Snygga stigbyglar

Enya

Trådstartare
Jag har gått och blivit olyckligt kär :love: i ett par stigbyglar i färg, typ röda och blå bland annat. Jag skriver olyckligt eftersom det inte är säkerhetsstigbyglar med snodd utan helt vanliga hela. De kostar över 400 kr paret och det känns som en del pengar, speciellt eftersom jag inte vågar rida med stigbyglar utan snodd. Jag har alltid haft med snodd och trivs verkligen inte i vanliga, utan är väldigt rädd för att trilla av och framför allt fastna med fötterna.:crazy:

MEN! De är snygga, så fina! Jag vet dock inte om jag vill ha röda, blå, svarta eller silverfärgade (krom?) vilket i sig också är ett stort problem. Hade de varit billigare hade jag köpt ett par av varje färg, men nu känns som ganska mycket pengar att lägga ut på mig och min häst. Men visst hade ett par röda dojjehållare sett snyggt ut ihop med mitt vinröda schabrak.. *drömmer mig i väg på ett rosa moln*

Vad jag däremot tänkte på i dag var att kan man inte köpa sådana där plastgrejer att sätta på så att foten inte kan glida igenom? Sånna som barn har. Ser det dumt ut på en 30 årig vuxen? Ser det dumt ut på stigbyglarna? Skulle de passa en vuxen ens, rent storleksmässigt?

Finns det något annat man kan göra för att få en säkerhetsstigbygel av de där snygga dojjehållarna? :)

Tacksam för informativa och tröstande svar i mina sorg och brustna hjärta! :bow:
 
Sv: Snygga stigbyglar

Helt ärligt så är "säkerhetsstigbyglar med gummisnodd" inte särskilt mycket till säkerhetsstigbyglar... Även om gummisnodden ibland löser ut så är öppningen oftast alldeles för smal för att foten ska lossna. Har själv flera gånger sett folk fastna med fötterna ändå och söker du lite här på forumet märker du att andra även har samma uppfattning.

400 kr för ett par stigbyglar är inte mycket pengar. De billigare stigbyglarna är oftast gjort av annat material som kan vara svagare och gå av.

Investera ett par Barnes Buckles så kan du ju iprincip använda vilka stigbyglar du än vill ha.

Vill du vara säker på att inte fastna med fötterna bör du köpa något par av kwick out stigbyglar, soft up osv.

Kolla även upp sadeln, om haken bakom stiglädrerna är i funktion ska stiglädrena lösas ut om du fastnar.
 
Sv: Snygga stigbyglar

Det är sällan man fastnar i stigbyglarna om man har rätt storlek på stigbygeln med tanke på hur breda skor man har. OCH om man har lärt sig att hålla foten i korrekt position i stigbyglarna.

Jag har släpat efter häst en gång när jag var i nedre tonåren, detta pga av att jag red i breda skoterkängor om vintern och inte hade bytt ut till bredare stigbyglar. En beta jag aldrig gör om.

( På den tiden fanns inga säkerhetsstigbyglar).
 
Sv: Snygga stigbyglar

Helt ärligt så är "säkerhetsstigbyglar med gummisnodd" inte särskilt mycket till säkerhetsstigbyglar... Även om gummisnodden ibland löser ut så är öppningen oftast alldeles för smal för att foten ska lossna. Har själv flera gånger sett folk fastna med fötterna ändå och söker du lite här på forumet märker du att andra även har samma uppfattning.

400 kr för ett par stigbyglar är inte mycket pengar. De billigare stigbyglarna är oftast gjort av annat material som kan vara svagare och gå av.

Investera ett par Barnes Buckles så kan du ju iprincip använda vilka stigbyglar du än vill ha.

Vill du vara säker på att inte fastna med fötterna bör du köpa något par av kwick out stigbyglar, soft up osv.

Kolla även upp sadeln, om haken bakom stiglädrerna är i funktion ska stiglädrena lösas ut om du fastnar.
Jag har inte samma erfarenhet ( och vill nog inte veta och bli uppskrämd ännu mer:angel:), utan mina stigbyglar med snodd har fungerat fint när jag åkt av. De är gamla, snodden med, men är alldeles hela fortfarande. De är alltså från minst 1997 då jag fick dem begagnade.

Jag vill inte byta för att de är för gamla utan för att de andra är finare :D Men jag förstår tanken med att folk kan fastna ändå- det gör mina ridskor när jag rider. De är bredare och har ....tappade ordet.... ja sån där grej över tårna. Jätteirriternde när de fastnar så jag måste lirka loss dem när jag rider. Jag har ändå ingen ungdomsstorlek utan det är väl dam. Red en annan häst ett tag och där var herrstorlek på stigbyglarna men de var inte större än de jag har. Finns det extra breda stigbyglar?


Jag vill inte ha andra säkerhetsstigbyglar utan antingen sånna med snodd eller de där röda/blå stigbyglarna. Hur funkar den där grejen du länkade till? Var köper man den?

Sadeln är bara dryga 1-2 år gammal på ett ungefär och det funkar fint där lädret hänger. Jag hade lite svårt at knö in stiglädret i hållaren först, tills jag insåg att man faktiskt kan öppna den där och hur enkelt som helst föra in dem på plats... Det kunde man inte på min andra för den hade fastnat!:o
 
Sv: Snygga stigbyglar

Det finns färgade stigbyglar med snodd och även andra typer av färgade säkerhetsstigbyglar, googla runt lite så lär du hitta. Många av dem kostar runt 400-500. Har just köpt ett par färgade i en viss modell och material, så jag vet att det finns ganska gott om färgade stigbyglar i olika modeller i svenska webshopar eftersom jag fick söka runt ett tag innan jag hittade exakt vad jag sökte.
 
Sv: Snygga stigbyglar

Det är sällan man fastnar i stigbyglarna om man har rätt storlek på stigbygeln med tanke på hur breda skor man har. OCH om man har lärt sig att hålla foten i korrekt position i stigbyglarna.

Jag har släpat efter häst en gång när jag var i nedre tonåren, detta pga av att jag red i breda skoterkängor om vintern och inte hade bytt ut till bredare stigbyglar. En beta jag aldrig gör om.

( På den tiden fanns inga säkerhetsstigbyglar).

Jag har aldrig fastnat riktigt i stigbyglarna, utan mer fastnat till och när det blev ett knyck i stigbyglen så släpptes jag. Väldigt obehagligt och gjorde väldigt ont i min fot! :crazy:

Hoppas du itne slog dig för mycket när du släpades!!!

Finns det extra breda stigbyglar? Jag såg, tror det var på Hööks, ett par dojjor med snörning som nog är betydligt smalare än mina. Jag tror jag ska köpa ett par sånna. Kan inte snörningen fastna i ett par snoddstigbyglar?

Förra lektion fick jag höra "ner med hälen så foten inte åker igenom stigbygeln". Jag försöker göra rätt men det är så mycket att hålla koll på. Då red jag i dressyrsadel på en häst på 170 cm och hade lättare för att få upp hälen. När jag rider min egen häst är det lättare att ha hälen i rätt läge, känner jag.
 
Sv: Snygga stigbyglar

Det är sällan man fastnar i stigbyglarna om man har rätt storlek på stigbygeln med tanke på hur breda skor man har. OCH om man har lärt sig att hålla foten i korrekt position i stigbyglarna.

Jag har släpat efter häst en gång när jag var i nedre tonåren, detta pga av att jag red i breda skoterkängor om vintern och inte hade bytt ut till bredare stigbyglar. En beta jag aldrig gör om.

( På den tiden fanns inga säkerhetsstigbyglar).

Samma här..
Jag har nu austr. säkerhetsstigbyglar i herrstorlek, damstrl till barnet och dessutom med "tåstopp". Såna med snodd small av för min kompis i full galopp. :eek: Nu var de billiga, men det är lätt att vara efterklok.:angel:

Hade velat haft ett par blåa, men inte i "vanlig" modell.:p
 
Sv: Snygga stigbyglar

Samma här..
Jag har nu austr. säkerhetsstigbyglar i herrstorlek, damstrl till barnet och dessutom med "tåstopp". Såna med snodd small av för min kompis i full galopp. :eek: Nu var de billiga, men det är lätt att vara efterklok.:angel:

Hade velat haft ett par blåa, men inte i "vanlig" modell.:p

Var det snodden som small av eller själva stigbygeln?:eek:

Jag tror jag vill ha ett par röda :)
 
Sv: Snygga stigbyglar

Jag hittar inga. Hitta några som bara såg gräsliga ut! rosa och babyblue, inget för mig. :(
 
Sv: Snygga stigbyglar

Själva stigbygeln. Jag har hört om fler, men bara sett det själv en gång.. :o
Allt tyngd hamnar ju på en enda sida, känns inte riktigt ok..
 
Senast ändrad:
Sv: Snygga stigbyglar

Är de inte av lättmetall? För de är säkra även utan snodd.

Som alternativ till Barnes Buckle finns en plastgrej (minns inte namnet just nu) man fäster där du sätter fast stiglädret.
 
Sv: Snygga stigbyglar

Men hur kan det bli så?! Har jag bara haft tur med mina med andra ord?

Usch vad obehagligt!!! Gick det bra för din kompis? Skulle det hända mig på min häst skulle jag trilla av! Kan inte rida utan stigbyglar och vågar inte galoppera min häst......
 
Sv: Snygga stigbyglar

Är de inte av lättmetall? För de är säkra även utan snodd.

Som alternativ till Barnes Buckle finns en plastgrej (minns inte namnet just nu) man fäster där du sätter fast stiglädret.

Ah tack för påminnelsen! Sånna där grejer man fäster där man fäster stigläderna har jag hört talas om ja! De kankse kan funka till mig! Borde vara lättare att få tag i dessutom.

De finns på hööks men jag vet inget om materialet. Varför är de säkrare än andra stigbyglar ifall de är lättmetall?

Aluminium står det på sidan. Men ack vad snygga de är!
 
Senast ändrad:
Sv: Snygga stigbyglar

Sök mer! Jag ägnade många timmar åt att hitta exakt rätt stigbyglar. (Färgade, lättmetall, säkerhetsstigbygel ell. islandsmodell under 500 kronor var det jag sökte och fann till slut.) Google bildsök är en bra hjälp. Testa med olika söktermer. Just nu har jag tyvärr inte tid att hjälpa dig (borde jobba) annars hade jag gärna gjort det.
 
Sv: Snygga stigbyglar

Jag tror jag har såna där plastgrejer nånstans.

Läste en artikel om en läkare som red och hon använde bara lättmetallstigbyglar. Jag tror poängen är att de inte följer med foten lika lätt utan flyger av.
 
Sv: Snygga stigbyglar

Då får jag söka mer! :) Tack för tipset! Borde ju gå att finna!
 
Sv: Snygga stigbyglar

Jag tror jag har såna där plastgrejer nånstans.

Läste en artikel om en läkare som red och hon använde bara lättmetallstigbyglar. Jag tror poängen är att de inte följer med foten lika lätt utan flyger av.

Har du sånna? Var köpte du dem? Minns du pris?

Aluminium är lättmetall va?
 
Sv: Snygga stigbyglar

Men hur kan det bli så?! Har jag bara haft tur med mina med andra ord?

Usch vad obehagligt!!! Gick det bra för din kompis? Skulle det hända mig på min häst skulle jag trilla av! Kan inte rida utan stigbyglar och vågar inte galoppera min häst......

Jodå hon rätade upp sig men det var nära att hon for. Som tur var så satt hon ner i galoppen och det var rak väg.;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, eftersom jag enbart har mina jyckar som inredningsdetaljer så är sånt viktigt:devil: Skämt åsido, många praktiska hundgrejer är...
2
Svar
23
· Visningar
3 110
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp