Snurriga regler

När jag blev arbetslös efter min säsongsanställning så skrev af in mig i jobb och utvecklingsgarantin. Jag uppfattade det som att de gjorde det för säkerhets skull i väntan på att a-kassan skulle ta beslut på om jag var berättigad till a-kassa, så jag inte skulle bli utan. Så under min arbetslösa tid har jag tidsrapporterat till a-kassan. Men nu har jag fått reda på att jag inte alls är berättigad till pengar från a-kassan eftersom jag är inskriven i jobb och utvecklingsgarantin. Jag borde alltså ha tidsrapporterat till FK. Det är det ingen som talat om för mig. Och jag måste bli utskriven från jobb och utvecklingsgarantin för att a-kassan ska kunna utreda om jag har rätt till a-kassa O_o. Blir ju glapp lik förbannat i väntan på beslut. Eller ja, jag vet ju att jag med största sannolikhet har rätt i a-kassa, men det visste jag ju redan när jag blev arbetslös. Helt jävla snurrigt. Varför blev jag inskriven i jobb och utvecklingsgarantin från första början? Jag fattar inte.

Men nu måste jag alltså tidrapportera till FK och får pengar tidigast i slutet av januari. Jävla skit liksom. Tycker det är för jävligt.

Men jag får i alla fall mer pengar än jag räknat med för månaderna i jobb och utvecklingsgarantin. Blir nog några tusenlappar mer än jag räknat med eftersom det finns två sätt att räkna ut ersättningen och de väljer det sättet som är förmånligast för mig. Hade ingen aning om detta. Hoppas det gäller även när jag ska få a-kassa. Jag går ändå back, men inte lika mycket back som jag trodde jag skulle göra.
 
Senast ändrad:

Okej. Då bollar a-kassan och arbetsförmedlingen mig mellan sig. A-kassan skriver:
Om du fortfarande är inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin ska du kontakta Arbetsförmedlingen för att ta reda på om du ska skrivas ut ur programmet.

Och Af skriver: Arbetsförmedlingen har inte fått en signal från din A-kassa att du har uppfyllt ett nytt arbetsvillkor därav är du inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin för att du inte ska gå miste om ersättning. Kontakta din A-kassa, om du har rätt till A-kassa kan vi skriva ut dig från programmet.

:banghead: Blir så trött.
 
Okej. Då bollar a-kassan och arbetsförmedlingen mig mellan sig. A-kassan skriver:
Om du fortfarande är inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin ska du kontakta Arbetsförmedlingen för att ta reda på om du ska skrivas ut ur programmet.

Och Af skriver: Arbetsförmedlingen har inte fått en signal från din A-kassa att du har uppfyllt ett nytt arbetsvillkor därav är du inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin för att du inte ska gå miste om ersättning. Kontakta din A-kassa, om du har rätt till A-kassa kan vi skriva ut dig från programmet.

:banghead: Blir så trött.
Men omg vad är det för fel på systemet?!
 
Okej. Då bollar a-kassan och arbetsförmedlingen mig mellan sig. A-kassan skriver:
Om du fortfarande är inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin ska du kontakta Arbetsförmedlingen för att ta reda på om du ska skrivas ut ur programmet.

Och Af skriver: Arbetsförmedlingen har inte fått en signal från din A-kassa att du har uppfyllt ett nytt arbetsvillkor därav är du inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin för att du inte ska gå miste om ersättning. Kontakta din A-kassa, om du har rätt till A-kassa kan vi skriva ut dig från programmet.

:banghead: Blir så trött.
Been there, done that... nu vet jag inte om det hjälper (eller om det är samma regler nu, men hade en liknande upplevelse för ngt år sen (hösten innan pandemin tror jag).
Lösningen då var att jag skulle skicka in arbetsgivarintyg till A-kassan (hade jobbat deltid i 6 mån då) så skulle de göra en bedömning om jag uppfyllde ett nytt arbetsvillkor. Och det var inget direkt problem att göra det under tiden jag var med i jobb- och utvecklingsgarantin. Tror även att handläggaren på AF pratade med min a-kassa. Sen blev det tyvärr lite annat trassel pga att de har olika system och främst för att de inte kommunicerade tillbaka till mig. Tyvärr är de ju inte jättebra i kommunikationen alla gånger och deras "myndighetsspråk" i brev och mail kan vara knepigt.

Enklast för mig har varit att ringa och prata med dem (den oheliga tre-enigheten FK, A-kassa & AF :angel:) även om jag tycker det är jobbigt med telefonsamtal. Försöker att se det som att det är mitt "jobb" att göra sånt när jag är arbetslös.

I slutändan fick jag de pengar jag skulle få. Och fördröjningen i slutändan berodde mest på att att det uppstod en pandemi samtidigt.
 
Senast ändrad:
Been there, done that... nu vet jag inte om det hjälper (eller om det är samma regler nu, men hade en liknande upplevelse för ngt år sen (hösten innan pandemin tror jag).
Lösningen då var att jag skulle skicka in arbetsgivarintyg till A-kassan (hade jobbat deltid i 6 mån då) så skulle de göra en bedömning om jag uppfyllde ett nytt arbetsvillkor. Och det var inget direkt problem att göra det under tiden jag var med i jobb- och utvecklingsgarantin. Tror även att handläggaren på AF pratade med min a-kassa. Sen blev det tyvärr lite annat trassel pga att de har olika system och främst för att de inte kommunicerade tillbaka till mig. Tyvärr är de ju inte jättebra i kommunikationen alla gånger och deras "myndighetsspråk" i brev och mail kan vara knepigt.

Enklast för mig har varit att ringa och prata med dem (den oheliga tre-enigheten FK, A-kassa & AF :angel:) även om jag tycker det är jobbigt med telefonsamtal. Försöker att se det som att det är mitt "jobb" att göra sånt när jag är arbetslös.

I slutändan fick jag de pengar jag skulle få. Och fördröjningen i slutändan berodde mest på att att det uppstod en pandemi samtidigt.
Jag har skickat in arbetsgivarintyg och alla annan dokumentation som A-kassan velat ha, för länge sen.
 
Jag har skickat in arbetsgivarintyg och alla annan dokumentation som A-kassan velat ha, för länge sen.
Aha.
När jag var i det läget så pratade faktiskt AF och a-kassan med varandra när jag bad handläggaren på AF om hjälp. I mitt fall visade det sig att det kryptiska svar jag fått från Akassan ( att jag "kanske" uppfyllde ett arbetsvillkor O_o) betydde att jag uppfyllde det och AF beslutade att skriva ut mig ur jobb- och utvecklingsgarantin för att jag skulle söka a-kassa istället...
 
Been there, done that... nu vet jag inte om det hjälper (eller om det är samma regler nu, men hade en liknande upplevelse för ngt år sen (hösten innan pandemin tror jag).
Lösningen då var att jag skulle skicka in arbetsgivarintyg till A-kassan (hade jobbat deltid i 6 mån då) så skulle de göra en bedömning om jag uppfyllde ett nytt arbetsvillkor. Och det var inget direkt problem att göra det under tiden jag var med i jobb- och utvecklingsgarantin. Tror även att handläggaren på AF pratade med min a-kassa. Sen blev det tyvärr lite annat trassel pga att de har olika system och främst för att de inte kommunicerade tillbaka till mig. Tyvärr är de ju inte jättebra i kommunikationen alla gånger och deras "myndighetsspråk" i brev och mail kan vara knepigt.

Enklast för mig har varit att ringa och prata med dem (den oheliga tre-enigheten FK, A-kassa & AF :angel:) även om jag tycker det är jobbigt med telefonsamtal. Försöker att se det som att det är mitt "jobb" att göra sånt när jag är arbetslös.

I slutändan fick jag de pengar jag skulle få. Och fördröjningen i slutändan berodde mest på att att det uppstod en pandemi samtidigt.
Jag tycker det är bra att ha kommunikationen skriftligt, särskilt när de säger emot varandra. Då kan jag hänvisa till vad de har sagt.

Nu går det ju knappast att skylla på pandemin längre. Fick min sista hela lön i september och lite drygt sextusen i oktober för mina sista arbetade dagar och för icke uttagna semesterdagar. Därefter har min inkomst varit noll. En jävla tur att jag har en buffert så jag klarar mig. Får ju inga pengar den här månaden heller.
 
Jag tycker det är bra att ha kommunikationen skriftligt, särskilt när de säger emot varandra. Då kan jag hänvisa till vad de har sagt.

Nu går det ju knappast att skylla på pandemin längre. Fick min sista hela lön i september och lite drygt sextusen i oktober för mina sista arbetade dagar och för icke uttagna semesterdagar. Därefter har min inkomst varit noll. En jävla tur att jag har en buffert så jag klarar mig. Får ju inga pengar den här månaden heller.
Nej det är jättekonstigt att du inte fått information om att du ska och hur du ska söka ersättning från FK när du blivit inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin.

Och jag håller med, det är bra med skriftlig kommunikation (hade varit bättre för mig med förut). Kan du maila din handläggare på AF (eller skriva och fråga via deras kundtjänstchatt?) och fråga hur du ska göra med A-kassan? Om denne kan prata med dem om du uppfyller ett nytt arbetsvillkor iom att du skickat in underlag. Tror inte AF vill skriva ut dig utan att veta att du kan söka a-kassa. (Här har AF inte velat det i alla fall).
 
Nej det är jättekonstigt att du inte fått information om att du ska och hur du ska söka ersättning från FK när du blivit inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin.

Och jag håller med, det är bra med skriftlig kommunikation (hade varit bättre för mig med förut). Kan du maila din handläggare på AF (eller skriva och fråga via deras kundtjänstchatt?) och fråga hur du ska göra med A-kassan? Om denne kan prata med dem om du uppfyller ett nytt arbetsvillkor iom att du skickat in underlag. Tror inte AF vill skriva ut dig utan att veta att du kan söka a-kassa. (Här har AF inte velat det i alla fall).
Jag har skrivit med både A-kassan och arbetsförmedlingen. Senaste meddelandet gick till A-kassan där jag bad dem kommunicera med arbetsförmedlingen. Citerade vad arbetsförmedlingen skrivit till mig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
959
  • Artikel
Dagbok Jag blev väckt av Toni i morse. Hon kommer ofta på morgonen och petar på mig när hon tycker jag har sovit klart. Så idag kom jag upp ur...
Svar
10
· Visningar
944
Senast: julgrisen
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: Enya
·
Äldre Jag närmar sig dag 180 i sjukförsäkringen och kontrollfreaket i mig vill veta vad som gäller, men då jag är lite mosig i huvudet tänkte...
2
Svar
26
· Visningar
3 339
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp