Social tjänsten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns vad jag vet ingen lag på att anmäla oro för ett barn bara på grund av frånvaro. Det bör vara en oro och då ska anmälan göras genast och hellre en gång för mycket än lite.

Problematisk frånvaro är alltid oroande.

Exempel på problematisk frånvaro är tex stor frånvaro (i de flesta skolorna definierat som >20% utan förklaring), repetitiv frånvaro (tex borta varje måndag), mönsterfrånvaro (borta/sen de dagar/veckor den ena föräldern är ansvarig men inte den andre), ämnesfrånvaro (borta under vissa ämnen) mm.

Sen är det ju inte det första steget. En elev har stor (anmäld) frånvaro - man kontaktar hemmet och frågar vad som pågår. Eleven är under utredning för något... fine. Då slutar det där, men man håller ögonen på det. Eller; eleven har ofta ont i huvudet/magen. Då fixas kontakt med kurator och man försöker prata med eleven för att reda i om det är något skolan kan göra för att hjälpa till, reda i varför eleven verkar orolig. Inte heller här blir det någon anmälan till socialen.

Elev är sen till typ alla morgonlektioner. Vid kontakt med hemmet framkommer att eleven inte sover hemma. Och har inte gjort på månader. Då går det vidare till socialen - för det är en familj som på något sätt behöver hjälp.
 
Problematisk frånvaro är alltid oroande.

Exempel på problematisk frånvaro är tex stor frånvaro (i de flesta skolorna definierat som >20% utan förklaring), repetitiv frånvaro (tex borta varje måndag), mönsterfrånvaro (borta/sen de dagar/veckor den ena föräldern är ansvarig men inte den andre), ämnesfrånvaro (borta under vissa ämnen) mm.

Sen är det ju inte det första steget. En elev har stor (anmäld) frånvaro - man kontaktar hemmet och frågar vad som pågår. Eleven är under utredning för något... fine. Då slutar det där, men man håller ögonen på det. Eller; eleven har ofta ont i huvudet/magen. Då fixas kontakt med kurator och man försöker prata med eleven för att reda i om det är något skolan kan göra för att hjälpa till, reda i varför eleven verkar orolig. Inte heller här blir det någon anmälan till socialen.

Elev är sen till typ alla morgonlektioner. Vid kontakt med hemmet framkommer att eleven inte sover hemma. Och har inte gjort på månadoer. Då går det vidare till socialen - för det är en familj som på något sätt behöver hjälp.
Ja, så kan man göra. I vårt fall anmäldes inte total frånvaro alls, de anmälde istället ett år senare för något jag nu inte minns och som de sedan ursäktade som missförstånd. Så min åsikt kvarstår, frånvaro i sig är inte skäl nog att anmäla oro. Jag tror faktiskt inte det är så många skolor som gör fel där och att jag bara råkat ut för undantag. Ber om ursäkt för om det blir ot.
 
1, man anmäler inte skolan till socialen utan till skolinspektionen.

2, De flesta skolor och lärare jobbar nästan ihjäl sig för att anpassa sig efter elevernas behov. Dock syns det inte alltid och lyckas inte alltid. Av olika anledningar.

3, jag har väldigt svårt att tro att socialen tycker att "slita isär familjer" är en vettig lösning om andra finns. Denna sortens myter är ju dock varför många inte vågar ta kontakt med socialen när de egentligen borde.

4, de flesta människor som jobbar med/kring barn behöver bättre utbildning kring NPF. Speciellt hos tjejer men det cirkulerar fortfarande en hel del osanningar och falskheter kring hur "folk" med diagnoser fungerar/inte fungerar. Mycket av detta pga att man envisas med att fråga folk runtomkring hur personen med NPF är, i stället för att fråga hur personen själv upplever saker. Skitirriterande.

5, va bra att det funkar bra för er nu.
1. Jag gjorde ju inte det men känslan var att göra det. Jag visste inte vart mitt barn var och kände mig otrygg att skicka det till skolan.
2. Det är inte lärarnas fel att de inte har kunskaper om Npf och hur dessa barn fungerar. Men det är ledningens fel att de inte utbildar sina lärare och ger dessa barn en resurs.
3. Må vara en myt för vissa men en sanning för andra. Har Två bekanta som blivit skickade till utrednings hem. Den första blev kvar i tre månader trots att de inte hade något att anmärka.
Den andra hade ekonomi att kontakta en advokat så de var på utrednings hemmet två dygn innan de fick komma hem igen.
4. Håller ned dig helt och hållet.
5. Ingen är gladare än jag när det flyter på en stund. Men bakslag kommer att ske och då är jag där och stöttar.
Är en monster mamma mina barn är mitt allt.
 
Tror att det bästa föräldrarna kan göra är att vara tillmötesgående emot socialen. Att prata om det dottern ser som ett problem och hur man kan lösa det, att själva lägga fram förslag till socialen hur man kan göra så att dottern mår bättre, osv.

10 dagar utan skola är ingen egentlig katastrof om tjejen mår väldigt dåligt, henne psykiska hälsa måste gå först, skolan kan man ta igen sen.

Ett barn som mår bra har ingen anledning att ljuga ihop massa saker om sina föräldrar, oavsett om det är sant eller inte så är något fel, någon förändring måste ske. Sedan även om det inte är sant är det kanske hennes sanning, det kanske är så hon känner, så hon ser på sakerna, och det måste man ta på allvar, även om föräldrarna har en annan bild.


En annan fråga.
Om tjejen befinner sig på annan ort, hur mycket kontakt får sociala ha med tjejen under den här tiden?
Hur mycket kan man gå emot Soc utan att senare få skit för det?
Hur mycket kan tex soc pressa på familjeutredare i dessa covidtider speciellt om föräldrarna befinner sig en riskzon?
Alltså det senaste är att de skulle träffas familjen på deras antal plus ytterligare 4 st ifrån soc (varav 2 st som jobbar med fallet och två familjeutredare) Pappan i familjen får absolut inte bli sjuk, då familjens ekonomi hänger på den. De kan inte få bidrag då de bor i hus.
Socialen får väl ha så mycket kontakt med tjejen som dem bedömer nödvändigt.
Varför skulle man vilja jobba emot socialen? varför inte försöka jobba ihop med socialen för att få tjejen att må bättre?
Socialen kan nog kräva vilka utredningar dem känner är nödvändiga för barnet. Dem kan inte strunta i utredningar dem bedömer nödvändiga pga covid-19, det ni kan göra är att informera att ni är i riskgruppen så alla bär munskydd och har respektfullt avstånd.
Dem kan inte avstå utredning pga att det skulle bli ekonomiska problem om mannen blir sjuk. Socialen måste fokusera på barnet och hennes mående i första hand.
 
Jag skulle alltså kunna kräka ur mig precis samma saker som du men från andra hållet men väljer att inse med kunskap och ett uns ödmjukhet att så givetvis inte är fallet.

Kräka? Och trona? lite mer ödmjukhet och kunskap kanske inte vore fel även där?
 
1. Jag gjorde ju inte det men känslan var att göra det. Jag visste inte vart mitt barn var och kände mig otrygg att skicka det till skolan.
2. Det är inte lärarnas fel att de inte har kunskaper om Npf och hur dessa barn fungerar. Men det är ledningens fel att de inte utbildar sina lärare och ger dessa barn en resurs.
3. Må vara en myt för vissa men en sanning för andra. Har Två bekanta som blivit skickade till utrednings hem. Den första blev kvar i tre månader trots att de inte hade något att anmärka.
Den andra hade ekonomi att kontakta en advokat så de var på utrednings hemmet två dygn innan de fick komma hem igen.
4. Håller ned dig helt och hållet.
5. Ingen är gladare än jag när det flyter på en stund. Men bakslag kommer att ske och då är jag där och stöttar.
Är en monster mamma mina barn är mitt allt.
Om vård sker utan samtycke har man rätt till en advokat som betalas av staten, den behöver man inte betala själv.
 
3, jag har väldigt svårt att tro att socialen tycker att "slita isär familjer" är en vettig lösning om andra finns. Denna sortens myter är ju dock varför många inte vågar ta kontakt med socialen när de egentligen borde.
Det är ju tyvärr ingen myt att det är så, det blev så för mig och min familj då det blev ett missförstånd och vi blev aldrig av med soc, vet många familjer som haft ett litet helvete pga dom. Dom kör sitt och lyssnar varken på förälder eller barn, det är iallafall min erfarenhet och många andra som jag pratat med.

Soc borde bli bättre på att lyssna på både föräldrar och barn och se till helheten, vad som kan ha orsakat vad och inte vara så låsta.

Men klart att om det verkligen är någonting som är ett problem så bör man ju inte vara rädd för att ta kontakt med dom.
 
Alla socialnämnder har anmälningar på sig, det säger inte så mycket om hur bra eller dåliga de är.

Lokalerna styr inte de som arbetar på soc över.

Men visst behöver man anpassa sig och idag kan man behöva vara ute.

Är hembesök nödvändiga (vilket de är ibland) så får man använda skyddsutrustning.

BUP och soc jobbar med olika saker, det soc utreder i en familj är föräldraförmågan och om det finns ett behov av hjälp. Hjälp kan alla människor behöva ibland.

Soc har uppenbarligen öppnat en utredning som behöver vara färdig inom 120 dagar, beroende på vad oron gäller så kan det vara dumt att inte medverka. Däremot rimligt att ställa krav på skyddsutrustning osv.

Dessutom behöver man ha barnsamtal, det är ju enda sättet att på sikt lära sig hur barnet fungerar. Barnet kanske skulle må bra av en kontaktperson eller en kontaktfamilj.
 
”Vad jag vet finns ingen lag” skrev du. Jo det finns lag.
Gissar att @Quez syftade på att det inte finns någon lag på att socanmäla vid just frånvaro. Teoretiskt kan det kanske finnas problematisk frånvaro utan oro, men personligen så har jag svårt att se hur det skulle gå till i praktiken. Att föräldrarna inte kan hjälpa barnet till skola är ju skäl till oro i sig.
 
Gissar att @Quez syftade på att det inte finns någon lag på att socanmäla vid just frånvaro. Teoretiskt kan det kanske finnas problematisk frånvaro utan oro, men personligen så har jag svårt att se hur det skulle gå till i praktiken. Att föräldrarna inte kan hjälpa barnet till skola är ju skäl till oro i sig.
Ja, det är vad jag menar och jag har själv ett barn som inte har närvaro i skolan, där vad jag än gör inte hjälper och de inte anmäler oro för frånvaron, inte ens när de inte hade någon kontakt med barnet på en månads tid var de oroliga för henne. Så säg inte att det finns en lag om att anmäla vid (viss) frånvaro för det finns inte även om det finns en lag som säger att man ska anmäla vid oro för barnet, vilket jag ser som vettigt.
 
Ja, det är vad jag menar och jag har själv ett barn som inte har närvaro i skolan, där vad jag än gör inte hjälper och de inte anmäler oro för frånvaron, inte ens när de inte hade någon kontakt med barnet på en månads tid var de oroliga för henne. Så säg inte att det finns en lag om att anmäla vid (viss) frånvaro för det finns inte även om det finns en lag som säger att man ska anmäla vid oro för barnet, vilket jag ser som vettigt.
Ja självklart gör föräldrar allt de kan. Ibland räcker det inte och då kan en orosanmälan vara motiverad.
 
Ja, det är vad jag menar och jag har själv ett barn som inte har närvaro i skolan, där vad jag än gör inte hjälper och de inte anmäler oro för frånvaron, inte ens när de inte hade någon kontakt med barnet på en månads tid var de oroliga för henne. Så säg inte att det finns en lag om att anmäla vid (viss) frånvaro för det finns inte även om det finns en lag som säger att man ska anmäla vid oro för barnet, vilket jag ser som vettigt.


Du skriver ”oro”, det är vad jag svarade på, är man inte orolig för att barnet är frånvarande så är det ju en annan situation än den där man känner oro.
 
Small update efter att ha pratat med vännen idag:

  • Tjejen är glad att vara hemma igen. Föräldrarna fick kramar av tjejen, vilket de inte fått på länge.
  • Tjejen ljuger / blandar ihop saker och det kommer ut fel.
  • Tjejen har lärt sig 1177 utantill och när hon pratar om sjukdom på sig eller kamrat, så är det som att höra en röst med monotonisk röst berätta ifrån 1177. För när hon pratar om djur eller ett intresse så är hon en glad tjej. Vissa ord kommer då ut fel och för de som känner henne, och frågar vad hon menar så förklarar hon då.
    Det har då inte skolan eller soc gjort utan bara tagit vad hon sagt rakt av.
  • Soc i stan är riktiga rötägg, har haft flera anmälningar på sig, blivit dömd minst en gång i rätten för felbedömning. De håller inte avstånd eller är i lokaler med bra ventilation.
    Soc i den här staden dissar BUP till maximalt och försöker få föräldrarna att slå tro på BUP
  • Tjejen har dock ännu mer rivsår efter att rispat på sig, så hon vill enbart ha långärmat på sig även för gymnastiken och för badhus.
  • Tjejen behöver BUP och inte åtgärder ifrån soc.
    BUP utredning är igång och är i slutfasen.
  • Tjejen kallar det med Soc för en röra / trassel och föräldrarna håller med.
  • Hos tjejens mormor, fick hon distans och pratade massor med mormodern men samtidigt var hon frustrerad över att hon själv inte kunde lösa sina problem.
  • En skola kan inte vara hur blåögd som helst. Skoljurist är kontaktad för det gällande olika saker gällande skolan och där har det gått vidare till kunskapsnämnden. Tjejen bytte skola i höstas och har varit mobbad i många år på den gamla. Gamla skolan blev anmäld till skolinspektionen.
  • Föräldrarna kommer att kräva av soc att de håller sig borta tills att det är Covid säkert, då de är i riskgrupp och Soc respekterar inte avstånd etc.
    Föräldrarna har inte heller ett hem som kan ta emot 4 st främmande i dessa tidigare och ska ha 2 meters mellanrum för att ha säkert. så det möte som skulle vara till i veckan hos dem, kommer föräldrarna att avboka utifrån Covid.
  • Föräldrarna har fyllt i frånvaro för sin dotter, så hon har inte kunnat få ogiltig frånvaro eller skolk.
    Soc har ju också sagt att skolan inte var viktig medan tjejen var borta.
    Skolan har sagt samma sak.
  • Tjejen hör röster inom sitt huvud som säger åt henne olika saker. Dessa dvs huvud-monstrena bråkar hon med varje dag och har gjort det senaste 2-3 åren.
  • I släkten på tjejens pappa sida finns Schizofreni, bipoläritet och aspberger.
Alltså föräldrarna är nog tyvärr inte i position att KRÄVA så mycket annat än att relevant skyddsutrustning används. Sedan kan dom be om att möten hålls utom osv men att börja bråka med soc istället för att prova hitta ett fungerande samarbete kommer bara väcka varningsklockor hos dem som jobbar. Desto mer motstånd mot soc desto mer brukar det vara som döljs.

När man jobbar inom barnomsorg är vi skyldig att anmäla vid första oro. Vi får absolut inte utreda (samla på oss mer information) utan vi ska anmäla allt. Så om ett barn säger "min pappa slog mig i går" så ska jag egentligen anmäla på stört trots att den totala historien kanske egentligen är att barnet kom i vägen och pappa råkade slå barnet med armbågen när han lastade diskmaskinen.
Här jobbar dock socialen med att ständigt förbättra sig och sprida kunskap om vad dom kan erbjuda för hjälp och vad dom står för.
Första gången jag genom min chef anmälde oro för ca 10 år sedan så va svaret "va tycker ni vi ska göra- det är fredag eftermiddag" (handlade om en utländsk familj där pappan misshandlade övriga familjemedlemmar)

Idag har dom en helt annan struktur med nyutbildad personal och tydliga riktlinjer.
Vid tanke om misshandel eller övergrepp får inte föräldrarna kontaktas innan anmälan men soc och/eller polis kommer oftast ut och pratar med barnet tillsammans med en personal innan man beslutar hur man går vidare. Vid alla andra ärenden pratar vi med soc och kallar familjen till möte där soc deltar. Vi pratar om vad som gör att förskolan känner oro, föräldrarna får ge sin version och soc berättar vad dom skulle kunna erbjuda för typ av stöd i den aktuella situationen. På mötet tas Sedan beslut om vi ska lämna en anmälan eller ej.
Huruvida anmälan lämnas beror naturligvis på omständigheterna men många gånger säger föräldrarna själva att dom gärna tar emot det stöd soc kan erbjuda. Exempelvis kan det handla om skilda föräldrar som har svårt att samarbete och där barnet uppenbart mår dåligt pga det.

Naturligvis stöter man på fall där föräldrarna blir fullständigt "galen", där vi blir hotad om motanmälningar pga förtal och gud vet allt som folk drar till med men somsagt i de allra flesta fall är det föräldrar som av olika anledningar känner sig träffad av det vi berättar (kan handla om missbruk eller bara att man inte har alla verktyg för att fixa sin föräldraroll på det viset man önskar och av den anledningen känner sig misslyckad när soc blir inblandad)

Jag förstår dock att soc kanske inte har kommit lika långt i sin utveckling i hela landet men jag hoppas att det är på god väg iaf.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ TW = Trigger warning för psykisk ohälsa. Jag tog äntligen kontakt med kuratorn på vårdcentralen för ett tag sen. Som liten hade jag...
Svar
2
· Visningar
1 079
Senast: Tofs
·
Övr. Barn Vi som både människor och föräldrar är öppna toleranta människor och har försökt fostra våra barn i samma anda. Det har så här långt...
2
Svar
32
· Visningar
3 800
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp