Snygga knoppar?!?

M

MaLu

Hur gör ni när ni knoppar?

Min häst har en väldigt tjock och bångstyrig man, det är nästintill omöjligt att göra snygga knoppar. Jag har i och för sig ingen vidare erfarenhet, har bara knoppat henne ett par gånger. Men jag vet inte hur jag ska göra för att få det snyggt! Hjälp! :crazy: :)

Jag kan inte rycka och tunna ut manen för då växer den ut rakt uppåt sedan, inte så snyggt tycker jag. :crazy:

Nån som har tips?

//maria
 
Blöt ner manen och gör minder flätor ,
Fläta under i från så hårt du kan , Sy sedan hårt, för snyggaste knopparna som håller läängst !
 
Jag knoppade min häst på båda sidorna förra säsongen.
Finns på bild här: Flätor
Det tog lite tid, men det var enklare än att fläta all man på en sida.
 
Jag gör inte så många knoppar. Dels tar det mindre tid och sen tycker jag att det är snyggare. Normalt brukar det bli ca 8-10 st. Bäst reslutat får jag om manen är ca 10 cm lång.

1. Jag flätar först hela manen i 8-10 hårda flätor.

2. Sen rullar jag ihop flätan, liggande jag vill inte att knopparna ska stå rätt upp. Sen sätter jag fast knoppen med en snodd.

Allt tar ca 10 min.

Men ska jag på tävling i 2 dagar så vill jag ha lite mer hållbara knoppar. Då trär jag själva flätan igenom flätans början (vid rötterna på manen) och rullar upp så det blir en knopp, sen fäster jag med en snodd runt. Då håller dom superbra.

Bästa är ju om manen är tjock att du tunnar ur den lite, då blir det snyggare.
 
på foderpållan som har lång man så har jag gjort en inbakad fläta på översidan av halsen, så att den går längs med överlinjen, detta går nog med en tjock och halvlång man, men man måste vara noga med att göra den rätt så lös men ändå så att den sitter fast.

såhär ser knopparna ut som jag gör på pållen min:
Knoppar när den bilden togs så hade han ganska tjock och ca 1 ½ dm lång man, men ändå blev det såna små knoppar. jag brukar försöka få dem så jämna som möjligt men ändå inte allt för många eftersom det inte är snyggt när de stöter ihop med varandra.

eftersom din häst har tjock man är det väldigt snyggt att göra liggande knoppar. vik dem då uppåt en gång och vik ner det yttersta på flätan där gummisnodden sitter och snöra sedan ihop, blir väldigt snyggt med lite träning.
 
Jag har sett hästar de senaste nu som har väldigt stora och få knoppar på halsen som liksom ligger ner....och de är skitsnyggt :love:men jag fattar inte riktigt hur dom gör....syr dom flätorna... :confused:Nån som vet.... :)

Snyggast i pannluggen tycker jag är när man har gjort en "inbakad" fläta (australiensisk lr nåt :confused:) :d
 
Jag gör liggande. Men inte behövs det sys något. Kolla mitt tidigare inlägg.
 
håll ner antalet knoppar jag får maximalt 15-17 knoppar på stora hästar men lång hals (inkl. pannlugg)

Manen bör vara ca 10-12 cm lång för bästa resultat

Jag blöter manen ordentligt. Om man vill kan man dela upp manen i tofsar för att få ett hum om hur många det blir och att det är samma bredd på dem. Kamma raka benor mellan varje fläta. Jag brukar ha en bredd på ca 3/4 av mankammens bredd. Fläta hårt är jätteviktigt. Det ska vara så hårt att om du viker flätan ligger den kvar vikt utan att räta ut sig.
Rullar sen ihop knopparna samtidigt som jag styr upp var jag vill ha dem höjdmässigt. På med gummisnodd.

Syr endast vid speciella tillfällen. Är inte så van så det tar för mig lite länngre tid.
Knoppa vanligt brukar gå på en kvart.

Kollar sen bara av från sidan och bakifrån att det ser OK ut.

Mitt bästa tips är nog träna!
 
Vad kul med så många svar!

Jag har faktiskt funderat på att göra knoppar från båda sidorna. Har sett hästar med det förut men isåfall skulle jag gärna vilja prova det nångång innan tävling så att man har tid att göra om det om det blir dåligt. Ska testa det.

Ska prova att blöta ner manen innan jag flätar också det kan nog bli bra, det brukar annars spreta lite från den sidan knopparna inte är.

Sen till er som sa att jag ska göra färre knoppar; Det går inte! Då skulle de bli enorma! Jag kan lätt göra 45-50 knoppar och de är ändå ganska stora flätor. Det blir ju lite trångt med så många i och för sig.

Egentligen skulle man kanske ha manen lite kortare för knoppningens skull, nu är den ca 15 cm. Men om jag har den kortare skulle den nästan stå upp när den inte är knoppad! :)

Tack för svaren allihop! Jag ska testa knopptekniker nån dag när jag får tid. Tur att pållan tycker om när man pillar med manen! Får dra och slita hur mycket jag vill. :D

//Maria
 
Brukar först sätta hela manen i tofsar som jag mäter i samma längd som en sån där liten röd flätkam, så att det blir lika mellanrum mellan alla knopparna, sen flätar jag allihopa, hårt. Sen brukar vi vika knoppen en gång och sen rulla, på med snodd och sen sy med sytråd genom hela knoppen. Det blir liggande knoppar 9 st på storhäst, dom blir jättesnygga! :banana:
 
Känner igen det där, min ponny hade fjordning man förut! Mitt första tips: När du väl ha gjort flätorna, låt de sitta i ett par dagar, då slits manen mer naturligt än när du rycker den.

Gör två rader, om du ska tävla, så blir det snyggast. Fläta nedåt, så de ligger ner. Jag gör så här: Delar upp manen i 10-11 delar, gör en fläta, fäster gumibandet, rullar ihp flätan och fäster den med samma gummiband, det tycker jag blir snyggast.

I pannluggen gör jag inbakad.
 
Jag gör helst så som Rumpnissen såkallade "Flyingeflätor". Men min tös har så styv man att den helst står åt alla håll hur blöt den än är *suckar* så på senare tid har det blivit danska flätor...

Gör först en tofs med ett gummiband om en liten mantuss så att den står rakt upp. Flätar sedan, typ rakt upp och på med ett nytt gummiband. Viker ned flätan lagom många gånger och fäster med ett tredje gummiband. De sitter garanterat kvar över natten (kan sova lugnt!) och ingen spån fastnar. Ännu sötare blir hon när jag tejpar varannn knopp med röd och varannan med blå tejp i terrängen då våra färger är rött och blått...! I Pannluggen har jag alltid gjort inbakad men ska testa en ny modell imorron, fästa gummiband med jämna mellanrum och bara fläta där luggen är "fri" och vika in den. Får se hur det blir.
 
Hur gör du för att fästa knoppen med samma gummiband? Syns inte "stumpen" då?
 
Jag fäster också med samma gummiband. Fäta ner (jag gör aldrig stående knoppar). Vik in tofsen och vira gummibandet ett varv. Vik flätan två gånger och vira om gummibandet som vanligt runt den vikta flätan.

Prova får de se, det är inte så svårt som det låter, men man får trimma tekniken lite.

Annars går det ju bra att ha dubbla snoddar, men jag tycker det är så drygt att plocka ur snoddarna sen ;)
 
Något som är smart, om man använder sig av dubbla gummisnoddar, är att använda "tandgummisnoddar" (såna som de med tandställning har), vid slutet av flätan. Sen viker man ihop flätan och använder den färg man vill ham ytterst.
 
Bör man knoppa?

Tänkte starta en lokaltävling och hade tänkt komma som vi är :D, men insåg snart att jag behövde en ridkavaj osv. osv. Så nu står jag här och funderar över min lilla dams långa och vackra man. Har det egentligen någon betydelse för poäng och så om man knoppar eller ej? Inte skall jag väl behöva göra det på en lokaltävling, vad tycker ni? Det står väl i TR att man får fläta, men inte att man skall. Så det borde väl inte ha någon betydelse?
 
Re: Bör man knoppa?

Sjäöklv tycker jag det ser mer välvårdat ut med en knoppat/flätad svans. Men självklart avgör du det själv, om din häst har en kraftig och musklad hals så är det finast att ha manen flätad så att halsen syns bättre.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 931
Gnägg (Nej, inte en lång mansperson, en lång hästmaaan. Vi är på ett hästforum! :D) Jag har en PRE, med lång man. Inte jättetjock, men räcker...
Svar
8
· Visningar
1 307
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 525
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp