Snyggt lösning för stationär dator

Skugga

Trådstartare
Okej, jag har kombinationen stationär dator, barn och sekelskifteshus att jobba med. Hur tusan ska jag få till nåt snyggt? :banghead:

Vill ha själva datorn "undanstoppad" i skåp eller liknande. Under över bredvid skärmen. Bygga eget funkar men helst nån typ av färdig lösning. Ihopplock går bra bara slutresultatet är snyggt.

Hur har ni löst det med ful teknik? Måste ju finnas fler än jag som får ont i ögonen... O_o
 
Det finns ingen ful teknik! :D
Däremot kan man stoppa in teknik i hemska skal. :cautious:

Att stoppa undan en dator är inget jag rekommenderar, generellt. Bra ventilation är något av det viktigaste! Fokuserar man på att göra ett bra ventilerat skåp så kan det ju fungera dock men jag vet inte om det skulle bli snyggare än en snyggt chassi..

För en stationär dator kan ju se ut lite hur som helst. Det finns otaliga chassin att välja mellan.

Jag känner nog ingen som skulle vilja ha en dator som ser ut så här:
11-217-040-02.jpg

eller
dc4be4fb_vbattach62596.jpeg


:rofl::yuck:


Själv har jag valt att använda mig av Fractal Design, just nu den här modellen:

a3e14811-6be5-4b89-b214-32f67b617429_grande.jpg


Beroende på vad man behöver få plats med och ska ha datorn till så kan man ju välja bort de stora ATX-tornen och sikta på ett moderkort av typen Micro ATX eller Mini ITX. De begränsar hur många grafikkort, ljudkort och andra PCI-E-komponenter man kan ha men gör också att man kan bygga betydligt mindre lådor.
Då kan de se ut typ så här:

d7863aba-93eb-4780-83b4-8a7b9e8186e2

:love:

Köper man något med en slät front som dessa Fractal-chassin så kan man ju desutom dekorera den med dekorplast eller nåt annat om man tycker att tornet/kuben bara känns som en ful låda.
 
Jag skulle kunna tänka mig en stor gammal sekretär med nedfällbar skiva att gömma datorn i, en sådan där stor möbel med typ 30 små lådor till alla andra små pinaler och papper som ligger och dräller här.
 
Det finns ingen ful teknik! :D
Däremot kan man stoppa in teknik i hemska skal. :cautious:

Att stoppa undan en dator är inget jag rekommenderar, generellt. Bra ventilation är något av det viktigaste! Fokuserar man på att göra ett bra ventilerat skåp så kan det ju fungera dock men jag vet inte om det skulle bli snyggare än en snyggt chassi..

För en stationär dator kan ju se ut lite hur som helst. Det finns otaliga chassin att välja mellan.

Jag känner nog ingen som skulle vilja ha en dator som ser ut så här:
11-217-040-02.jpg

eller
dc4be4fb_vbattach62596.jpeg


:rofl::yuck:


Själv har jag valt att använda mig av Fractal Design, just nu den här modellen:

a3e14811-6be5-4b89-b214-32f67b617429_grande.jpg


Beroende på vad man behöver få plats med och ska ha datorn till så kan man ju välja bort de stora ATX-tornen och sikta på ett moderkort av typen Micro ATX eller Mini ITX. De begränsar hur många grafikkort, ljudkort och andra PCI-E-komponenter man kan ha men gör också att man kan bygga betydligt mindre lådor.
Då kan de se ut typ så här:

d7863aba-93eb-4780-83b4-8a7b9e8186e2

:love:

Köper man något med en slät front som dessa Fractal-chassin så kan man ju desutom dekorera den med dekorplast eller nåt annat om man tycker att tornet/kuben bara känns som en ful låda.

Alltså jag förstår inte mycket av det du skriver men så snygga datorer! 😍 Vår är en standard svart klump 😉

Måste tyvärr ha en stor pga tunga ritprogram till maken, tror dock inte vi är kapabla att sätta ihop en själv.
 
Jag skulle kunna tänka mig en stor gammal sekretär med nedfällbar skiva att gömma datorn i, en sådan där stor möbel med typ 30 små lådor till alla andra små pinaler och papper som ligger och dräller här.

Men de är ju nästan alltid fulla med just lådor, tror du det går att bygga om snygg? 😊 Tänker du datorn uppe bland smålådorna eller nedanför klaffen? Har du sett nån lösning i verkligheten? 😊
 
Alltså jag förstår inte mycket av det du skriver men så snygga datorer! 😍 Vår är en standard svart klump 😉

Måste tyvärr ha en stor pga tunga ritprogram till maken, tror dock inte vi är kapabla att sätta ihop en själv.
Den jag har är rätt rejäl, men jag tycker den är fin ändå! Har den för främst spelande så den rymmer mängder med lagring, flera gigantiska komponenter osv. Nu står den ju under bordet i ett hörn men hade jag behövt ha den på bordet hade det inte gjort något. Ja förutom att min andra teknik inte hade fått plats då. :D

Finns flera pålitliga butiker som bygger ihop datorer med ens egenplockade delar, så det bör inte vara jättesvårt att få ihop någonting som inte ser ut som en gammal dammsugare även om man inte kan mycket. Lite internet-research angående vad som behövs för makens program och så bollande med den valda butikens kundtjänst så borde det bli bra!
 
Men de är ju nästan alltid fulla med just lådor, tror du det går att bygga om snygg? 😊 Tänker du datorn uppe bland smålådorna eller nedanför klaffen? Har du sett nån lösning i verkligheten? 😊
Nej tyvärr ingen i verkligheten, men en del jag har sett skulle man kunna ställa en plattskärm framför i mitten där det ibland bara är hyllor och det borde fortfarande gå att fälla upp klaffen det enda man skulle behöva flytta lite på är tangentbordet och mus. Så skulle allting vara gömt. Själva datorn skulle vara nedanför. Som sagt det är en önskedröm och hittar man rätt möbel borde det gå det gäller bara att hitta rätt möbel som också är till salu och till rätt pris ;) Så jag får nog drömma vidare
 
Den jag har är rätt rejäl, men jag tycker den är fin ändå! Har den för främst spelande så den rymmer mängder med lagring, flera gigantiska komponenter osv. Nu står den ju under bordet i ett hörn men hade jag behövt ha den på bordet hade det inte gjort något. Ja förutom att min andra teknik inte hade fått plats då. :D

Finns flera pålitliga butiker som bygger ihop datorer med ens egenplockade delar, så det bör inte vara jättesvårt att få ihop någonting som inte ser ut som en gammal dammsugare även om man inte kan mycket. Lite internet-research angående vad som behövs för makens program och så bollande med den valda butikens kundtjänst så borde det bli bra!

Jag älskar ditt förtroende för mig! ❤ 😉 Blir def. att kolla upp, om inte nu så till nästa dator!
 
Nej tyvärr ingen i verkligheten, men en del jag har sett skulle man kunna ställa en plattskärm framför i mitten där det ibland bara är hyllor och det borde fortfarande gå att fälla upp klaffen det enda man skulle behöva flytta lite på är tangentbordet och mus. Så skulle allting vara gömt. Själva datorn skulle vara nedanför. Som sagt det är en önskedröm och hittar man rätt möbel borde det gå det gäller bara att hitta rätt möbel som också är till salu och till rätt pris ;) Så jag får nog drömma vidare

Jag har kollat mycket på äldre rejäla skrivbord att bygga om, men det kan ju absolut vara en idé att utvidga sökandet! 👍👍
 
Min dator sitter bakom skärmen, alltså på baksidan av skärmen. Syns inte alls framifrån och från sidan är det bara en ca 22x6 cm stor svart låda som syns. Sonen fick i uppdrag att bygga en helt tyst dator när den gamla laptopen dog och alla nya lät så jag höll på att bli tokig. Jag ville inte heller ha någon otymplig låda som skulle få plats någonstans och då byggde han så :)
 
Min dator sitter bakom skärmen, alltså på baksidan av skärmen. Syns inte alls framifrån och från sidan är det bara en ca 22x6 cm stor svart låda som syns. Sonen fick i uppdrag att bygga en helt tyst dator när den gamla laptopen dog och alla nya lät så jag höll på att bli tokig. Jag ville inte heller ha någon otymplig låda som skulle få plats någonstans och då byggde han så :)

Låter underbart! 😍 vår dator är tyvärr lite för ny och dyr för att byta än, men tar med mig ditt tips!

Herregud, bygga datorer... Hade ingen aning om att det gick att göra! :eek:
 
Stoppa inte undan den stackars datorn i ett skåp! Det lär inte vara så bra för datorn. Har tyvärr inte bra tips för hur man ska dölja datorn dock. (Jag löste mitt problem med att köpa en pytteliten dator, den är typ lite större än ett mjölkpaket.)
 
Stoppa inte undan den stackars datorn i ett skåp! Det lär inte vara så bra för datorn. Har tyvärr inte bra tips för hur man ska dölja datorn dock. (Jag löste mitt problem med att köpa en pytteliten dator, den är typ lite större än ett mjölkpaket.)

Vad tänker du på då? Värme/ventilation löser jag isf med att ex ta bort baksidan 😊

Tänker det blir mer synd om datorn om mina klåfingriga barn kommer åt den 😉
 
Vad tänker du på då? Värme/ventilation löser jag isf med att ex ta bort baksidan 😊

Tänker det blir mer synd om datorn om mina klåfingriga barn kommer åt den 😉
Enbart ha luft från ett håll (bakifrån) är inte tillräckligt för att en dator ska må bra. Det leder oftast "bara" till försämrad prestanda men faktiskt komponentsskadande överhettning är en reell risk nu när våra somrar ser ut som de gör.
 
Jag har ett svart hörnskrivbord i två våningar. Älskar det!!
Skärmen står centralt inne i hörnet med hyllor och förvaring på bägge sidor. Själva stationära datorn i därtill avsett fack nere till vänster. Tangentbord på utdragbar skiva.

Lådor och fack i mängder.

Det är snyggt. :love:
 
Jag har gjort så att jag valt datorer med snygga chassin, så att det inte känns som att de behöver gömmas undan. Mina senaste datorer har dock varit hemmabyggen allihop, så då är valfriheten mycket större än med de förbyggda (finns dock de som har snygga val där, Komplett t ex). "Burken" till min nuvarande är faktiskt så stor att jag inte tror den skulle gå in i något skåp annat än specialbyggen... :cautious: Men jag tycker att designen är så läcker så det gör inget alls att den syns. Mycket bättre för luftflödet att den får stå fritt också, som flera redan nämnt.
 
Precis som förklarat av Elementary så räcker det inte med att bara ta bort baksidan.

Tack för utförlig förklaring!

Kan det funka att ta bort baksidan och ha luckan fram öppen när man använder datorn? Datorn måste tyvärr stå i barnens lekrum så vill gärna få undan den på nåt sätt.

Eller idé på hur man kan skydda den annars? Finns det lösningar med datorn på vägg tex?
 
Jag har ett svart hörnskrivbord i två våningar. Älskar det!!
Skärmen står centralt inne i hörnet med hyllor och förvaring på bägge sidor. Själva stationära datorn i därtill avsett fack nere till vänster. Tangentbord på utdragbar skiva.

Lådor och fack i mängder.

Det är snyggt. :love:

Kan du inte visa en bild? 😊 Har inte hittat nåt snyggt hörnskrivbord i gammal stil
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp