Snubblig unghäst, något fel?

firren

Trådstartare
Väldigt snubblig unghäst...

Nu är det så att jag har en halvblodsvalack, ganska liten (164cm) men har alltid varit lite okänslig, lågt ansatt hals, stora hovar och han har utvecklats sent kroppsligt. Skulle nog säga att han upplevs lite "bonglig" och kraftigare/större än vad han är.
Nu är han snart 6 år och jag har reagerat på snubblingarna sen i sommras. Dock så har han bara ridits lugnt periodvis fram tills denna sommar pga tidsbrist osv.

Ofta i början av passen känns han fin när man aktiverar honom bakifrån fram till handen och rider honom i tänkt "uppförsbacke" men så fort han börjar bli trött blir han som sirap i framdelen och bara "tyngs ned" framför sadeln och då snubblar han ofta till rejält. Går inte i det läget man känner att han hänger ned att lägga till skänkeln och trava vidare, han blir extremt tung och går inte att "få upp" honom framtill i bogarna typ...

I somras när jag red över travbommar var det likaså, gick bra tills han började bli trött sen gick han ner på knä och snubblade mitt i travbommarna...

Hur går man vidare med detta? Bör jag kolla upp honom? Och vad isåfall?

Har haft equiterapeuten ute, fått mycket bra beröm och han har sett fin ut överallt i stort sett.
Har haft han även sen han var föl och det har inte hänt några större problem/olyckor.
 
Om du är osäker så är det väl en jättebra idé att åka in och göra en hälsocheck. Låt veterinären avgöra vad som bör kollas isåfall.

Hur ofta verkas och skos han? För långa tår kan göra att hästen blir snubblig.

Sen kan det ju vara en bra idé att sluta jobba innan han hinner bli så trött + lägga in många skrittpauser i passet.
 
Som Speedway skrev är det aldrig fel med en check om man känner sig osäker! För långa tår kan göra hästen snubblig, likaså en låggradig hälta.. Under sina växtfaser är det inte heller ovanligt att de blir lite snubbliga och trötta, men nu var ju din 6 år så då borde det inte vara en växtfas.. Jag hade åkt till vet. för att kolla upp det:) Om han är fräsch enligt vet är det bara att fortsätta med långsam uppbyggnad av muskler och kondition
 
Hej, jag vet att tråden är gammal men är nyfiken på hur det gick? Har nämligen själv en 6-åring som ibland är snubblig och som när han blir trött rullar ihop sig bakom lod och som då bara blir mer snubblig och framtung om man försöker rida fram honom. :)
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 991
Senast: banani
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 815
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 314
Senast: Novalisa
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp