Snygg meny?

S

Spider84

Jag vill göra om hemsidan en del och med det b.la. en ny snyggare meny. Jag vill fortfarande ha menyn så som jag har den nu (till vänster) http://spider.has.it

Men jag vill ha den snyggare.
Är det någon som vet en sida med en riktigt snygg meny som man kanske skulle kunna få lite idéer från?
Har sån idé torka själv. :crazy:
 
Menar du linjer, formen, färgen, typsintt?

Min meny ser ju ut såhär (kolla länken :idea:)
och den tycker iaf jag om :D
 
Riktigt läcker sida!
Hur har du gjort ordena på menyn. Är det bilder eller har du lycktas med ett sådant typsnitt?
Orkade inte kolla igenom källan. :angel:
Men det funkar ju inte riktigt på min sida, men jag ska definitivt hålla ordens utformning i åtanke för det var riktigt snyggt!

Lovar att jag inte ska göra en rak kopia av någons meny!
 
Menyer finns det många varianter av. :)

Du har en ganska lång meny just nu. Därför skulle du t.ex. kunna göra en "utfällbar" meny. Då kan man klicka på exempelvis "Akademisk ridkonst" och så kommer de olika alternativen ("Historia", "Anatomi"...) upp. Det går att läsa mer om det på: http://internetworld.idg.se/tjanster/webbskolan/dhtml/del2/default.asp

En annan menyvariant är att ha en s.k. drop-down-meny. http://tmdata.x.se/webdesignskolan/javascripts/dropdown_meny.htm

Fast sedan finns det ju, som sagt var, en hel del teckensnitt och annat att leka med också. :)
 
Jag har funderat på just en sådan meny (utfällbar), men det är ju sådär lagom invecklat att göra.
Nåja, jag får väl ta och sätta mig och läsa igenom det noggrannt.
Jag hade också tankar på att göra menyn mer "organiserad". Hm...vet inte hur jag ska förklara det. I alla fall tar ju varje länk mindre plats då.

Jag får ge det med utfällbar meny en chans.

En fråga. Den här lite smått knäppa datorn har ingen utforskare, men det går ju att skriva in en adress rätt in i adressfönstret på webläsaren, men hur skriver jag den. Jag har testat att gå in på "Den här datorn" och sedan letat mig fram till filen och skrivit den "adress" som då står i i fönstret + filens namn, men det funkar inte. Blir bara en massa rappakalja (som om jag öppnat den i word fast med .htm).
 
Skall jag vara riktigt ärlig så tycker jag om din meny.
Varför byta?
Den är enkel, men kanske lite trist.
Varför inte bara lägga in:

<STYLE>A {
COLOR: #7B96E7; TEXT-DECORATION: NONE
}
A:hover {
COLOR: #082C52; TEXT-DECORATION: NONE
}
</STYLE>

NONE kan du ändra till UNDERLINE för understruken länk.
Färgerna får du själv ändra.
 
Ska jag lägga in dom i kodningen till länkarna eller någon annanstans?
Jag är inte alls okunnig. :angel:

Om jag ska lägga in den i den kodningen hur gör jag då?
Här är en av kodningarna till länkarna:

<br /><a href="index.htm"style="text-decoration: none">Startsida<a/>


Usch, jag borde verkligen se till att blir bättre på det här! :crazy:
 
Det är inte så invecklat att göra utfällbara menyer. Jag kan ingenting om JavaScript eller dhtml själv, men har själv lyckats med sådana här menyer. På sidan jag visade dig finns det en exempelfil att ladda ned och i princip är det bara att klippa och klistra in koden och ändra i länkarna så att det passar.

Förstår inte riktigt din andra fråga. Visas inte filerna som de ska när du försöker uppna .html-dokument?
 
CSS kan man lägga antingen mellan <head> och </head>, direkt i koden eller som en separat fil. Det enklaste är kanske att lägga mellan <head> och </head> så slipper du ändra i varenda länk.

Klistra in:

<style type="text/css">
<!--a:link{text-decoration:none;color:#7B96E7}-->
<!--a:active{text-decoration:none;color:#7B96E7}-->
<!--a:visited{text-decoration:none;color:#7B96E7}-->
<!--a:hover{text-decoration:none;color:#082C52}-->
</style>

mellan <head> och </head>.
 
Okej tack jag ska testa det!

Nej när jag öppnar dokumentet blir det i ett internet fönster, men bara en massa konstiga tecken m.m. Så som word öppnar vissa bilder.

Men om ca två veckor flyttar jag och får en helt ny och bra dator så jag får väl ta det då om det fortsätter att krångla. Kom gärna med fler tips om ni kommer på något, man lär sig något av alla tips. ;)
 
Okej det var en fräck effekt, men nu har jag tappat bort den sidan jag brukar använda för att titta på vilka färger jag vill ha.
Någon som kan ge mig en länk till en sida där man kan klura ut det?
 
Jag kan inte öppna exemplefilerna. :(
Står bara att Quick Time inte kan läsa dem!
Hur ska jag lösa det? :confused:
 
Det finns faktiskt så fina teckensnitt -gratis..! :eek:

Det som liksom är som "titel" heter Black Chancery och själva menysnittet hetet Script MT Bold ;)

I like it :love:
 
Jag har ett färgkodsprogram som jag kan maila dig om du vill.
Med det väljer du färg genom att markera på vad du vill vilken färg du vill ha. Programmet ger dig sen koden.
 
Hur stor plats tar mailet?
Om det är stort så kan ju jag pm:a dig så fort vi har flyttat så att jag inte slänger ner det på niraks dator som redan har problem med det mesta. :angel:
 
Pyttelitet...
20 kb. Programmet är ju väldigt enkelt och därför väldigt litet. Men värd sin vikt i guld när man behöver det...
Är du släkt med Nirak???
(Jag som har noll koll på användarna)
 
Då kan du skicka det! Tar så hemskt gärna emot det.

:devil: Det måste jag bara säga till Nirak att du frågade. :D

Nej, jnr jag skulle flytta till Ume fick jag och min pojkvän inte tag i en lägenhet så snälla Nirak erbjöd sig att låta oss bo i hennes vardagsrum (bor i en trea med en annan tjej).
Nu har vi äntligen fått tag på lägenhet så hinner vi fixa elen så flyttar vi den 3/11. Vilket ska bli riktigt skönt. Visst har det varit kul, men att bo i ett vardagsrum är inte världens höjdare.
Sen håller ju jag och Nirak på med helt olika inriktningar inom ridningen, men det pratar vi inte så mycket om för då hade väl helvetet brutit löst här hemma. :angel:
 
På väg...

Nu känner jag mig ännu mer nere eftersom jag visst har NOLL KOLL. :eek:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
809
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
9 526
Senast: Kilauea
·
Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: warg
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 650
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp