Snubblig häst

F

Fakal

Idag när jag red i paddocken så galopperade jag på volt i vänster varv. Då, rätt som de var snubblade han till och gick helt omkull så att jag ramlade av (ingen fara med mig el. hästen) Detta har hänt förut att han snubblat (utan att ha gått omkull) tom. på plan grusväg. Han har liksom snubblat så att han gått ned på knä.
Vad är det som gör att han är så snubblig av sig?
 
Är han van vid att gå på ojämna underlag?
Min häst är en riktig snubbliker, han kan snubbla på sig själv vart som helst. Han gick ner på knä för att han råkade gå på en liten kvist. Jag försöker köra så mkt klättring och slingriga stigar så han verkligen får lyfta på fötterna samt lite cavaletti.
 
Ja, rider ofta i skogen "off road" och på slingriga stigar. Det är aldrig några problem. Utan just på plan mark. Kan inte förstå varför :crazy:
 
Min häst är också mer snubblig på plan mark men jag tror att det har lite med balansen att göra så jag försker fortsätta klättra på slingriga stigar och hoppas att han hittar den där ute nånstans :D
 
Min häst snubblade mycket förra hösten och det hände två gånger att han gick omkull i galopp i en kurva på volten. Han snubblade även man red rakt fram. En gång töltade jag rakt fram på plant underlag och helt plötsligt gick vi omkull (ingen fara här heller). Så i våras bytte jag hovslagare och då försvann problemet! Det är nämligen så att den nya hovslagaren är för det första mycket nogrannare, han skor mycket snyggare, men den största skillnaden är att han verkar hovarna så att tårna är kortare än vad de varit innan. Detta gjorde susen på min häst och nu snubblar han aldrig längre! :)
 
JAg skulle också se till att sko med korta tår.
Sedan är det ju så att unga hästar kan ibland vara lite drulliga. Vet inte hur gammal din är....
Hästar med inkorekta benställningar är också mer benägna att "stå på näsan" främst de inåttåade.
Finns också den varianten av häst som går och sover och då inte är riktigt uppmärksamma på var de har fötterna. Vissa garvade ridskoleexemplar kan säkert sova även under galopp :rofl: :banana:
 
Han är tolv år. Jag tror att det kan vara som du säker att han går och sover. Jag tycker det känns läskigt att han snubblar så. Jag är rädd att han kan skada sig. Vad kan jag göra?
 
Aktiver hanom när du rider. Nöt inte på samma sätt hela tiden. Lägg ut lite bommar på marken så han måste tänka och se sig för lite.
En rolig övning är att lägga ut bommar lite huller om buller över hela ridbanan, sedan rider man sitt vanliga dressyrpass, men kliver över bommarna när de "kommer ivägen" :DDet brukar få även de mest sömngångaraktiga att vakna till. :devil:
 
både min delfoder häst o hans gamla bästis som jag red en del (nu tyvärr död) är/var väldigt snubbliga.

värst blir det i slutet av skoperioden när han är lite lång i fötterna.

men annars så är det också mest på plana underlag, som grusvägar, när han inte har något bättre för sig än att gå o sova...

om jag sitter och driver och jobbar honom snubblar han inte alls lika mycket.


hästen som nu tyvärr är död gick omkull med mig i skritt på en grusväg förrförra hösten... snubblade, ner på knä o kunde inte ta sig ur det utan fick lägga sig på sidan... :p

samma sak där.
jättesäker på foten i terrängen, det var när han gick o sov som han snubblade!
 
Mina tips just nu efter att massören vart å kollat min tös är att kolla framknäna och hur det är med muskulaturen bak. Min tös var nämligen "trött" i muskulaturen i rygg/rumpa. Hon snubblar aldrig men massören nämne att det är vanligt att de börjar snubbla om de är trötta på det viset eller har problem med framknäna (som också kan orsaka tröttheten i muskulaturen).
 
Min kuse kan snubbla på ett dammkorn, ibland och jag tror bestämt att han är en riktig dagdrömmare, för det brukar hända när han är som lugnast och inte är riktigt uppmärksam.

Har gått omkull ordentligt en gång, med en kuse som var som han och det var ingen höjdare att få ett halft ton över sig, men jag överlevde med skadade magmuskler (känner inget av det idag).

Det där med kortad tå fram kan nog underlätta, eftersom hovens överrullningsfas går fortare, värt ett försök om han ofta snubblar. :)
 
En sak till som jag funderar på angående knän, jag hade en kallblodstravare för flera år sedan, som tränades för trav.
Vi hade problem med att han sprang orent.
Han var till veterinären och fick tuppkam och kortison, han hade ont i knän och kotor, vilket enligt honom skulle komma ifrån ett av benen (minns inte vilket- många år sedan) och de andra smärtorna uppstod när han avlastade det onda, vilket ju känns logiskt.
Hästen blev dock inte bra utan vi tog honom till en kiropraktor, som drog rätt honom.
Det var bättre ett tag, men det slutgiltiga var att han hade ont i hovarna.
Det var så att dåvarande hovslagare skar aldrig rent strålen + att han hade provat på sular, allt detta resulterade i att han hade en rejäl strålröta som var inkapslad, kunde inte hållt det borta med endast hovkratsning.
Vid travet i Färjestad skar de ur strålarna och vi fick behandla honom med väteperoxid.
Han blev bra och travet blev rent.

Nu tänker du att vad har det här med min kuse att göra och då säger jag att någon här nämnde knäna och jag kom då att tänka på varför kan hästen få ont i knäna och en spekulation bara, fel skoning? fel benställning?
Om det nu skulle vara så att snubbliga kusar ofta har ont i knän, men det kanske finns någon som har bättre teorier!?
Vore intressant om någon har något mer som kan förklara! :)
 
Sv: Snubblig häst

Detta är ju en gammal tråd men idag höll min lilla pålle på och gå omkull när vi travde (på jämn grusväg) han var verkligen nere på knä men lyckades räta upp sig. Men det var otäckt och är nu orolig att han vrickat sig el liknande!
Funderar på om han snubblade på bootsen? kanske ska rida utan fast då med risk att han trampar sig :confused:
Nån som varit med om liknande?
 
Sv: Snubblig häst

Om hästen snubblar och går ned på knä är orsaken troligen att hästen går för mycket på framdelen.
 
Sv: Snubblig häst

Ja det kan ju vara så. Han är ganska "trång" fram så han kanske snubblade på bootsen el damaskerna. Otäckt iaf! :crazy:
 
Sv: Snubblig häst

Min häst var likadan. Han gick ner på knä på alldeles plan asfaltsväg med systern på ryggen, skrittandes på lång tygel.
En annan gång fattade han galopp med mig på lång tygel, allt gick så lugnt o fint att jag nästan trodde jag tagit fel häst och utan förvarning går han omkull - och då ska understrykas att galoppen var jätte jättelugn och vi gick på nästan rakt spår.

Han är sned i höften och desutom travare - så han har sina förklaringar. Du kanske borde kolla upp hans rygg, ben och ligament med hjälp av en ortoped(kiropraktor med kunskap om ligament och muskler).

Min häst har vi provat det mesta med. Har även haft ute diverse kiropraktorer och ryggveterinärer av olika slag. Han har gått med gjuthjärnsskor, skor med klack i trakterna, vilket gav mycket stor förändring åt det bättre. Till slut snubblade han inte alls.
Nu har vi precis börjat med vanliga skor igen då han plötsligt sliter sina hovar jämt igen - vilket han inte gjort tidigare - och han snubblar inte längre. Han tappar dock bakhovarna ibland och varför har vi inte rett ut än - men han är som sagt sned i höften pga en arthros.

Ska tilläggas att vi jobbat mycket med steget i ridningen vilket har gjort att han är mer medveten om vart han har sina förret, samt har ett mkt fjädrande, stort och lugnt steg med höga framben. Det är antagligen också en mkt stor anledning till varför han nu inte snubblar på frambenen längre. Cavaletti har vi inte använt oss av då det inte fungerar för oss. Däremot har vi ridit mycket i skogen och vi har gjort andra övningar som tvingat honom att själv anpassa tempo, steg och vart han sätter fötterna - därav fick han en anledning att börja tänka på sina fötter och rör sig nu naturligt på ett sätt som fungerar.

Är det alltid i samma varv han snubblar? Händer det i alla gångarter? På rakt spår? Har det alltid varit så? Händer det utan ryttare? Utan sadel?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 647
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 452
Senast: Sootie
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp