
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: tessan.g
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
615
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 734
Senast: Freazer
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp