Snubblig häst, orsak?

annah94

Trådstartare
Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt mycket. Hon snubblar även på den planaste marken och det sker flera gånger varje dag, uppsuttet som avsuttet. Det har ännu inte hänt att hon snubblat omkull med mig på ryggen, utan endast en gång när jag ledde henne på en lite ojämn gräsyta. Hon snubblar liksom inte så kraftigt, utan mer ”släpar till” med framhovarna. Allra mest i skritt, lite mindre i trav och minst i galopp. Hon motioneras i princip dagligen (alltid åtminstone en total vilodag) varav ungefär hälften sker uppsuttet (hoppning, dressyr, uteritt) och resten markjobb (longering, promenad, klättring). Vi har varit ute på en del pay and jumps och just i hoppningen märks det inte av alls. Hon är pigg och villig i allmänhet i ridningen, om än lite oriden och omusklad. Jag köpte henne för ungefär fem månader sen, osedd men givetvis veterinärbesiktigad. Jag kan tyvärr inte svara på huruvida det har blivit värre eller om jag bara börjat uppmärksamma det mer och mer i takt med att jag lärt känna henne och börjat rida mer (tog god tid på mig att lära känna henne innan jag satte igång mer ordentligt med ridningen). Exteriörmässigt är hon något inåttåad om det kan ha någon betydelse.

Jag undrar nu om det finns någon här som skulle vilja dela med sig av liknande erfarenheter, som kanske har fått bukt med liknande problem? Jag har tid för hältutredning och tandkoll på klinik om en vecka och även om jag sjävklart hoppas att det inte visar sig vara något allvarligt, så hoppas jag ju att vi kan hitta orsaken och förhoppningsvis rätta till det. Sen jag bokade tiden har jag bara skrittat henne men då hon är ohalt (åtminstone i en icke-veterinärs ögon) har jag inte ställt av henne helt. Jag är väldigt ledsen över detta för både min och hennes skull då hon passar mig som handen i handsken och går nu konstant och oroar mig inför besöket. Ni som känner igen er i mina bekymmer, kan ni inte dela med er? 😌 Solskenshistorier likaväl som mindre lyckliga är välkomna. Vissa saker kanske jag kan utesluta med er hjälp och andra kanske jag kan förbereda mig mentalt på att det kan vara. Tusen tack på förhand.
 
på min egen häst som blev snubblig på en fot ganska tvärt var det en hovböld som låg på jäsning. Hos andra hästar som snubblat mycket och hur som har det (tyvärr) varit dubbelsidig frambenshälta (knä och/eller kotled oftast).
 
Skoningen kan ha stor inverkan.
Exakt min första reaktion när jag läste inlägget.
Har upplevt det på nära håll hur felaktig verkning fick hästen efter första skoningen börja stanna på hinder och efter andra skoningen började snubbla i ridningen
 
Vi har ett avelssto som är fullblod, hon snubblar en del men hon har något hängande knän och hon blir snubbligare om det drar ut på skoningarna
 
Stämmer in med tidigare inlägg i tråden - kolla skoningen och utred ev hälta i fram. Har erfarenhet från en häst som har en skadehistorik i ett av sina framben. Han blir snubblig på bägge fram innan någon typ av hälta syns. Varje gång har vi då tagit honom till veterinär och man har med hjälp av ultraljud sett en begynnande inflammation eller dylikt. Framförallt i hovlederna. Han är också lätt inåttåad och man märker mest av snubblingen i skritt. Vi fick ta med vår hovslagare till veterinären och sen fick han strikta förhållningsregler över hur hovarna skulle skos (ner till den nivån att vi vid varje skoning mäter hovarna så de håller precis den längd och bredd vår veterinär ordinerat) och hästen fungerar nu utmärkt. Snubblandet i sig ger ju en belastning på senor, ledband och ligament. Kanske behöver du sko med kortare intervall? Vi har 5 v mellan skoningar på vår snubblis.

Har du pratat med hovslagaren om att hästen är snubblig?
 
Fullblod har platta hovar va? Eller är det en fördom? När du är försiktig nu så klättra mycket. Ta kärra och kör till en grusgrop och klättra, börja försiktigt kanske 20 minuter för att sedan när hästen är i bättre form om 2 månader kanske så underhåller du en minst en gång i veckan med klättring i grusgrop. Då får du och hästen fina arschlemuskler. Lycka till.
 
Bra du bokat hältutredning! Visar den inget hade jag sett över skoning och någon, gärna av veterinären rekommenderad, friskvård typ kiropraktor/osteopat eller liknande som kan kolla igenom hästens status. Utifrån det kan du ta någon bra ridhjälp för att se om du kanske behöver lite extrahjälp där alternativ känna av om det är dags för vila?

Min häst blir loj och snubblig när han har ont. Det märks liksom att något besvärar honom.
 
Snubblar hon lika mycket om du tex får ute i skogen? Mitt förra varmblod var hemsk att rida på vägar , han gick ner på knä flera gånger så jag trodde vi skulle gå omkull, men red jag ut i skogen så snubblade han aldrig.
Han var bara oerhört bekväm, var han inte tvungen att anstränga sig så gjorde han det inte liksom. Otroligt härlig individ som dock inte var lat , men verkligen avslappnad för det mesta.
Eftersom han var aktiv som travhäst så kollades han kontinuerligt för hälta och vi trixade en del med skoningen utan att det gjorde skillnad vad gällde snubblingen.
Och nej, han kom aldrig så långt som till start, han var för bekväm... 😂🙈
 
Hästar som börjat snubbla har antingen haft problem i rygg/bakknän, halskotorna, frambenshälta (speciellt hovlederna) eller för långa skoningsintervaller/felaktig skoning.
Aldrig mött en häst som snubblat för att den är "slarvig/lat" iaf inte om den snubblar varje dag eller flera gånger i veckan. Men en häst kan såklart snubbla någon enstaka gång precis som man själv kan råka göra.
Så bra att boka hältutredning på klinik och sen ta upp med sin hovslagare att hästen är snubblig
 
Man trodde att man häst var otränad/lat/osv, men det visade sig att hon hade problem (spattliknande) i hasorna. Problemet kan alltså mycket väl sitta bak någonstans.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 962
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp