Snurriga analyser?

HannaZ

Trådstartare
Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna.

Tänkte köpa på mig lite fler balar och säljaren hade nu också 2:a skörd. Jag tänkte att det kunde vara värt att jämföra värdena och se vad som skulle vara bäst för mina lättfödda ponnyer. Blev dock väldigt förvånad över analys nr 2 i förhållande till nr 1. Tyvärr vet jag inte om det är exakt samma vall.

1:a-skörden Eurofin
2:a-skörden Agrilab

Analys 1:a-skörd

Blir ingen bra tabell, men första värdet är /kg foder, andra /kg TS.
Har uteslutit mineralvärdena för de var ändå inte med i analysen på 2:a-skörden.

Torrsubstans KLK 1965-1 - 59,9 %

Energi häst SLL 1978- 1 5,7 MJ 9,5 MJ

Råprotein SS-ISO 13878 42 gram 70 gram

Smältbart råprot häst Pålsson, 1973 22 gram 36 gram

Socker NIR 53 gram 88 gram


2:a-skörden


Torrsubstans (TS) (%) 54

Råprotein (RP) (g) 92 169

Smältbart råprotein (g) 69 128

Omsättningsbar energi (Häst) (MJ) 5,8 10,8

Smältbart RP/Omsättningsbar energi (Häst) (g/MJ) 11,8

Socker (g) 91 169


Förutom sockervärdet så är ju andraskörden mkt bättre.
Sen är ju sockret ett aber. SpaderÄss skriver i nån tråd att Eurofins värden är för höga och Agrilabs är för låga. I så fall är ju förstaskörden att föredra men med komplement av protein.
Men eftersom jag inte tagit provet själv kan jag ju inte heller svara för om ett representativt prov skickats in.
 
Senast ändrad:
Tycker TS halten låter väldigt låg.. det är ju mycket blött det där. Ett representativt prov är ju svårt att få fram i verkligheten. I teorin är det betydligt lättare. Är det från samma vall?
 
Tycker TS halten låter väldigt låg.. det är ju mycket blött det där. Ett representativt prov är ju svårt att få fram i verkligheten. I teorin är det betydligt lättare. Är det från samma vall?

Jag reagerade också på det..jag föredrar 60-70% ts
 
Du har inte använt några balar ännu eller? Är nyfiken på hur blött 54 % är :)


Har använt av förstaskörden och den har ts på 60 % och det är inte speciellt blött. 2:a -skörden har jag inte köpt av, fick analysen mailad till mig igår. Min förhoppning var att det skulle vara lägre värden på energi än 1:a-skörden så hade jag kunnat ge av det till natten till shettisen så hon fick större mängd. Men jag behöver köpa fler balar hur som för den här varma hösten gör att vi inte kan öppna storbalarna än och det ska ju räcka till övergången i vår också. Blir det strul med storbalarna vill jag också ha ett alternativ att gå över till medan vi letar mindre balar. Har iofs en granne som jag kan hämta hos för några dar i taget om det kniper men iom att småbalarna e så smidiga så gör det mig inget om jag har kvar endel till nästa säsong, de e ju lätta att förvara inomhus.

Stallgären har sålt sin ena häst så därför står vi med väl stora balar för de 3 hästar som e kvar.
 
Tycker TS halten låter väldigt låg.. det är ju mycket blött det där. Ett representativt prov är ju svårt att få fram i verkligheten. I teorin är det betydligt lättare. Är det från samma vall?

Ja men om säljaren slagit vallen så är det ju lätt att gå på skrådden över åkern och ta prov innan plastning. Nu blev det skit med första analysen för den försvann m posten men med 30-35 kg balar går det ju snabbt att t prov från flefa balar, men inte på en vecka som det handlar om i detta fallet, då är det borr som gäller.
 
54 % är säkert helt OK, det har vi haft under flera år.
Det har också hänt att vi fått andraskördar med betydligt bättre värden än förstaskördens.
 
Lite mer klarhet.

Båda är från samma vall.

1:a-skörden är tagen på sträng
2:a-skörden från bal eftersom labratoriet slarvade bort första provet.

Har beslutat att välja 1:a skorden eftersom analysen sannolikt är mer representativ, sockret är lägre och TS högre. Dessutom behöver jag inte byta parti. Har bestämt att shettisen ska få detta grovfodret hela vintern och så får jag komplettera med krafft muskel.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 379
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 788
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp