Snygga estetiska filtklippningar 2018?

Hur täckar ni som halvklipper/filtklipper era hästar?

Med det som behövs, jag har allt från ofodrat upp till 200gram, både med och utan hals. Min ska stå på lösdrift i år med fri tillgång. Tror att 200gr kommer räcka långt, min blir lätt stel/öm i länden vid kombon och regn. :)
 
Med det som behövs, jag har allt från ofodrat upp till 200gram, både med och utan hals. Min ska stå på lösdrift i år med fri tillgång. Tror att 200gr kommer räcka långt, min blir lätt stel/öm i länden vid kombon och regn. :)

Börjar du täcka under en viss grad? Eller hela tiden oavsett väder?
Min nya häst har aldrig varit klippt och har nu fått sig en halvklippning till att börja med. Min tanke är att jag ska börja täcka under 10 grader och vid regn/stark blåst även om det är över 10 grader. Hals på täcket kommer jag inte att använda men har också täcke upp till 200 gram som jag räknar med ska räcka så länge han är halvklippt
 
Såhär blev mitt sto. Hon kommer inte täckas, går ute dygnet runt. :)
 

Bifogade filer

  • 0C775E92-F1DB-404A-8487-129BFF4F98F8.jpeg
    0C775E92-F1DB-404A-8487-129BFF4F98F8.jpeg
    504,7 KB · Visningar: 120
Börjar du täcka under en viss grad? Eller hela tiden oavsett väder?
Min nya häst har aldrig varit klippt och har nu fått sig en halvklippning till att börja med. Min tanke är att jag ska börja täcka under 10 grader och vid regn/stark blåst även om det är över 10 grader. Hals på täcket kommer jag inte att använda men har också täcke upp till 200 gram som jag räknar med ska räcka så länge han är halvklippt

Oj, det är super svårt. Min är som sagt känslig för vind/regn. Går just nu med det ofodrade eftersom man aldrig vet med vädret. Detta väder som är just nu är hopplöst:crazy:
Jag vill ha kallt så jag vet vad jag ska lägga på min häst :D:bump:
 
Jag har en shetlandsponny med sanslös päls. Just nu är hon helklippt pga den varma hösten som blev helt omöjlig att hantera för henne. Jag tänker mig att framöver i vinter klippa som @Habina gjort på sin fjordis men jag behöver även klippa hela bakbenen pga inkontinens (damen i fråga har en förlossningsskada som gör att hon inte håller helt tätt). Jag behöver alltså klippa bakbenen så att det är lätta att tvätta och skydda huden med vaselin/hinderkräm där de blir som våtast. Hur tror ni att helklippning av benen påverkar köldtåligheten?
Inte alls. Helklipper ben och vi har mot -30 grader kallt bitvis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp