Socanmäla?

Jag skrev unga tonåringar. Och den yngsta har haft så sen hen gick i åtminstone åk 5.
Folk pratade på om gymnasieungdomar så jag antog att det handlade om liknande åldrar - oavsett tycker jag det låter väldigt märkligt att barnen/barnet inte är beviljat skolskjuts om det rör sig om mer än sex kilometer till skolan. Är det verkligen sant eller handlar det om obekväma tider att vänta på bussen?
Arbetar föräldrarna är det ju svårt för dem att privat skjutsa till och från skola, tänker jag, och har inte att göra med att de aktivt väljer att försumma barnen. I så fall har ju kommunen svikit på något vis.

Ensamtid när det handlar om tonåringar tycker jag är väldigt flytande. De flesta ungar jag känner från typ tretton år och uppåt klarar sig utmärkt ensamma hemma.
 
Hur jag skulle resonera?

Jag vet för lite, det står inte ett ord i det du skriver om hur barnen mår och upplever situationen. Har du koll på var föräldrarna jobbar och deras krav vet du säkert en hel del om familjen.

Jag skulle anmält om barnen verkar må dåligt och inte baserat på skolväg, prestationskrav eller att barnen får laga mat. För mig låter det dock otroligt att inte åtminstone den yngre har rätt till skolskjuts.
Nej, jag förstår att det är svårt att svara när jag inte vill lämna ut för mycket info. Det som gör att jag tvekar är ju det att de är hela, rena och (hyfsat) välfungerande. Men de mår dåligt över att deras prestationer aldrig duger. Den äldre var bäst i klassen på ett prov men hade ju inte A, alltså var det inte bra enligt föräldrarna. Och för min del känns det galet att de fått ta hand om sig själva såpass mycket i så unga år.

Men det är ju inte knark, misshandel eller vanvård som man tänker sig den, som det handlar om, det är väl därför jag aldrig kommit på tanken tidugare att det skulle kunna vara fog för anmälan.
 
Om kommunen bedömer att barnen inte behöver skolskjuts så är det väl snarast kommunen man ska anmäla om barnen inte har det -inte föräldrarna. För många familjer är det omöjligt att skjutsa barnen pga arbetstider eller att man saknar bil.
Aha, du menar så. Kommunen är "anmäld" men är inte skyldig att ordna skolskjuts till fristående skolor.

De har bil(ar). Men har lång pendling och prioriterar jobbet.
 
Inser att jag inte kan få så mycket klokare svar än de jag fått då jag inte vill bli för detaljerad för de inblandades skull. Jag har ändå fått en del tankar av det ni skrivit.
 
Nej, jag förstår att det är svårt att svara när jag inte vill lämna ut för mycket info. Det som gör att jag tvekar är ju det att de är hela, rena och (hyfsat) välfungerande. Men de mår dåligt över att deras prestationer aldrig duger. Den äldre var bäst i klassen på ett prov men hade ju inte A, alltså var det inte bra enligt föräldrarna. Och för min del känns det galet att de fått ta hand om sig själva såpass mycket i så unga år.

Men det är ju inte knark, misshandel eller vanvård som man tänker sig den, som det handlar om, det är väl därför jag aldrig kommit på tanken tidugare att det skulle kunna vara fog för anmälan.

Det finns en gråzon mellan riktigt eländigt och där barn har det så bra som de ska ha. Det du beskriver befinner sig i den gråzonen.

Jag tycker gott att du kan anmäla. Även om ingen utredning inleds brukar det bli en väckarklocka för många föräldrar att komma till socialtjänsten och få frågor om sin situation. De kan också hänvisas till andra ställen där de kan få hjälp och stöd.

Det är alltid bäst att kunna stå för sina anmälningar med namn och nummer så att det går att ställa följdfrågor. Vill man inte göra det ska man vara så utförlig som möjligt. De frågor som ställs vid kontakt med vårdnadshavarna är baserade på innehållet i anmälan. Är anmälan kort och ytlig blir det ibland väldigt korta möten eftersom det inte finns någon ordentlig info att gå efter.
 
Aha, du menar så. Kommunen är "anmäld" men är inte skyldig att ordna skolskjuts till fristående skolor.

De har bil(ar). Men har lång pendling och prioriterar jobbet.
Alla kan inte välja hur mycket dom jobbar. Kan ta ett exempel från mitt jobb där en anställd vill gå ner till 80% och vara ledig 1 dag till i veckan för att satsa på ett eget företag, den anställda blev nekad.
 
Så du vidhåller att en högstadielev inte har busskort och måste gå till skolan på en 100 väg? Föräldrarna har alltså valt en skola där kommunen vägrar skjuts. Det är ju mindre smart om dom inte skjutsar. Om jag var barnet skulle jag dock hellre cykla än gå.
 
Det finns en gråzon mellan riktigt eländigt och där barn har det så bra som de ska ha. Det du beskriver befinner sig i den gråzonen.

Jag tycker gott att du kan anmäla. Även om ingen utredning inleds brukar det bli en väckarklocka för många föräldrar att komma till socialtjänsten och få frågor om sin situation. De kan också hänvisas till andra ställen där de kan få hjälp och stöd.

Det är alltid bäst att kunna stå för sina anmälningar med namn och nummer så att det går att ställa följdfrågor. Vill man inte göra det ska man vara så utförlig som möjligt. De frågor som ställs vid kontakt med vårdnadshavarna är baserade på innehållet i anmälan. Är anmälan kort och ytlig blir det ibland väldigt korta möten eftersom det inte finns någon ordentlig info att gå efter.
Tack för uttömmande svar, @Görel . Jag tar till mig det du skriver och funderar.
 
Så du vidhåller att en högstadielev inte har busskort och måste gå till skolan på en 100 väg? Föräldrarna har alltså valt en skola där kommunen vägrar skjuts. Det är ju mindre smart om dom inte skjutsar. Om jag var barnet skulle jag dock hellre cykla än gå.
Ja, det vidhåller jag. Om din kommun erbjuder skolskjuts till friskolor så är ju det härligt för de eleverna - min kommun gör det tyvärr inte.

Nu har jag kollat upp busstiderna längs 100-vägen också. För att hinna med bussen får de gå hemifrån ca 5.45 och kommer till skolan en halvtimme innan den öppnar. På eftermiddagen får de vänta nästan 1,5 h på bussen för att åka med den i 5 min för att sedan promenera i 45 min. Cykla kan de göra fram till 100-vägen men inte på den, och på vintern är det hopplöst att cykla första sträckan också. Som svar också till @em-pirre så måste de alltså förr eller senare komma ut på antingen en 90- eller en 100-väg där det är sjuk trafik och cyklister riskerar livet.

Tillägg: så visst - barmarkstid kan de cykla till bussen (och ställa cykeln helt öppet längs en grusväg/lägga den i ett dike/kedja fast den i ett träd). Vintertid, nja.
 
Hej!

Vad du än bestämmer dig för att göra så kan det vara en idé att tydliggöra för dig själv vad du är orolig över. I TS verkade det som det var tre saker: 1) att barnen (tonåringarna) lämnas ensamma 2) att föräldrarna ställer höga krav på betyg och 3) att barnen/tonåringarna måste ta en farlig väg för att ta sig till bussen. Stämmer detta?

Det finns säkert fler orsaker till att du tar upp denna fråga här men för mig verkar det lite rörigt, som om en infekterad sak får infektera en annan (om du förstår vad jag menar). Är du orolig: gör en orosanmälan. Det kan dock vara viktigt att du är så tydlig som möjligt.

När det gäller att tonåringar (även unga sådana, såsom 13-åringar) får fixa middag, läxläsning, kliva upp på morgonen osv tycker jag själv är rimliga krav. Att en individ i den åldern inte får ett A tycker jag personligen inte har att göra med om föräldrarna är hemma eller inte. Fast nuförtiden kanske föräldrar är och förväntas vara aktiva deltagare i tonåringars pluggande, det vet jag faktiskt inget om. Att en förälder klagar på sina barns betyg kan vara allt från osympatiskt (jag skulle vilja drämma till med några rejäla svordomar här) till psykisk misshandel. Om tonåringarna går/cyklar på farlig eller till och med livsfarlig trafik är något som nog du har bäst koll på.

Jag menar inte att du ska reda ut detta här och nu i den här tråden, bara att det kan vara bra att vara på det klara med vad det är man agerar på när man väl agerar.
 
Ung och mellan.


Förlåt, jag tänkte fel. De har drygt 6 km till skolan och det tar mer än en timme att gå. En närstående till mig har skjutsat den ena minst en gång. Jag har kört förbi den äldre när hen promenerade längs 100-vägen. Tar de 90-vägen kan de åka kanske 1-2 km av sträckan - på 100-vägen går bussen så konstiga tider att de nog inte kan nyttja den.
Varför cyklar de inte? Att ha sex km till skolan längs trafikerade vägar låter rätt normalt för mig, men däremot att de inte har en cykel?

Edit: läser nu att de inte vill cykla. De verkar ju bo lite opraktiskt relativt skolan, men det är väl som det är, gissar jag, det finns väl fördelar som överväger med att bo där de bor, annars skulle de väl ha flyttat.

Du kan säkert orosanmäla om du vill, men annars låter det kanske inte optimalt, men heller inte som katastrof.
 
Ung och mellan.


Förlåt, jag tänkte fel. De har drygt 6 km till skolan och det tar mer än en timme att gå. En närstående till mig har skjutsat den ena minst en gång. Jag har kört förbi den äldre när hen promenerade längs 100-vägen. Tar de 90-vägen kan de åka kanske 1-2 km av sträckan - på 100-vägen går bussen så konstiga tider att de nog inte kan nyttja den.
Då förstår jag.

Jag har även läst resten av tråden innan jag svarade nu och där jag bor har vi samma problem med skolskjuts. Om barnet väljer annan än den tilldelade skolan så beviljas inte skolskjuts eller busskort, så den delen är inte unik tyvärr :down:

Däremot så håller jag med dig att föräldrar som låter sina barn gå eller cykla efter en sådan väg inte känns bra! Det skulle jag inte tillåta mina barn, men tyvärr så är vi alla olika.
Men sen om det är skäl att orosanmäla för, det svarade Görel bra på tycker jag.
 
Varför cyklar de inte? Att ha sex km till skolan längs trafikerade vägar låter rätt normalt för mig,
Oj, på vilket sätt är det normalt? Att behöva gå eller cykla längs 100-väg? Själv promenerade jag på gångbanor och trottoarer längs framför allt 30- och 50-vägar och skulle "vara jätteförsiktig" när jag korsade den farliga 50-vägen...
 
Nå, som sagt. Min magkänsla får ta mig vidare.
Kan Du inte prata med familjen?
Jag har själv blivit socanmäld, jag tog otroligt illa vid mig! Jag önskar att anmälaren tagit reda på fakta istället för att anmäla, då det fanns väldigt bra förklaring till orsaken till oron.
 
Kan Du inte prata med familjen?
Jag har själv blivit socanmäld, jag tog otroligt illa vid mig! Jag önskar att anmälaren tagit reda på fakta istället för att anmäla, då det fanns väldigt bra förklaring till orsaken till oron.

Det är ett otroligt bra sätt att komma åt familjer där barn far illa, så att råda någon att själv prata med familjen när TS magkänsla säger något annat är väl inget bra råd. Tänk om fler vågade göra orosanmälningar, vad många fler barn en skulle kunna rädda från dåliga familjeförhållanden.
 
Kan Du inte prata med familjen?
Jag har själv blivit socanmäld, jag tog otroligt illa vid mig! Jag önskar att anmälaren tagit reda på fakta istället för att anmäla, då det fanns väldigt bra förklaring till orsaken till oron.
Fast egentligen hur många bryr sig om ifall en människa kommer och säger att den tycker det ena och det andra är fel? Dom flesta tycker nog bara att det har inte dom med att göra. Blir mer effekt om soc blir inkopplat, det kanske familjerna tar mer på allvar.

Som i detta fallet tror jag ju inte dom kommer låta barnen slippa gå på 100 vägar för att någon kommenterar att den tycker det är fel.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 939
Senast: alazzi
·
Småbarn Mitt barn fyller 2 år i juli, alltså är hen ungefär 22 månader nu. Hen har alltid varit stor och lång, inte särskilt konstigt då vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 166
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Jag har en vän som är rejält överviktig. Hennes man är väl ganska normalviktig. De har 2 barn och deras tjej behöver verkligen gå ner i...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
20 720
Senast: Kattennizze
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 046
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp