Snygga knoppar?!?

Sv: Snygga knoppar?!?

Såhär såg pållan ut när jag knoppat på dubbla rader efter råd från rumpnissen.

knoppning.jpg


Det är det som har lyckats bäst på henne men nu ska jag ju försöka mig på sånna där stoora fina knoppar också. Bara jag förstod mig på hur man ska göra. Jag försökte igår kväll men det blev inge vidare:

IMG_0085.jpg


:crazy:

malu
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Men dom där knopparna var väl fina, om än inte stora och "fluffiga"? ;)
Kan nog vara så att det är svårt om man inte har sett hur det ser ut...

Har tagit bilder på hästen med sån knopp, men jag har ingen möjlighet att lägga ut bilder, kanske du kan pm:a din mejl? Om du inte har gett upp...? :angel:
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Mycket fluff ja, hehe. Uppifrån såg de väldigt konstiga ut.. :crazy:

Du är pm:ad :)

malu
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Så här gör jag :
Först bortar jag ut manen ordentligt och delar upp det och sätter en snodd runt.
Sen börjar jg fläta.. Rätt små och hårda flätor. När jag har flätat hela manen tar jag en ny snodd och "rullar" eller "viker" ihop sen sätter jag fast snodden. Flätar jag dagen innan brukar jag sätta någonting över så det inte blir smutsigt eller så dom inte går upp !!
Har någon gått upp iallafall gör man bara om den.
Lite knepigt ibörjan men man lär sig !
 
Sv: Snygga knoppar?!?

MaLu skrev:
Hur gör ni när ni knoppar?

Min häst har en väldigt tjock och bångstyrig man, det är nästintill omöjligt att göra snygga knoppar. Jag har i och för sig ingen vidare erfarenhet, har bara knoppat henne ett par gånger. Men jag vet inte hur jag ska göra för att få det snyggt! Hjälp! :crazy: :)

Jag kan inte rycka och tunna ut manen för då växer den ut rakt uppåt sedan, inte så snyggt tycker jag. :crazy:

Nån som har tips?

//maria


Jag hade nog tunnat ut den ändå.

Jag flätar med gummiband och använder ett till varje fläta. Flätar och viker sedan in fyra ggr genom gummibandet så det blir en knopp.

Bild 1

Bild 2
 
Sv: Snygga knoppar?!?

vilka fina knoppar och vilken fiiiin pålle :love:
 
Sv: Snygga knoppar?!?

jag knoppar aldrig... :p ´har gjort de någon enstaka gång på dressyrtävling... men nuförtiden är det bara hoppning som gäller och ibland när jag hoppar tar jag mantag och då är det inge bra att ha knoppar...
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Har testat att tunna ut en gång men det blir bara spretigt mellan knopparna då. Det går inte att använda bara ett gummiband tilll hennes knoppar det är så stora och tjocka flätor så att de skulle gå upp då. Och nej, det går inte att göra mindre flätor, då blir de så många att det knappt blir något mellanrum mellan knopparna.

Kanske ska säga att sen den här tråden skrevs, augusti 2003 så har jag knoppat ganska mycket och med tanke på hur många knoppar det blir varje gång så kan jag ganska bra. :)

malu
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Vad sätter du över?? plastfolie eller? :confused: :D hehe
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Håller med dig. Försöker hålla flätorna ganska så stora men man måste ju få runt gummibandet också :D Nästa gång jag ska ha nya snoddar så ska jag leta efter en stor sort.

Nu är det sånna där stora rosenknoppar som är den nya flugan men jag har ju fortfarande inte riktigt förstått hur man ska göra. Jag tycker det är snyggt med mantape också men det har jag aldrig försökt mig på...

malu
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Jag har superbra snoddar, vet inte riktigt vad dom kommer ifrån eller så, dom e ljusbruna o hur elastiska som helst o håller styr på mina hästars man!
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Hur är det med det positiva tänkandet? :d
Ett gott, välvårdat intryck är aldrig fel, domarna gillar det :angel: ..

Lycka Till!


------------
OJ! Såg ej att denna tråd var 3 sidor lång..My misstake.. :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Snygga knoppar?!?

Det lät ju bra. Ljusbrunt hade ju varit super i en fuxman också när man måste sätta snodden lite hit och dit för att allt ska hållas ihop :angel: :D

Om du kan få reda på vad det är för märke eller så så hade det varit super! :)

Malu
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Jag lärde mig göra sådanna knoppar när jag var hos Mattias Jansson, men det krävs tjugotusen liter hårspray för att det ska bli riktigt bra då! :) Flätade alla hästar inför breeders så jag lärde mig. ;)

Vi använde en jätte bra tråd också. En fet lädertråd som är jätte lätt att sy med. Man behöver inte fästa, bara att sy ihop och klippa av tråden, skit bra och jätte enkelt! :banana:
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Jag hatar mantape. danska flätor med mantejp känns så gammalmodigt och 80-tal och jag vill bara spy på det... *huuu* :p
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Okej, det kanske är för svårt för mig att ge mig in på då... Verkar ännu krångligare nu.. Är mantape gamalmodigt så behöver jag ju inte lära mig det heller :idea: hehe.

Det där med strumpbyxan vet jag inte om min häst skulle uppskatta... :D Knopparna sitter nog i tillräckligt bra ändå..

malu
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Rumpnissen skrev:
Jag hatar mantape. danska flätor med mantejp känns så gammalmodigt och 80-tal och jag vill bara spy på det... *huuu* :p

Neej, vit mantape på en mörkbrun häst med vita tecken är bara så..
:p underbart!
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 156
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg (Nej, inte en lång mansperson, en lång hästmaaan. Vi är på ett hästforum! :D) Jag har en PRE, med lång man. Inte jättetjock, men räcker...
Svar
8
· Visningar
1 334
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 546
Senast: cewe
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp