Sociala förmåner i EU länder

swemale

Trådstartare
har följt en tråd i ett annat forum om vad som gäller vid t.ex VAB i övriga EU-länder.... Blev då lite nyfiken på vilka sociala förmåner som finns i övriga EU. Har inte hittat någon översiktlig information om det någonstans.... Så frågan till Buke oraklet blir alltså.... Vad gäller i övriga EU gällande sociala förmåner... barnbidrag, sjukvård, sjukskrivning, vab semester etc.. etc....
 
har följt en tråd i ett annat forum om vad som gäller vid t.ex VAB i övriga EU-länder.... Blev då lite nyfiken på vilka sociala förmåner som finns i övriga EU. Har inte hittat någon översiktlig information om det någonstans.... Så frågan till Buke oraklet blir alltså.... Vad gäller i övriga EU gällande sociala förmåner... barnbidrag, sjukvård, sjukskrivning, vab semester etc.. etc....
Danmark här :). Sjukvården är helt gratis och man har ett frikortssystem för mediciner. Sjukskrivning sköts av kommunen (som är både arbetsförmedling och FK typ) men många arbetsgivare betalar mellanskillnaden mellan sjukersättning och lönen. VAB, barnbidrag och barnledighet har jag dålig koll på pga inga barn, men det är liknande som i Sverige men lite mindre generöst (tror jag). Fem veckors semester är lagstadgad, men standard är 30 dagars semester. Det är gratis att studera på Universitetet och man får studiemedel. Eftersom bidragsdelen är mycket större än i Sverige är det ganska ovanligt att folk lånar, de flesta har dock extrajobb som student :).
 
Spanien:

Sjukvård
: Fri och jättebra, ungefär i linje med Sveriges. Dock väldig vanligt med privat sjukförsäkring också.

Sjukskrivning: Läkarintyg krävs från dag 1 och då får man också 100% av lönen, men det beror på om man är med i facket eller ej tror jag. Har för mig att vänner till mig hade typ tre karensdagar på sitt jobb. Under en längre sjukskrivning vet jag inte hur det fungerar, man får en viss procent beroende på vilken typ av arbete man har och hur länge man är sjukskriven.

Semester: 30 dagar. Man är även garanterad ledighet för vissa helgdagar, dvs även om de infaller under en helg så får man ledigt för dem följande vardag.

Barnbidrag: Existerar inte

Vab: Existerar inte. Här kommer morföräldrar och farföräldrar ofta in i bilden.

Föräldraledighet: 16 veckor med full lön. Jag tror de 16 är vikta till mamman, som kan börja ta ut ledigheten innan förlossningen men måste ta sex veckor efter att barnet kommit. Man har nyligen utökat pappaledigheten från fyra till fem veckor, även han får 100% av lönen. Pappan har nio månader på sig att ta ut sina veckor.

Förskolor: Finns men är dyra och inte jättebra. Jag känner nog inte någon som faktiskt använt sig av förskola tror jag? Det absolut vanligaste är att mamman blir hemmafru eller att mor- eller farföräldrar har barnet under dagen.

Skolor: Det finns allmänna skolor som är gratis men som håller väldigt skiftande kvalitet. Ingen av dem jag känner som gått i allmän skola kan tala engelska till exempel, eftersom undervisningen var så undermålig. Därför är det väldigt vanligt att medelklass och uppåt går i privatskolor som är rätt dyra. De jag känner som gått i privatskola har betalat ungefär 10 000 SEK per månad och barn. Fritids existerar inte utan istället går barnen sent i skolan, tror min man gick till klockan 17 från första klass redan.
 
Tyskland här. Också helt gratis sjukvård och delvis tandvård (kronor, stifttänder kostar men vanlig lagning är gratis, för högvärdig får man betala till om man vill ha det) röntgen är gratis men tandhygiensten kostar, receptbelagda mediciner kostar 5 Euro, oavsett priset egentligen, vissa saker är gratis (tex diabetiker har en del gratis).

Sjukskrivning ger 100% av lönen direkt, arbetsgivaren kan dock begära sjukintyg från dag 1. Annars från dag 7 tror jag (har bara varit sjuk i matförgiftning 3 dagar och då ville min arbetsgivare inte ha intyg och en gång 2 veckor efter tand-op men då hade jag ju intyg direkt, är liksom annars aldrig sjuk så lite halvdålig koll).

VAB, barnbidrag och barnledighet har jag också dålig koll på pga inga barn. Fem veckors semester är normalt, men i alla fall vårt jobb har sedan extra dagar ju äldre du blir. Jag har på så sätt 6 veckors semester.
Förskola är i vissa Bundesländer gratis, i andra får du betala. Mat ingår inte, inte i skolan heller barnen har med sig.

Studera (över grundskola) kostar men man får "barnbidrag" så länge man går i skolan även om man är över 20 år. De flesta studenter har jobb vid sidan av. Sen måste jag säga att alla stundenter jag känner (och de är många) vädligt sällan är i skolan, de kan ha en föreläsning någon gång i veckan, sen är det lov väldigt ofta så de verkar utan problem hinna med att studera och jobba.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 849
Senast: LenaH
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 939
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp