Snurrar med huvudet

S

sören hjärtekrossare

Hej har ett problem.Min pålle "snurrar" med huvudet när jag rider. Ibland så häftigt att tyglarna hamnar på samma sida!
Detta gör han även i hagen ibland och när man leder honom i grimma.
Annars är han lättriden och trevlig.
Han är sparsamt riden ca två år.
Mycke bus ibland. och ibland tar snurret över så att han nästan snubblar omkull, Vad göra :confused:
Han gör detta även om jag rider bettlöst!
 
Sv: Snurrar med huvudet

En häst i stallet gör nog något liknande. Han drar huvudet åt ena hållet och sen drar det nedåt runt till andra sidan med nacken först (kanske inte världens bästa förklaring men men....). Han började med det som unghäst när han var skadad och fick gå i minihage och har sen fortsatt att göra så, mest när han är understimulerad tex under viloperiod. Han gör så ibland när man rider också om han inte har gått så mycket så jag antar att det är någon sorts frustrationstecken över att han vill bli "aktiverad".
 
Sv: Snurrar med huvudet

Som jag förstår det så gör han en rörelse som är typiskt för hingstar, som dom gör för att visa att dom är boss. Är det en hingst, eller är den skuren nyligen/sent? Har den gjort så länge? Hur är den i övrigt, är den väldigt dominant?
Det kan ju givetvis vara ett tecken på att den har ont också, men det är inte min första tanke.
 
Sv: Snurrar med huvudet

Förutom "snurret"så är han värdens trevligaste häst! Inte bossig alls,Jag har också tolkat det som ofog eller bus. Han blev "skuren" när han var ett år.
 
Sv: Snurrar med huvudet

Jadu, knepigt, men jag skulle nog verkligen försöka gå till botten med det, med hjälp av veterinärer och rutinerade hästmänniskor. Har du otur så får den ju ont/förslitningsskador av det.
 
Sv: Snurrar med huvudet

Jag har märkt att han gör det mera när han är "stissig".Eller när det börjar bli jobbigt,
Jag vet inte..... Men jag får väl kämpa på. Han är nyligen undersökt av vet + att han får regelbundet massage och de vet inte heller varför han gör så, Vet kallade det för "Arab tics" Så jag funderade på om det var vanligt bland araberna?
 
Sv: Snurrar med huvudet

Hejsan!

Enligt din beskrivning så tror jag att din häst har samma "problem" som min medryttarhäst.
Vet inte så mycket om det men jag vet att det kan vara "fel" på någon nerv i huvet. Det kanske låter lite farligt men det är ingenting att vara oroad över!
Hästen kan enligt den teorin jag hört inte rå för att den gör så med huvudet. Jag vet att det ska gå att läsa mer om det här, så leta vidare!

Mvh
 
Sv: Snurrar med huvudet

sören hjärtekrossare skrev:
Jag har märkt att han gör det mera när han är "stissig".Eller när det börjar bli jobbigt,
Jag vet inte..... Men jag får väl kämpa på. Han är nyligen undersökt av vet + att han får regelbundet massage och de vet inte heller varför han gör så, Vet kallade det för "Arab tics" Så jag funderade på om det var vanligt bland araberna?

Jag kallar det för 'arabkast' ;) Om vi menar samma sak. Hästen 'slänger' med huvudet i så det blir en halvcirkelrörelse (dvs hästen börjar med att slänga huvudet utåt ena sidan samtidigt som det fortsätter uppåt och sen tar ner det igen, brukar gå ganska snabbt och vara ganska 'häftig' släng)?

Min valack gör det när han är uttråkad (han vevade så jag trodde hans kulle få nackskador mot slutet av 8 veckors boxvila) eller när han blir exalterad och uppspelt över något men inte riktigt kan ge utlopp för det.

Mitt ungstos mamma gjorde det också, i samma situationer och det var ju inte mer att förvänta sig, med två 'kastare' i stallet att hennes avkomma skulle lära sig det. Sist slängde hon så¨vilt när vi sprang i löpargången på klinik att det vinglade vilt :crazy:

Ingen av mina gör det dock under arbete, de vet att man skiljer på arbete och fritid.

Så ja, det är inte helt ovanligt bland araber, speciellt de lite mer vaksamma och/eller kaxiga, och speciellt när hormoner eller energi svallar över.

Du behöver knappast oroa dig för det är något fysiskt fel på hästen, däremot är det ju klart besvärande när det gäller ridning och jag skulle dels sätta på en irländsk martingal (vet du vad det är) och dels skulle jag se till att tala om att det INTE är ett önskvärt beteende vid ridning.
 
Sv: Snurrar med huvudet

Tack :) Blir glad att höra att det troligen bara är ofog! (Han gör precis så som du beskriver) Idag höll han på att vingla omkull när han gjorde det i gallop! Det är inge kul att sitta på då...
Jag vet inte hur en Irlänsk martingal ser ut. Har en vanlig nu.
 
Sv: Snurrar med huvudet

Så här ser en irlänsk martingal ut..
Irish%20Martingale_15.jpg


Och sår här ser det ut med den på hästen...
irishmartingale.jpg
 
Sv: Snurrar med huvudet

Ok förklara hur den påverkar :confused: Och vad är skillnaden mot en vanlig? Det jag kan tänka ut är att den Irlänska inte påverkar nedåt... rätt eller :confused:
 
Sv: Snurrar med huvudet

Jag tycker inte den gör mycket mer än håller tyglarna kvar på varsin sida..Det som händer när hästen slänger upp huvudet är att den får ett tyck mot undersidan på halsen...Det man bör tänka på är att det är väldigt svårt att ta ledande tygeltag med den eller omöjligt skulle jag nog vilja säga.....Förklara den närmare kan inte jag.. men det finns säkert någon annan som vet bra mycket mer om denna lilla grej :) som kan svara dig i stället...
Men jag tycker ändå denna är "snällare" än den vanliga martingalen...Det är i allafall mindre remmar för hästen att bära runt på ;)

Slänger din häst över tyglarna på en sida även med vanlig martingal?
 
Senast ändrad:
Sv: Snurrar med huvudet

sören hjärtekrossare skrev:
Ok förklara hur den påverkar :confused: Och vad är skillnaden mot en vanlig? Det jag kan tänka ut är att den Irlänska inte påverkar nedåt... rätt eller :confused:

Skillnaden mot en vanlig är att en irländsk martingal inte påverkar neråt.

Den används mest på galopphästar, för att minska risken att få tyglarna på samma sida halsen. Som qodrofenia skrev så omöjliggör den dock tyvärr ledande tygeltag. Men den skulle kunna funka på en 'kastare' genom att se till att du får ha kvar tyglarna på en sida halsen. Förvisso gör en vanlig martingal också det MEN då kommer hästen få ett ryck neråt i munnen när den kastar. Det KAN förvisso vara önskvärt om det är en äldre eg rutinerad häst som börjar kasta.

Men har hästen tidigare inte fått någon signal om att kasten är oönskade så skulle jag hellre välja en irländsk i början.

När du leder och den kastar med huvudet vad gör du då? Jag ser till att jag leder på slakt grimskaft men det är så kort att när hästen rycker så rycker grimskaftet tillbaka (dvs det blir sträckt och slår stpp så det blir ett ryck i grimman) och så säger jag NEJ. För att markera att jag inte gillar det, detta kan du ju sen applicera till ridningen.

Men hur gammal är hästen och hur mycket riden? Är den longerad och hur går det? *innan jag ger några mer tips ang hur få bort det vid ridning*
 
Sv: Snurrar med huvudet

Han är 6 år. "Insutten" vid 4år sedan tyvärr stått pga skada ca 1/2 år så han håller på med grunderna. Har börjat med skolorna. Klarar Öppna ganska ok. Att longera har aldrig varit något problem, han är följsam och "snurrar" inte så farligt.(verkar som han tycker det är skoj att jobba) Har även arbetat honnom i Pickadero och det gillar han. Där brukar "snurret" komma när han får "fritt". Vid arbete på töm kommmer snurret vid ökat krav. Jag rider nu med vanlig martingal och det funkar bra. Tyglarna är på rätt sida... :) Trodde själv att det var tänder eller bettet som störde. Men då han även gör detta när jag rider bettlöst och i grimman och i hagen....
Blir man :crazy: :crazy: :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 000
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 409
Senast: skiesabove
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 479
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 858
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp