Bukefalos 28 år!

Snubblig?!

G

Gargamella

Får ca 1,5 månad sedan började min häst snubbla lite då och då. Sen blev det bara mer och mer. Så att det blev obehagligt och jag bara väntade på att hon skulle snubbla igen. Värst i trav. Gick bra på bana/ridhus. I nedförsbacke på asfalt/grus kändes hon halt och även där snubblig! Och såg även så ut från backen. Hon gick ovilligt framåt och hade höger öra lite irriterat bakåt. Även på rakt, hårt underlag tog hon korta, knackiga steg. Min kompis sa att det såg ut som om hon typ vickade till i kotan, det som känns som snubbling. Hon kändes som sagt knackig. Men i ridhus gick det bra. Märkte inget särskilt. I samma veva (minns inte exakt tidpunkt)som snubblingarna var som värst skoddes hon med skor med sidokappar + att det var hårdare järn i dem. Såna skor som ger bättre grepp på gräs tex, lite spetsiga under. (Hoppas ni fattar, annars fråga, jag är så trött... :smirk:) Om det kan ha ngt med saken att göra... I går var vi iaf på klinik. Jag longerade inne och på asfalt, red på bana, klättrade i backe. Hon är böjd på båda frambenen samt fått gå med "grepp". Hon var vid böjning av hela vänster framben samt med grepp aningen halt (vet har dock inte ens skrivit ngn grad på hältan på pappret). Bedövade i knät och då var hältan borta. Sprutad med tuppkam. Kan snubblingarna verkligen berott på knät? (Veterinären trodde nog jag var hypokondriker för min häst, men det är jag INTE. Tyckte bara inte det kändes bra när det började bli obehagligt att rida...) Hon snubblade en gång under alla timmar på klinik och det kan ju vem som helst göra... Blev nästan gråtfärdig, för jag kände hur vet tyckte jag var lite löjlig... :cry: Hon sa flera ggr "det är inte ofta man ser såhär fräscha hästar". Hon konstaterade bara på att hon är ganska så inåttåad fram... Kul iofs att hon sa så och att hon var så pass fin. Men det känns inte bra iaf! Hon kände igenom ryggen och tyckte hon var aningen stel/spänd där. Bakdelen kollades ingenting.

KOmmentarer?! frågor?! jag vill så gärna höra era åsikter & tankar... :bow:

Erlichia/borrelia.....? Nåt att kolla upp?

Tack på förhand. :bow:

/Gargamella
 
Jag skulle ha gått med en "hästviskare"/kotknackare med hästen. det brukar göra susen! hästen talar ju liksom om för kotknackaren vart det gör ont, och varför, och han kan även förhindra kommande hältor etc..
hör dej omkring och ta reda på namn på några bra sådana. måste ju finnas nånstans i närheten av sthlm?
det kan kosta en ganska bra slant, men jag lovar dej, det är det värt.
 
Jag skulle ha gått med en "hästviskare"/kotknackare med hästen. det brukar göra susen! hästen talar ju liksom om för kotknackaren vart det gör ont, och varför, och han kan även förhindra kommande hältor etc..
.
:smirk:


Min häst har då aldrig talat om för min kiropraktor var hon har ont, men han hittar små låsningar ändå..

Till trådskrivaren:
Min häst var lite snubblig i höstas, och det var det enda symptomet hon visade av en kotledsinflammation. hon hade rejsat och vrickat till sig i hagen några dagar innan som ledde till det.Hon var ej halt på rakt spår, men vid böjprov.Så det var svårt för mig att se hältan med bara ögonen, men just snubbligheten oroade mig så jag tog ut en duktig veterinär.
Så jag skulle inte köpa att du är "pjoskig".
Vore jag du skulle jag har vänt mig till en annan klinik om inte hästen slutar snubbla(nåt är ju antagligen fel då), alt. ta ut en veterinär som är duktig på HELA hästen. En kiropraktor kan också vara bra att ta ut för att försöka hitta grunden till problemet, det finns flera duktiga i sthlm.
 
Vad sa veterinären mer? Vad är planen? Efter behandlingen med tuppkam skulle jag ev. tagit ut en massör, inte kiropraktor på en gång! Har du en gång börjat knacka på en häst är risken att du får fortsätta med det.
 
Hm, beror väl kanske på vad kotknackaren kan också. är ju inte alla som kan "tala" med hästar.
han som finns här i trakten kan dock det.
han kollar bara hästen i ögonen åsså säger han vart hästen har ont, och frågar om hon/han har haft en tidigare skada. har aldrig vart fel.
 
Vet sa inte så mkt mer... Kändes mest som att hon tyckte jag kommit helt i onödan... :( Hästen ska vila i liten hage i 3 v. Får promenera 20 min/dag. Sen skulle hon kollas igen innan jag börjar sätta igång henne, men vet tyckte inte jag behövde komma tillbaka dit om jag inte absolut ville. Kunde ta ut nån duktig ist. Massör har jag funderat på... Hon var ju lite stel i ryggen... Men de kollade inte hennes bakdel alls... Jag undrar om de borde gjort det... Känner mig inte helt tillfreds!
 
Nej, det gjordes inte... Hade funderat på det där innan, men väl där blev jag nog lite nervös först å glömde helt bort det. Och när jag kände att jag inte riktigt blev tagen på allvar blev det inte bättre... Det borde inte märkts på alla böjningar osv då om det var ngn fästing-sjukdom...?! (Kan inte så mkt om det) Fast de kollade bara framdelen & inget bak... Men en vet som kan ta prov kan jag ju bara ta till stallet... Vad kostar det? Hur snabbt får man svar..?
 
"Tyvärr" är jag en sån som inte tror på sk "hästpratare", så det är ganska kört... :smirk:
 
Att konsultera S.K.Hästpratare,torde vara helt nonsens!
Lita du på din vet.!Knähalta hästar är ofta snubbliga.Ge nu din häst den konvalesens som tillskrivits!
Om du endå är orolig ta blodprov,ingen stor kostnad.
Värmdö är ett drabbat område vad gäller fästingburna sjukdommar.
Be din hovslagare att tårikta skorna ,bort med dubbla sidokappor,bort med alla kappor för att underlätta överrullningen för din häst.
Vänl.Stally :)
 
Snubblingar kan bero på ganska mycket.

Vision har haft två snubbelperioder.

Den ena visade sig bero på (och var nästan det enda tecknet) ledinflammationer på tre ben, fem leder. Anledningen till det var erlichios. Den gången var det som om att han inte lyckades räta ut framknäet ordentligt utan höll på atts tupa. Vi var ner på knä ibland och det var ganska otäckt att sitta däruppe då.

(Andra gången var ett av de första tecknet på hasledsinflammationen (pga defekten). Då märktes det mest i nedförsbackar i början, och han liksom 'tappade' bakdelen.)

Sen när han var skodd med PG så när jag äntligen fick börja rida så insåg jag snabbt att han inte vant sig alls med eller funkade med PG:na. Han snubblade vart och vartannat steg. Av med PG:t och han slutade snubbla.

När han hade dubbelsidit knäledsinflammation (och den gamla bekanta hasledsinflammationen) så snubblade han ironiskt nog inte en enda gång, kändes inte kort, såg enligt vet KLOCKREN ut i fram på alla underlag. Tills vi böjde...

Och jag tycker det är lite konstigt att det inte böjdes bak, alla hältutredningar jag varit på har alla ben böjts!
 
Hon fick skor fram med sidokappar sist vi skodde... Kan det ge snubblighet...? Fast hon var ofräsch redan innan, dock ej så snubblig. Ock knäledsinflammation är ju konstaterad. Jag har haft tur och inte varit på många vet.besök i mina hästars liv, så jag har väl inte tillräcklig rutin... Borde bett dem böja bak och ta "fästing"-prov... =( Ska ringa till annan klinik och lyssna lite...
 
Jag skulle skita i fästingprovet än så länge om jag vore du. Hon har liksom inte några direkta symptom (snubblingar är inte ett eget symptom på B/E, däremot kan de bli snubbliga avt ex de ledinflammationer B/E kan orsaka etc.). Och om du tar ett prov och får en förhöjd titer säger det ingenting alls egentligen mer än att hon träffat smittan. Och de flesta hästar har det, de flesta hästar har klarat av infektionen själv. Men ett prov bara ändå säger inget mer än om hästen någon gång varit i kontakt med smittan.

Skoningen kan påverka ja, bara sidokappor på en i övrigt oförändrad skoning borde knappast göra det, men ändrade ni på något annat med?

Om jag var du, så skulle jag nu följa konvalescensen vet rek. Sen om hon känns bra, kör vidare därifrån. Känns hon fortfarande inte bra, så tycker jag du då ska åka till en annan klinik.
 
Ja jag hade bara tänkt viloveckorna låta gå och se vad som händer sedan... Det är alltid SÅ intressant att höra vad andra tycker... Usch, känner mig så elak som ställt henne i sån liten hage när grannarna går i sina stora... =( Så jobbigt att de inte förstår att det är för deras eget bästa... Och hon tycker ju inte illa om mig för det... Men man känner sig ändå tarvlig... :smirk:
 
Jag hade en häst som plötsligt blev snubblig, det visade sig att det var hovslagaren som inte verkat honom ordentligt, bytte hovslagare och vips var problemet borta. Tror inte att det har något med skorna med sidokappar att göra.
 
Jag tycker du ska ta ett erlichias och borelia-prov.

Min pålle var sådär "snubblig" ( kunde ibland kännas halt.)och det visade sig vara erlichias. Dock hade han andra symptomer också, men "snubbligheten" var den första, och de andra kom några månader efter.
Skadar ju inte att kolla i alla fall.

Lycka till!
 
fråga till dig alexandra på det inlägget du hade:
(Andra gången var ett av de första tecknet på hasledsinflammationen (pga defekten). Då märktes det mest i nedförsbackar i början, och han liksom 'tappade' bakdelen.)

-Hur gick du vidare?
Vad hade han mer för symptom.

Min häst tycker jag går med lite kortare steg i nerförsbackar, lite försiktigare liksom. Jag vet inte hur du menar riktigt med tappar bakdelen...
Hon är lite gallig i sina båda bakhaser. Har tidigare fått en spark i den ena. Ingen hälta, inte på böjprov heller sist jag var iväg. Hon Fick ett överben dock.
Har tagit det försiktigt med henne i flera månader, men man är ju uppmärksam och kanske lite väl över-orolig...

Hon var också lite snubblig några uteritter så jag var orolig för kotledsinflammation fram men snubblighetetn är borta.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 610
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 397
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 694
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp