Bukefalos 28 år!

Snubblig med PG-skor

tott

Trådstartare
Min häst blev skodd med PG-skor för några veckor sedan pga knäledsinflammation bf. Tycker annars PG skorna verkar ok men hästen snubblar ganska mycket. I början satte jag det på kontot "ovan", men nu tycker jag han borde ha blivit van redan.
Vad tror ni? Erfarenheter?
:bow: :bow:
 
Sv: Snubblig med PG-skor

Min herre fick PG för att skona knäna.

Det fungerade tyvärr inte alls. Han blev kort och stum fram, som en bromsande symaskin ungefär. Dessutom snubblade han en del på mark som inte var väldigt jämn. Själva isättningen av hoven blev annorlunda, jag tror att han reagerade på tjockleken, och han började lyfta benen 'upp och ner', och blev som sagt stum då han hade fel islag och gummisulan bromsade för hårt.

Efter en skoperiod plockade jag av dem, och han fick vanliga järnskor igen, men med tåriktning. Hans carpit ('knäledsinflammation' fram) kom inte tillbaka.

Alla hästar fungerar tyvärr inte med PG. Det kan dock ta ett tag att vänja sig och jag blev rek att låta dem sitta minst en månad, helst en skoperiod, innan jag dömde ut dem.
 
Sv: Snubblig med PG-skor

Provade pg skor på min häst förut men det passade inte honom alls, provade istället att ha sko med sula ohc flap- skor istället, fungerade bättre men nu hade han ju inte knäledsproblem. Har hört att hästar med knäledsproblem kan bli snubbliga av den orsaken.
 
Sv: Snubblig med PG-skor

Min herre fick carpit BF pga att han avlastade VB. Var inte snubblig varken före eller efter PG, så jag tror mer det var gummisulan och att det blev 'högt' som störde honom.
 
Sv: Snubblig med PG-skor

Vet att hästar kan snubbla då de har knäledsproblem, men min häst är behandlad och friskförklarad och vääääääldigt långsamt och försiktigt igångsatt.
Kanske jag kan skylla på "ovanan" ännu ett tag då.
 
Sv: Snubblig med PG-skor

Skodde min "Märta" med PG för ett par veckor sedan ,hon var lite snubblig innan men bara ett steg sen rätade hon till sig.
I lördags så tog vi en skogstur i skritt med lite trav på en grusväg o då snubblade hon som vanligt men den här gången så fick hon alldrig upp fötterna så efter några steg drog vi ikull(sjukskrivning 4v).
Hon skrapade mulen och knäna.

Har din häst vant sig än med PG eller??

Är ingen van ryttare och nu är jag ärligt talat rädd för att rida igen,tror inte att jag kommer att våga trava igen då hon går ikull i långsam trav på ändå ganska jämnt underlag./L
 
Sv: Snubblig med PG-skor

Min enda natt på sjukhus var efter en ritt med PG.
Kom inte ihåg vad som hände o var medvetslös ett par h.

Tror att ngn skruv hade gått upp o hästen snubblade o vurpade.
Men jag hade för mjuka sulor för hästens tyngd.

Blev efter det som en lallande dåre ett bra tag efter o hästen fick klara sig med gamla hederliga skor med sula, då han ej reds.
 
Sv: Snubblig med PG-skor

Har bara kört med PG och det behövdes inte vara mkt ojämnt för att de skulle bli snubbliga.
 
Sv: Snubblig med PG-skor

Vet inte vad jag ska göra nu, ska jag ta bort PG och prova med bara sulor eller ta bort hästen eller?? Vill ju ha en häst att skutta runt på men vågar inte riskera att gå ikull igen,har ju barnen att tänka på./L
 
Sv: Snubblig med PG-skor

Jag har bara positiva erfarenheter av PG.

Min olycksaliga ponny har haft det nu i ett år, med vissa perioders uppehåll för "luftning av strålen" mm. Det har fungerat alldeles utmärkt!
Jag har inte märkt att han är speciellt snubblig, kanske lite i början men inte senare.

För min ponnys del så betyder PG livet.
Han har dragits med diffusa hältproblem under 5 års tid och INGEN hittade felet trots otaliga undersökningar av alla de slag.

Så snart vi fick på PG så kunde min ponny för första gången på många år gå normalt! Visst är han lite kortare i steget än han skulle kunna vara, men om jag jämför med tiden innan PG så är det en enorm skillnad på häst.

Så, snubblighet har i alla fall inte vi problem med. Däremot så blir det ju ett mycket bättre grepp, vilket kan göra att det känns lite stumt. Men hellre det än en ponny som knappt kan gå alls!
 
Sv: Snubblig med PG-skor

Min herre fick carpit BF pga att han avlastade VB. Var inte snubblig varken före eller efter PG, så jag tror mer det var gummisulan och att det blev 'högt' som störde honom.

det finns ju då olika sorters gummi sula, från sjukbeslag till sprinter sula.
min travare tränar bäst på PG,aldrig några problem för henne. har de blåa för träning. i start går hon med aluminium päron med öppen tå.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 254
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 967
Senast: mily
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 203
Senast: TinyWiny
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp