Socanmäla?

123456789

Trådstartare
Respektera att jag vill vara anonym, tack.

Undrar hur man ska resonera i det här fallet: två tonåringar vars föräldrar jobbar extremt mycket i en stad drygt 1,5 h bort enkel väg och därför lämnar barnen hemma ensamma väldigt mycket. Barnen får laga middag själva, eftersom föräldrarna kommer hem ganska sent på kvällen, och de får gå över en mil till skolan bl.a. längs en hårt trafikerad 100- och 90-väg eftersom föräldrarna inte skjutsar och de inte får skolskjuts. Samtidigt har föräldrarna jättehöga krav på barnen att de ska ha högsta betyg i allt.

Vad skulle ni göra?
 
Respektera att jag vill vara anonym, tack.

Undrar hur man ska resonera i det här fallet: två tonåringar vars föräldrar jobbar extremt mycket i en stad drygt 1,5 h bort enkel väg och därför lämnar barnen hemma ensamma väldigt mycket. Barnen får laga middag själva, eftersom föräldrarna kommer hem ganska sent på kvällen, och de får gå över en mil till skolan bl.a. längs en hårt trafikerad 100- och 90-väg eftersom föräldrarna inte skjutsar och de inte får skolskjuts. Samtidigt har föräldrarna jättehöga krav på barnen att de ska ha högsta betyg i allt.

Vad skulle ni göra?
Är du så nära vän/anhörig att du vet allt detta? Att du kan vittna om detta?
Jag ställer mig mycket frågande till att dom får gå en mil till skolan. Vet du hur lång tid det tar att gå en mil? Går det ingen vanlig buss t.ex?

Ursäkta om jag är misstänksam, men ditt inlägg känns inte riktigt riktigt (om du förstår vad jag menar?!).
 
Hur gamla är dessa tonåringar?
Ung och mellan.

Är du så nära vän/anhörig att du vet allt detta? Att du kan vittna om detta?
Jag ställer mig mycket frågande till att dom får gå en mil till skolan. Vet du hur lång tid det tar att gå en mil? Går det ingen vanlig buss t.ex?

Ursäkta om jag är misstänksam, men ditt inlägg känns inte riktigt riktigt (om du förstår vad jag menar?!).
Förlåt, jag tänkte fel. De har drygt 6 km till skolan och det tar mer än en timme att gå. En närstående till mig har skjutsat den ena minst en gång. Jag har kört förbi den äldre när hen promenerade längs 100-vägen. Tar de 90-vägen kan de åka kanske 1-2 km av sträckan - på 100-vägen går bussen så konstiga tider att de nog inte kan nyttja den.
 
En mil till skolan,då är man berättigad till skolskjuts om man som förälder inte valt friskola eller skola på annan ort
Inte på gymnasiet. Då ger de någon sorts skjutsbidragspengar ifall man bor där det inte finns några ordinarie bussturer eller grundskoleskjutsar som det passar att man åker med.
 
Inte på gymnasiet. Då ger de någon sorts skjutsbidragspengar ifall man bor där det inte finns några ordinarie bussturer eller grundskoleskjutsar som det passar att man åker med.

Knapplån!
Är man såpass gammal att man går gymnasiet borde man både kunna klara sig själv hemma ganska många timmar, fixa mat och ta sig till skolan via buss eller cykel tycker jag. Inte anledning till orosanmälan.
 
Hur jag skulle resonera?

Jag vet för lite, det står inte ett ord i det du skriver om hur barnen mår och upplever situationen. Har du koll på var föräldrarna jobbar och deras krav vet du säkert en hel del om familjen.

Jag skulle anmält om barnen verkar må dåligt och inte baserat på skolväg, prestationskrav eller att barnen får laga mat. För mig låter det dock otroligt att inte åtminstone den yngre har rätt till skolskjuts om de nu inte har lång skolväg pga av val av skola..
 
Knapplån!
Är man såpass gammal att man går gymnasiet borde man både kunna klara sig själv hemma ganska många timmar, fixa mat och ta sig till skolan via buss eller cykel tycker jag. Inte anledning till orosanmälan.
Jag skrev unga tonåringar. Och den yngsta har haft så sen hen gick i åtminstone åk 5.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 122
Senast: alazzi
·
Småbarn Mitt barn fyller 2 år i juli, alltså är hen ungefär 22 månader nu. Hen har alltid varit stor och lång, inte särskilt konstigt då vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 182
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Jag har en vän som är rejält överviktig. Hennes man är väl ganska normalviktig. De har 2 barn och deras tjej behöver verkligen gå ner i...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
20 760
Senast: Kattennizze
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 079
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Självplock jordgubbar?
  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp