Snyggt sideboard/skåp

SaraMara

Trådstartare
Jag är på jakt efter ngt jag tror inte finns, i alla fall inte om jag inte ska behöva betala typ 60 000 för eländet.

Vill ha ett ganska stort skåp på kortsidan i matsalen. Gärna grått eller mörkgrått. Antingen alla dörrar "massiva" (alltså inte ett typiskt högt vitrinskåp med glasdörrar) eller någon dörr i glas. Bredd minst 1,50 och gärna minst lika högt (även om det i den höjden kan räknas in ben). Har kikat på t.ex. Asplunds skåp, men de är dels dyra och dels för små, så jag kommer behöva köpa två = way out of budget.

Får inte vara "hamptons-stil" eller krusidulligt på något sätt, ska passa in i en matsal/vardagsrum med ganska enkel stil med typ enkelt vitt ellipsformat (stort) matbord med Eamesstolar i grått och vitt, stringhyllor i blandade träslag och soffbord i betong mellan två soffor i två nyanser av grått (gud så trist det låter, det finns färg också :D).

Det behöver alltså helst inte vara svindyr design, det ska tåla att en ettåring tallar på det och inte vara så dyrt att vi behöver adoptera bort barnet om hon börjar måla på det i något obevakat ögonblick, men gärna "snäppet upp" i kvalitet från Ikea i alla fall så att det inte upplevs rackigt. Måste vara djupt nog för att rymma större tallrikar, vara god höjd mellan hyllorna så att vi kan knö in typ vaser/karaffer och annat som vi inte har plats för i vårt ngt underdimensionerade kök.

Shoot!
 
Jag är på jakt efter ngt jag tror inte finns, i alla fall inte om jag inte ska behöva betala typ 60 000 för eländet.

Vill ha ett ganska stort skåp på kortsidan i matsalen. Gärna grått eller mörkgrått. Antingen alla dörrar "massiva" (alltså inte ett typiskt högt vitrinskåp med glasdörrar) eller någon dörr i glas. Bredd minst 1,50 och gärna minst lika högt (även om det i den höjden kan räknas in ben). Har kikat på t.ex. Asplunds skåp, men de är dels dyra och dels för små, så jag kommer behöva köpa två = way out of budget.

Får inte vara "hamptons-stil" eller krusidulligt på något sätt, ska passa in i en matsal/vardagsrum med ganska enkel stil med typ enkelt vitt ellipsformat (stort) matbord med Eamesstolar i grått och vitt, stringhyllor i blandade träslag och soffbord i betong mellan två soffor i två nyanser av grått (gud så trist det låter, det finns färg också :D).

Det behöver alltså helst inte vara svindyr design, det ska tåla att en ettåring tallar på det och inte vara så dyrt att vi behöver adoptera bort barnet om hon börjar måla på det i något obevakat ögonblick, men gärna "snäppet upp" i kvalitet från Ikea i alla fall så att det inte upplevs rackigt. Måste vara djupt nog för att rymma större tallrikar, vara god höjd mellan hyllorna så att vi kan knö in typ vaser/karaffer och annat som vi inte har plats för i vårt ngt underdimensionerade kök.

Shoot!
Får det vara gammalt? Jag ser framför mig en modell som var vanlig förr.
 
5725959731.jpg

eller
6964202837.jpg
 
Jag är på jakt efter ngt jag tror inte finns, i alla fall inte om jag inte ska behöva betala typ 60 000 för eländet.

Vill ha ett ganska stort skåp på kortsidan i matsalen. Gärna grått eller mörkgrått. Antingen alla dörrar "massiva" (alltså inte ett typiskt högt vitrinskåp med glasdörrar) eller någon dörr i glas. Bredd minst 1,50 och gärna minst lika högt (även om det i den höjden kan räknas in ben). Har kikat på t.ex. Asplunds skåp, men de är dels dyra och dels för små, så jag kommer behöva köpa två = way out of budget.

Får inte vara "hamptons-stil" eller krusidulligt på något sätt, ska passa in i en matsal/vardagsrum med ganska enkel stil med typ enkelt vitt ellipsformat (stort) matbord med Eamesstolar i grått och vitt, stringhyllor i blandade träslag och soffbord i betong mellan två soffor i två nyanser av grått (gud så trist det låter, det finns färg också :D).

Det behöver alltså helst inte vara svindyr design, det ska tåla att en ettåring tallar på det och inte vara så dyrt att vi behöver adoptera bort barnet om hon börjar måla på det i något obevakat ögonblick, men gärna "snäppet upp" i kvalitet från Ikea i alla fall så att det inte upplevs rackigt. Måste vara djupt nog för att rymma större tallrikar, vara god höjd mellan hyllorna så att vi kan knö in typ vaser/karaffer och annat som vi inte har plats för i vårt ngt underdimensionerade kök.

Shoot!

Gå på auktion. Jag har sett massor av den typen av skåp gå på auktion under hela mitt liv (dotter till auktionist...) och numera går de sällan över 1000 kr. Kanske uppåt 3000 kr om det är något väldigt speciellt. Tyvärr har vi inget sådant nu (det är auktion nästa helg, lör-sön) ;) Bara ett stort vitrinskåp :D
 
Det övre hade kunnat funkat faktiskt, men i annan färg... Känns som man gör våld på gamla fina möbler om man ska börja slipa och måla dem mattgrå typ. Det undre är för krusidulligt för min smak, hade inte alls passat in i övrigt möblemang. Vilket gör det svårt, den nedre modellen är ju ganska vanlig på den typen av större skåp.
 
Gå på auktion. Jag har sett massor av den typen av skåp gå på auktion under hela mitt liv (dotter till auktionist...) och numera går de sällan över 1000 kr. Kanske uppåt 3000 kr om det är något väldigt speciellt. Tyvärr har vi inget sådant nu (det är auktion nästa helg, lör-sön) ;) Bara ett stort vitrinskåp :D
Åh, jag har ju faktiskt semester ett par v i augusti - ska googla lite på auktioner i närheten. Aldrig ropat in ngt på auktion så kunde ju vara en kul upplevelse också!
 
Får det vara gammalt? Jag ser framför mig en modell som var vanlig förr.
Det får gärna vara gammalt, även om när jag tänker gammalt så tänker jag typ allmoge - och det får det INTE vara. :D Däremot gärna typ 60-tal. I så fall i valnöt, det hade kunnat bli riktigt snyggt som kontrast till övrigt. Kollat lite på bukowskis men då snackar vi att det inte alls stannar på rimlig budget... :(
 
Åh, jag har ju faktiskt semester ett par v i augusti - ska googla lite på auktioner i närheten. Aldrig ropat in ngt på auktion så kunde ju vara en kul upplevelse också!

Ett råd: Fishöj inte ;) :D Dvs är det något du verkligen vill ha så stå inte och höj med 20-50kr om priset närmar sig 500kr eller mer. Dra till med minst en hundring över liggande bud, då brukar de andra komma av sig. Skrik högt också, det är ett helvete för auktionisten när folk viskar :p
 
Det får gärna vara gammalt, även om när jag tänker gammalt så tänker jag typ allmoge - och det får det INTE vara. :D Däremot gärna typ 60-tal. I så fall i valnöt, det hade kunnat bli riktigt snyggt som kontrast till övrigt. Kollat lite på bukowskis men då snackar vi att det inte alls stannar på rimlig budget... :(

Det finns mer än allmoge som är gammalt :D

Edit: Kollar du Blocket eller loppisar ska du pruta, det brukar alltid gå :p
 
Åh, jag har ju faktiskt semester ett par v i augusti - ska googla lite på auktioner i närheten. Aldrig ropat in ngt på auktion så kunde ju vara en kul upplevelse också!
Auktioner är bra ställen att köpa in möbler på, folk har sällan släpkärra med sig utifall att... ;) Annars kan det var tips att även kolla in loppisar och second hand butiker också, jag har sett många olika varianter av skåp relativt billigt.
 
Det är många som tycker man förstör en äldre möbel genom att måla om den. Jag kan hålla med om det när det handlar om ovärderliga flera hundra år gamla rariteter men de flesta möbler på marknaden är inte av den typen. Dessutom har folk i alla tider gjort om möbler och ändrat, målat för att kunna använda dem, så varför inte vi med? Att köpa nytt är ett sentida påfund! Knappt försvarbart ur ekonomiskt eller miljömässigt perspektiv heller. Så hittar du rätt möbel i fel färg, så måla! :-D
 
Det övre hade kunnat funkat faktiskt, men i annan färg... Känns som man gör våld på gamla fina möbler om man ska börja slipa och måla dem mattgrå typ. Det undre är för krusidulligt för min smak, hade inte alls passat in i övrigt möblemang. Vilket gör det svårt, den nedre modellen är ju ganska vanlig på den typen av större skåp.
Jag hittade bägge bilderna på Blocket. Kostade runt 1000-lappen. Inga sällsynta skåp som man inte får göra om. Kör bara.
Jag själv letar efter ett lägre sideboard till makens akvarie så jag är snart expert på blockets avdelning för skåp och förvaring.
 
Visserligen vitt, men detta kanske? Vettigt i pris också, i alla fall inte 60 000 ;) @SaraMara
Lite för mkt nickel för att funka men annars stramt och bra. Hänger en mässing (koppar?)-lampa från Pholc över matbordet precis bredvid så blir lite för många olika sorters metall tror jag med så stora och uppmärksamhetstörstande handtag. :D
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 304
Senast: Lyan
·
Trädgård & Växter jag ocg sambon bor i en uuurmysig lägenhet, men uteplatsen är minimal (minst sagt), och jag skulle behöva er bukefalisters hjälp med hur...
Svar
3
· Visningar
1 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp