Snurrigt och spretigt....Hingstval till Flemminghsto.....

Retzina

Trådstartare
Sitter och klurar på hingst till mitt sto e. Flemmingh-Shogun**-Aderlass. Stina behöver en hingst med en bra överlinje och stark, inte allt för lång rygg. Hingsten bör röra sig bra med framförallt bra trav men om det är en hopp- eller dressyrhingst spelar egentligen inte så stor roll eftersom stoet är allround (bra skritt, fantastisk galopp och hoppar bra; kan önska mer takt och bärighet i traven samt mer lätthet för samling). Själv är jag en fegpotta i hoppningen och ingen större stjärna i dressyr heller men i dagsläget är jag nog lite mer åt dressyrhållet......Avkomman är tänkt åt mig som inte är så lång och hingsten bör därför hålla sig i underkant av 170 i mankhöjd (helst mindre). Se nedan för dåligt uppställd exteriörbild tagen i slutet av sommaren när Stina är under igångsättning.





Funderar i dagsläget på (finns bilder och rörliga bilder på de flesta hingstar via länkarna):
Rolex TP: Länk Rör sig härligt (se filmen längre ner på den länkade sidan) och fick höga poäng på bruksprovet vad gäller gång och ridbarhet. Han är på fädernet kommen ur samma hingstlinje som mitt andra sto (e. Royal Diamond-Legat) och det skulle vara skoj att få in lite sådant blod i avkomman.
Rubinrot: Länk Han såg jag som unghäst på hingstvisning och han var helt outstanding med sina elastiska och mjuka rörelser :heart . Idag tycker jag att han är fin men kanske inte lika wow men fortfarande BRA. Kanske blir avkomman för stor? Lämnar han stort? Även han företräder R-linjen.
Ludwigs Champion: Samma hemsida som ovanstående. Han är både rörlig och hoppar fantastiskt men har mer hoppstam än de övriga två. Är lite rädd för att avkomman kommer att bli alldeles för stor för mig men hingsten gillar jag mycket.
Broere Obelisk: Länk Han är lite stor men ser lätt ut i typen. Har inte sett så mycket avkommor efter honom men vet att det finns.
Hohenstaufen II: Länk Gillade jag på bruksprovet och jag gillar även hans far. På Tullstorp står också min favorit Roosevelt. Iom att den sistnämnde enbart verkar på direktsemin faller han bort eftersom min ekonomi inte tillåter de extra kostnader som det medför.
Don Primero: Länk Denna gentleman har jag blivit rekommenderad till Stina från två olika håll. Fördelar är att han inte är så stor samt att han lämnar bra gång och ridbarhet.

Vad finns det mer för hingstar som helst kommer under 10 000 i språng och 45/90/levande fölavgifter och som inte är allt för stora och som kan tänkas uppfylla mina krav? Tänkte så jag inte glömmer bort någon.....;)

Skulle bli jätteglad om ni kom med förslag eller bara talade om vilken hingst som ni tror passar mitt sto :banana:!
 
Sv: Snurrigt och spretigt....Hingstval till Flemminghsto.....

Hejsan!
Jag kan tyvärr inte komma med tips till ditt sto men kan tala om att jag äger en avkomma efter Broere Obelisk:love:
Hon är nu dräktig med Figaro R och är inne på att använda Rolex på henne i år.
Och ja, hon är stor, mätte 170 som 3-åring men hon har inte så mkt kropp utan mest ben. Ska se om jag kan lägga in en bild på henne.
Väligt lugn i temp och är en vänlig häst. Hon rör sig helt fantastiskt och jag vet att hennes mormor har fått en avkomma efter Obelisk som är till salu som GP ämne.
Hon är högrest och är ganska kort i ryggen. Men har fått ett fult oädelt huvud som inte passar med kroppen men hennes fantastiska gång får väga upp det!!

Lycka till med ditt hingstval och fint sto du har!
 
Sv: Snurrigt och spretigt....Hingstval till Flemminghsto.....

Vilket fint sto du har!:love:
Rubinrot, Hohenstaufen II samt Don Primero är nog mina favoriter bland de du räknade upp.
 
Sv: Snurrigt och spretigt....Hingstval till Flemminghsto.....

Vad roligt att du har en avkomma till Obelisk! Jag ser gärna en bild på henne om du har lust att lägga upp den. Har hon några exteriöra nackdelar? Korrekt i ben? Ridbarhet? Några frågor men jag blev lite nyfiken ;).
 
Sv: Snurrigt och spretigt....Hingstval till Flemminghsto.....

Tack för att du talade om vad du tyckte :bow:. Stina är en fining och det bästa med henne är hennes underbara temperament som är fantastiskt :love:.

Funderar lite på Nobel också som finns på Gränsbo. Kanske blir det lite mycket Landgraf blod att lägga på honom? I så fall kommer det att finnas Landgraf i 3: dje respektive 4: de led och fadern Ladykiller kommer att finnas två gånger i 4: de led och en gång i 5:te led på avkomman. Är det för nära? Undrar också om någon vet var det finns en exteriörbild på honom?
 
Senast ändrad:
Sv: Snurrigt och spretigt....Hingstval till Flemminghsto.....

Jag har ett gott öga till Rambo, han är väl inte så jättestor och alla avkommor jag sett har varit precis såna hästar som jag skulle vilja ha. Annars är ju Don Primero ett säkert kort, som du redan nämnt.
 
Sv: Snurrigt och spretigt....Hingstval till Flemminghsto.....

Don Primero är jätte fin hingst som ger ett fint temperament till sina avkommor. Klart min favorit av de hingstar du funderade på;).
Hohenstaufen II är ju en intressant förmåga som är oprövad i avlen då han blev godkännd detta året, så varför inte?
Jätte svårt att välja, finns ju så många fina hingstar.....
 
Sv: Snurrigt och spretigt....Hingstval till Flemminghsto.....

Funderar lite på Nobel också som finns på Gränsbo. Kanske blir det lite mycket Landgraf blod att lägga på honom? I så fall kommer det att finnas Landgraf i 3: dje respektive 4: de led och fadern Ladykiller kommer att finnas två gånger i 4: de led och en gång i 5:te led på avkomman. Är det för nära? Undrar också om någon vet var det finns en exteriörbild på honom?

nobels.jpg

Nobel
 
Sv: Snurrigt och spretigt....Hingstval till Flemminghsto.....

Jag har ett gott öga till Rambo, han är väl inte så jättestor och alla avkommor jag sett har varit precis såna hästar som jag skulle vilja ha. Annars är ju Don Primero ett säkert kort, som du redan nämnt.

Rambo var fin :love:. Funderar lite på Impuls också; kanske ska man våga göra ett försök trots förra årets dåliga dräktighetsresultat :idea:.
 
Sv: Snurrigt och spretigt....Hingstval till Flemminghsto.....

Don Primero är jätte fin hingst som ger ett fint temperament till sina avkommor. Klart min favorit av de hingstar du funderade på;).
Hohenstaufen II är ju en intressant förmåga som är oprövad i avlen då han blev godkännd detta året, så varför inte?
Jätte svårt att välja, finns ju så många fina hingstar.....

Hohenstaufen är fin och jag kan hålla med om att det är ett svårt val....Det finns alldeles för många fina hingstar :). Tyvärr är inte DP ett alternativ längre då han blir lite för dyr för oss i år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 431
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 313
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp