Bukefalos 28 år!

Snuttifiera

Maira

Trådstartare
Är det ett gångbart, vedertaget uttryck?

Hörde en politiker använda sig av det i en radiointervju idag.
 
Sv: Snuttifiera

För mig som jobbar som kommunal administratör så är snuttifiera ett vedertaget uttryck. Det gör att man aldrig blir klar med nåt...

/Lizzie
 
Sv: Snuttifiera

Är det ett gångbart, vedertaget uttryck?
Det skulle jag nog säga att det är, första gången jag hörde det användas måste vara >15 år sedan. Allmän betydelse ungefär att "göra snuttar av saker", alltså överdrivet förkortande/sammanfattande/kondenserande.
 
Sv: Snuttifiera

Jag hade ingen aning om att det var ett riktigt ord.:o Jag har hort uttrycket, men i sammanhang sa jag trodde att det betydde att gora nagot till, typ, "snuttefilt" ... att man "forgullar" nagot. Dar ser man hur fel det kan bli.
 
Sv: Snuttifiera

Jag har också alltid trott att det handlat om att göra något till gullegull med små rosa fluffiga moln :o Tur att jag aldrig använder mig av ordet så jag inte behövt visa min okunskap :D
 
Sv: Snuttifiera

Jag har också alltid trott att det handlat om att göra något till gullegull med små rosa fluffiga moln :o Tur att jag aldrig använder mig av ordet så jag inte behövt visa min okunskap :D

Jag har också trott att det har den betydelsen. Jag har dessutom använt ordet i den bemärkelsen någon gång :o
 
Sv: Snuttifiera

Då har ni lärt er nåt nytt gott folk. :D

Jag har tänkt det som att snutta upp i bitar, typ. Men tycker att det är ett ganska töntigt uttryck.
 
Sv: Snuttifiera

*kl*

Även jag har använt ordet i betydelsen förgulliga. Jag vet t.ex. att jag sa till en klasskompis att i Österrike snuttifierar man namn genom att sätta bokstaven i bakom namnet, och allmänt i tyskan får ord slutledet -chen när de ska beteckna en mindre variant av ursprungsbetydelsen.

Snuttifiering i betydelsen "dela upp i snuttar" har jag dock aldrig hört! Så jag var såklart tvungen att söka i Språkbanken, fick 20 träffar på "snuttifiera" och folk använder ordet i båda betydelserna. Dock var den betydelsen som jag inte var bekant med den vanligaste. :p Antar att jag lärt mig något nytt i dag också! :D

(Och förresten, vi som tycker att ordet passar bra för att beskriva gullifiering kan ju bara sätta igång och använda det på det sättet och se till att det sprids - brukarna har ju makten över språket.)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har funderat endel på det här med AI och liknande i världen. Hörde att det kommit ut ett valtal (?) från nån amerikansk politiker...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 980
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Varför kallar tidningarna och tidsskrifterna det för "Kom iform" när de egentligen menar banta till din "Ideal vikt"? För mig är kom i...
Svar
1
· Visningar
330
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Hörde något hemskt idag. Finish har tydligen slutat tillverka diskmaskinspulver! Min värld rämnar. Vad finns det för fler tillverkare...
2
Svar
39
· Visningar
1 503
Senast: skogaliten
·
Tjatter Någon som hört talats om detta? Hörde av en anhörig att dess förälder inte längre får, som jag förstod det, ha tillgång till...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp