Snyggaste ridhjälmen?

Natalie90e

Trådstartare
Ännu en ridhjälmstråd! Men den senaste var från 2019 så tänker att jag startar en ny!

Det är dags för mig att köpa en ny ridhjälm! Så hit me med era snyggaste ridhjälmar (av godkänd kvalité såklart)!
 
Hjälm med Mips är det enda jag köper sedan det kom. BoT hjälmarna gillar jag, men nu har det kommit alltfler märken med mips att välja emellan.
Finns många snygga ridhjälmar, förutom de som har stora skärmar, en sådan skulle jag aldrig ta på mig. :p
 
Tycker det finns många snygga hjälmar. Jag har nyss beställt en Samshield Miss Shield för den passade mitt huvud bäst, men hade även kunnat tänka mig kep, kask eller onek rent utseendemässigt. De satt dock inte alls lika bra som samshielden på mig 😊
 
Samshield tycker jag har snyggast hjälmar!

Jag har dock en BoT då de är säkrast och sitter bra på mig. Rider ändå bara själv i skogen, så behöver ingen snygg hjälm. 😅
 
Samshield tycker jag har snyggast hjälmar!

Jag har dock en BoT då de är säkrast och sitter bra på mig. Rider ändå bara själv i skogen, så behöver ingen snygg hjälm. 😅
Haha, ja jag rider ju också mest i skogen så kommer inte köpa någon lyxhjälm! Men det är ju kul att surfa runt och dregla över alla snygga dyra saker🤤
 
Jag älskar charles owen. Men har faktiskt funderat på one k. Det lutar däråt. Men sen fick jag se dom nya från CO, Halo och Luna. Så nu står det mellan one k avance rainbow och CO Luna. Har för tillfället en CO sparkly (blingbling är alltid nice ;))
Annars är samshield snygga.
 
Jag behövde snabbt köpa en hjälm för att jag skulle testa rida 6 gånger på ridskola (första gång ridskola på 10 år) så ville inte lägga enorma pengar i fall jag inte ska fortsätta rida så mycket framöver. Nu är jag hooked på ridlektioner igen, så nu blir det fler terminer och kanske att investera i en bättre hjälm framöver, men köpte denna från Hööks och tycker den är skitsnygg även om den kanske inte är den mest fancy hjälmen: (Skitirriterad att den nu kostar 400kr när jag köpte den för 800kr för några veckor sedan. :rage:)

https://www.hooks.se/ryttare/ryttarutrustning/ridhjalmar/ridhjalm-regal-crw-1

För mig passar den väldigt bra då den inte upplevs så stor i modellen på huvudet. Jag har väldigt litet huvud så även om jag köper hjälmar i rätt storlek så tenderar de att se ut som stora gigantiska klumpar på mitt huvud och denna tycker jag inte gjorde det på samma sätt. Sitter bekvämt och är reglerbar, men tyvärr inte någon superfancy hjälm nej och tyvärr inte MIPS. Den duger som hjälm ett tag i alla fall, så får jag se framöver vad det blir för hjälm. Gillar generellt leather look så funderar på en klassisk Charles Owen i leather look. De är snygga tycker jag.
 
Jag behövde snabbt köpa en hjälm för att jag skulle testa rida 6 gånger på ridskola (första gång ridskola på 10 år) så ville inte lägga enorma pengar i fall jag inte ska fortsätta rida så mycket framöver. Nu är jag hooked på ridlektioner igen, så nu blir det fler terminer och kanske att investera i en bättre hjälm framöver, men köpte denna från Hööks och tycker den är skitsnygg även om den kanske inte är den mest fancy hjälmen: (Skitirriterad att den nu kostar 400kr när jag köpte den för 800kr för några veckor sedan. :rage:)

https://www.hooks.se/ryttare/ryttarutrustning/ridhjalmar/ridhjalm-regal-crw-1

För mig passar den väldigt bra då den inte upplevs så stor i modellen på huvudet. Jag har väldigt litet huvud så även om jag köper hjälmar i rätt storlek så tenderar de att se ut som stora gigantiska klumpar på mitt huvud och denna tycker jag inte gjorde det på samma sätt. Sitter bekvämt och är reglerbar, men tyvärr inte någon superfancy hjälm nej och tyvärr inte MIPS. Den duger som hjälm ett tag i alla fall, så får jag se framöver vad det blir för hjälm. Gillar generellt leather look så funderar på en klassisk Charles Owen i leather look. De är snygga tycker jag.
Jag har en Charles Owen Ayr8 Leatherlook. Supersnygg, stilren och skön. Enda nackdelen är att den blir supervarm att ha under sommaren. Det sägs att den har ventilation, men det märks inte när det är varmt.

Jag har en CO Ayr8 Leatherlook, CO Wellington Classic och en GPA speed air. Däremot är jag lite sugen på en OneK Avance i roséguld :love:
 
Jag använder numera en Back on Track VG1 EQ3 Mips Microfiber hjälm. Tycker personligen den kändes snyggast samtidigt som den är säker av de moderna hjälmarna, och har lite av looken av en hjälm i sammet.
 
Jag har en BoT Lynx med mips. Köpte den pga säkerhet. Den är jätteskön, passar perfekt - men jag ser ut som om jag bär en vattenmelon på huvudet... :(
Och jag testade både den och BoT EQ3 som inte heter Lynx och den är ännu värre. Huvudet ser… hemskt ut. Det är visserligen inte stiltävling kanske, men jag kunde knappt titta på mig själv i spegeln utan att få smärre panik. :angel: :crazy:
 
Jag kunde inte ha BoT mips. Köpte nu en Uvex med mips. Jätteskön, ser inte ut som en svamp trots att jag har litet huvud och betydligt lättare och svalare än min Charles Owen.
 
Jag hade valt en med mips, för säkerheten känns viktigare. Numera har flera märken ridhjälmar med mips. De hjälmar jag hittat på marknaden som har mips är

JH Collection (Hööks )
  • Matrix Mips
Charles Owen
  • Halo (mips)
  • MS1 Pro (mips)
  • My PS (mips)
Uvex
  • Exxential II Mips
Champion
  • Revolve X-Air MIPS
  • Revolve Vent-Air MIP
  • Revolve Radiance Vent-Air MIPS
  • Revolve X-Air MIPS Jockey
  • Revolve Vent-Air MIPS Jockey
One K
  • CCS with mips
Tipperary
  • Windsor with MIPS
Back on track
  • EQ3
  • Lynx
  • Pardus
 
Jag hade valt en med mips, för säkerheten känns viktigare. Numera har flera märken ridhjälmar med mips. De hjälmar jag hittat på marknaden som har mips är

JH Collection (Hööks )
  • Matrix Mips
Charles Owen
  • Halo (mips)
  • MS1 Pro (mips)
  • My PS (mips)
Uvex
  • Exxential II Mips
Champion
  • Revolve X-Air MIPS
  • Revolve Vent-Air MIP
  • Revolve Radiance Vent-Air MIPS
  • Revolve X-Air MIPS Jockey
  • Revolve Vent-Air MIPS Jockey
One K
  • CCS with mips
Tipperary
  • Windsor with MIPS
Back on track
  • EQ3
  • Lynx
  • Pardus
Fast i senaste undersökningen folksam hade så var det ganska stor variation gällande säkerhet även bland mips-hjälmarna. Man kan nog inte tänka att en hjälm är säkrare än någon annan bara för att den har mips. Tips är att läsa senaste folksamundersökningen!
Och såklart så måste hjälmen passa ens huvudform. Det är det allra viktigaste.
 
Fast i senaste undersökningen folksam hade så var det ganska stor variation gällande säkerhet även bland mips-hjälmarna. Man kan nog inte tänka att en hjälm är säkrare än någon annan bara för att den har mips. Tips är att läsa senaste folksamundersökningen!
Och såklart så måste hjälmen passa ens huvudform. Det är det allra viktigaste.
De flesta av mipshjälmarna som var med i senaste undersökningen (https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/ridhjalmar) fick betyg 4 eller 5. Det var Hööks variant och Charles Owen MS1 pro som fick 3,så jag borde kanske uteslutit dem. Charles Owen Ayr8 Leather Look var den enda utan mips som fick 4.

Men som du säger, att den passar huvudet det är viktigt. Jag tycker det är klokt att läsa test och inte gå på utseende utan istället funktionen utifrån syftet (att skydda huvudet). Att de testar sneda islag och rotation numera är bra och det ger lite annat resultat än tidigare. Jag minns att Horka Red Horse var en som fick högt betyg för några år sedan, men nu får den 1 i betyg bara.

Jag tycker testen visar också att det är inte de som är dyrast som skyddar bäst, t.ex. Samshield, OneK, GPA och Kask Star
med priser på 4000-6000, fick bara 2: or i betyg.
 
De flesta av mipshjälmarna som var med i senaste undersökningen (https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/ridhjalmar) fick betyg 4 eller 5. Det var Hööks variant och Charles Owen MS1 pro som fick 3,så jag borde kanske uteslutit dem. Charles Owen Ayr8 Leather Look var den enda utan mips som fick 4.

Men som du säger, att den passar huvudet det är viktigt. Jag tycker det är klokt att läsa test och inte gå på utseende utan istället funktionen utifrån syftet (att skydda huvudet). Att de testar sneda islag och rotation numera är bra och det ger lite annat resultat än tidigare. Jag minns att Horka Red Horse var en som fick högt betyg för några år sedan, men nu får den 1 i betyg bara.

Jag tycker testen visar också att det är inte de som är dyrast som skyddar bäst, t.ex. Samshield, OneK, GPA och Kask Star
med priser på 4000-6000, fick bara 2: or i betyg.
Ja jag tycker det är jättebra med testerna!
Själv beställde jag dock ändå en Samshield nyss, men resonerade så att min nuvarande hjälm hade samma betyg så jag byter iaf inte ner mig säkerhetsmässigt när jag byter upp mig gällande komfort (passform) och snygghet ;)

Jag var runt och provade typ alla hjälmar jag kunde hitta, de som är säkrast funkar verkligen inte på mitt huvud..
 
De flesta av mipshjälmarna som var med i senaste undersökningen (https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/ridhjalmar) fick betyg 4 eller 5. Det var Hööks variant och Charles Owen MS1 pro som fick 3,så jag borde kanske uteslutit dem. Charles Owen Ayr8 Leather Look var den enda utan mips som fick 4.

Men som du säger, att den passar huvudet det är viktigt. Jag tycker det är klokt att läsa test och inte gå på utseende utan istället funktionen utifrån syftet (att skydda huvudet). Att de testar sneda islag och rotation numera är bra och det ger lite annat resultat än tidigare. Jag minns att Horka Red Horse var en som fick högt betyg för några år sedan, men nu får den 1 i betyg bara.

Jag tycker testen visar också att det är inte de som är dyrast som skyddar bäst, t.ex. Samshield, OneK, GPA och Kask Star
med priser på 4000-6000, fick bara 2: or i betyg.

Vill bara förtydliga att syftet med tråden var inte att hitta den snyggaste hjälmen för att sen direkt pang bom köpa den, såklart ska säkerhet gå först! Men det är kul att se villa olika modeller och stilar det finns där ute! (Och tack för bra tips på mipshjälmar!) :)
 

Liknande trådar

Utrustning Vad ska man tänka på när man ska köpa ridhjälm till barn? Har ni några rekommendationer? Det är nya modeller och märken sedan jag var...
Svar
6
· Visningar
584
Senast: Sofie.S
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 868
Senast: MimmiNO
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 386
Senast: cherie
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 303
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp