Social tjänsten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte, men är det inte bättre att samarbeta med socialen och vara öppen och ärlig kring situationen? Det blir ju svårt för handläggaren att göra en rättvis bedömning av familjens behov av hjälp om de ställer in möten och bara anklagar barnet för att ljuga och anklagar socialen för att vilja förstöra.

Hade det varit mitt barn hade jag velat ha ett möte snarast för att berätta vad vi gör för att hjälpa barnet, kanske de kommer fram till att familjen får bra hjälp och stöd av BUP tex och att det räcker så. Eller så kommer det fram att det finns mer hjälp att få. Men ställer man in möten och vägrar samarbeta kan det bli svårt för handläggaren att göra rätt bedömning av vilka åtgärder som är bäst för barnet.
 
Jag vet inte, men är det inte bättre att samarbeta med socialen och vara öppen och ärlig kring situationen? Det blir ju svårt för handläggaren att göra en rättvis bedömning av familjens behov av hjälp om de ställer in möten och bara anklagar barnet för att ljuga och anklagar socialen för att vilja förstöra.

Hade det varit mitt barn hade jag velat ha ett möte snarast för att berätta vad vi gör för att hjälpa barnet, kanske de kommer fram till att familjen får bra hjälp och stöd av BUP tex och att det räcker så. Eller så kommer det fram att det finns mer hjälp att få. Men ställer man in möten och vägrar samarbeta kan det bli svårt för handläggaren att göra rätt bedömning av vilka åtgärder som är bäst för barnet.
Snarare ger det ju inte direkt en positiv bild av föräldrarna om de bara ställer in och anklagar barnet. Det stärker ju mest barnets berättelse.
 
Jag vet inte, men är det inte bättre att samarbeta med socialen och vara öppen och ärlig kring situationen? Det blir ju svårt för handläggaren att göra en rättvis bedömning av familjens behov av hjälp om de ställer in möten och bara anklagar barnet för att ljuga och anklagar socialen för att vilja förstöra.

Hade det varit mitt barn hade jag velat ha ett möte snarast för att berätta vad vi gör för att hjälpa barnet, kanske de kommer fram till att familjen får bra hjälp och stöd av BUP tex och att det räcker så. Eller så kommer det fram att det finns mer hjälp att få. Men ställer man in möten och vägrar samarbeta kan det bli svårt för handläggaren att göra rätt bedömning av vilka åtgärder som är bäst för barnet.
Att hantera situationen som TS beskriver är det allra sämsta sättet att hantera situationen på. Det hjälper inte barnet och väcker misstänksamhet hos utredaren.

Man ska också komma ihåg att lagen ger utredaren möjlighet att ta de kontakter man bedömer som viktiga för att kunna bedöma situationen oavsett vad vårdnadshavaren tycker om det. Man kan inte hindra utredningen genom att inte medverka, den pågår ändå.
 
Jag har blivit anmäld till socialtjänsten en massa gånger (hemmasittare). Då de kontaktat mig har jag välkomnat utredning och hjälp, men det mynnade ut i att de inte kunde erbjuda annat än samtal. Vilket vi tackade nej till. Anmälningar som kommit in efter det har vi bara haft telefonkontakt kring.
 
Jag har blivit anmäld till socialtjänsten en massa gånger (hemmasittare). Då de kontaktat mig har jag välkomnat utredning och hjälp, men det mynnade ut i att de inte kunde erbjuda annat än samtal. Vilket vi tackade nej till. Anmälningar som kommit in efter det har vi bara haft telefonkontakt kring.

Och det är så himla tråkigt. I min kommun har vi ett par olika "saker" eller projekt som kan gå in och hjälpa till att få elever till skolan (beroende på problematik). De kallas inte socialtjänst, men de är knutna till socialtjänsten och kan därför göra saker som skolan inte får, kan eller bör.
 
Och det är så himla tråkigt. I min kommun har vi ett par olika "saker" eller projekt som kan gå in och hjälpa till att få elever till skolan (beroende på problematik). De kallas inte socialtjänst, men de är knutna till socialtjänsten och kan därför göra saker som skolan inte får, kan eller bör.

I den kommun jag jobbar så har man också en del insatser från soc som riktar sig mot hemmasittare och för att hjälpa föräldrar att få barnen till skolan. Men det kräver ju också att familjen tackar ja till insatsen.
 
Och det är så himla tråkigt. I min kommun har vi ett par olika "saker" eller projekt som kan gå in och hjälpa till att få elever till skolan (beroende på problematik). De kallas inte socialtjänst, men de är knutna till socialtjänsten och kan därför göra saker som skolan inte får, kan eller bör.
Fantastiskt att det finns!!! Här finns inget (!) för hemmasittare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ TW = Trigger warning för psykisk ohälsa. Jag tog äntligen kontakt med kuratorn på vårdcentralen för ett tag sen. Som liten hade jag...
Svar
2
· Visningar
1 057
Senast: Tofs
·
Övr. Barn Vi som både människor och föräldrar är öppna toleranta människor och har försökt fostra våra barn i samma anda. Det har så här långt...
2
Svar
32
· Visningar
3 786
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp