Sociala media , förgiftning och källkritik

mackan

Trådstartare
En reflektion ang sociala media och ”nyhets/sanningsflödet”....
Det finns en varning ang förgiftade hundar som dör på 30 sekunder på Södermalm där någon placerat ut förgiftad korv i flera parker . Varningen är skapad av en individ på FB .

FB posten har blivit viral senaste dygnen.

2,3K har tryckt på reagera knappen.
6000+ har delat inlägget.

Jag har inte kunnat hitta några som helst källor till detta. Vid snabb googling hittas dock direkt denna dementi från polisen ang ämnet .

https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...nd-pa-sodermalm/reptaq!BJomdloTJ0Ran19poMfOQ/

Jag har även då jag är lite källkritisk och jobbig emellanåt, även frågat källan som delgett detta, om var man hittar info om vad som verkligen konstaterats ang hunden/hundarna som dött . Inte fått svar sedan ett dygn.

Bara en reflektion ang hur snabba folk är på att trycka på dela knappen utan att vara källkritiska . För mig är det rätt problematiskt - oavsett ämne, att det tenderar att fungera så på sociala media .

Hur tänker ni ?
 
En reflektion ang sociala media och ”nyhets/sanningsflödet”....
Det finns en varning ang förgiftade hundar som dör på 30 sekunder på Södermalm där någon placerat ut förgiftad korv i flera parker . Varningen är skapad av en individ på FB .

FB posten har blivit viral senaste dygnen.

2,3K har tryckt på reagera knappen.
6000+ har delat inlägget.

Jag har inte kunnat hitta några som helst källor till detta. Vid snabb googling hittas dock direkt denna dementi från polisen ang ämnet .

https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...nd-pa-sodermalm/reptaq!BJomdloTJ0Ran19poMfOQ/

Jag har även då jag är lite källkritisk och jobbig emellanåt, även frågat källan som delgett detta, om var man hittar info om vad som verkligen konstaterats ang hunden/hundarna som dött . Inte fått svar sedan ett dygn.

Bara en reflektion ang hur snabba folk är på att trycka på dela knappen utan att vara källkritiska . För mig är det rätt problematiskt - oavsett ämne, att det tenderar att fungera så på sociala media .

Hur tänker ni ?
Såna varningar och andra liknande kedjebrev delar jag aldrig. Jag tycker även att just det där inlägget lät lite väl dramatiskt och märkligt.
Delar aldrig heller när någon behöver pengar till sin sjuka katt hos veterinären osv.
 
En reflektion ang sociala media och ”nyhets/sanningsflödet”....
Det finns en varning ang förgiftade hundar som dör på 30 sekunder på Södermalm där någon placerat ut förgiftad korv i flera parker . Varningen är skapad av en individ på FB .

FB posten har blivit viral senaste dygnen.

2,3K har tryckt på reagera knappen.
6000+ har delat inlägget.

Jag har inte kunnat hitta några som helst källor till detta. Vid snabb googling hittas dock direkt denna dementi från polisen ang ämnet .

https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...nd-pa-sodermalm/reptaq!BJomdloTJ0Ran19poMfOQ/

Jag har även då jag är lite källkritisk och jobbig emellanåt, även frågat källan som delgett detta, om var man hittar info om vad som verkligen konstaterats ang hunden/hundarna som dött . Inte fått svar sedan ett dygn.

Bara en reflektion ang hur snabba folk är på att trycka på dela knappen utan att vara källkritiska . För mig är det rätt problematiskt - oavsett ämne, att det tenderar att fungera så på sociala media .

Hur tänker ni ?
Jag tänker att jag blir så uppgiven av att folk är såna idioter och tar Facebookpaus ett tag. Delar inte sån skit själv.
 
En reflektion ang sociala media och ”nyhets/sanningsflödet”....
Det finns en varning ang förgiftade hundar som dör på 30 sekunder på Södermalm där någon placerat ut förgiftad korv i flera parker . Varningen är skapad av en individ på FB .

FB posten har blivit viral senaste dygnen.

2,3K har tryckt på reagera knappen.
6000+ har delat inlägget.

Jag har inte kunnat hitta några som helst källor till detta. Vid snabb googling hittas dock direkt denna dementi från polisen ang ämnet .

https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...nd-pa-sodermalm/reptaq!BJomdloTJ0Ran19poMfOQ/

Jag har även då jag är lite källkritisk och jobbig emellanåt, även frågat källan som delgett detta, om var man hittar info om vad som verkligen konstaterats ang hunden/hundarna som dött . Inte fått svar sedan ett dygn.

Bara en reflektion ang hur snabba folk är på att trycka på dela knappen utan att vara källkritiska . För mig är det rätt problematiskt - oavsett ämne, att det tenderar att fungera så på sociala media .

Hur tänker ni ?
30sek hunden var väl en varghund? som fick en hjärnblödning
 
Jag delar inget utan att kolla källan/googla efter källa när det handlar om sådant. Jag delar inte heller efterlysningar om försvunna personer om inte polisen eller missing people står bakom efterlysningen.

Jag är dock inte förvånad över att sådant här delas. Endel är är inte källkritiska för fem öre.
 
Jag delar inget utan att kolla källan/googla efter källa när det handlar om sådant. Jag delar inte heller efterlysningar om försvunna personer om inte polisen eller missing people står bakom efterlysningen.

Jag är dock inte förvånad över att sådant här delas. Endel är är inte källkritiska för fem öre.

Jag är tyvärr inte förvånad heller. Däremot beklämd och fascinerad . Det är nog rätt viktigt att folk orkar reagera också utifrån de tusentals människor som dagligen gör såhär - delar och gillar urskiljningslöst . Även om man blir så trött 😞
 
Jag är tyvärr inte förvånad heller. Däremot beklämd och fascinerad . Det är nog rätt viktigt att folk orkar reagera också utifrån de tusentals människor som dagligen gör såhär - delar och gillar urskiljningslöst . Även om man blir så trött 😞
Ja man blir trött men det är det här som sker när vi alla och en var har möjlighet att sprida nästintill vad som helst på nätet. Människor har så enormt olika förutsättningar och förståelse för omvärlden och då blir det som det blir. Självklart ska alla också få göra det utan censur men det egna ansvaret måste man också vara medveten om och man måste också ta det. Det som förr var "byaskvaller" blir idag viralt och sprids som en löpeld utan att människan bakom alla gånger förstår vad det hen sprider kan få för konsekvenser. Ofta önskar jag att en kurs i vett och etikett online och källkritik skulle vara en förutsättning för att få vistas på internet men det är såklart bara en önskedröm. Självklart ska man klaga och säga ifrån när saker och ting inte sköts på ett snyggt sätt men att sätta sig och skriva inlägg på facebook om det och sprida lögner som gynnar ens egna åsikt för att få vatten på sin kvarn blir inte bra och det leder inte till något gott. Det finns ju hur många inlägg som helst som sprids om diverse påhittade händelser. Om invandrare, om äldrevården och en hel massa annat och endel sväljer det bara rakt av och sprider vidare utan att ens fundera över sanningshalten eller kolla källan. Det är sorgligt på så många sätt. Idag har vi förutsättningar på ett helt nytt och helt fantastiskt sätt att ta reda på hur saker och ting faktiskt förhåller sig och att sprida lögner i det läget är så erbarmligt onödigt. Det verkar inte bättre än att folk sväljer allt det läser och refererar till "det läste jag på facebook" som om det vore någon säker källa och lika med att det är sanningen.
 
Jag blir många gånger förskräckt hur galet fort folk delar saker utan att ha den minsta susning om vad som delar, om det är sant eller om det rent av är farligt att dela (tänker då på skyddade människor).

Jag delar aldrig såna grejer om det inte är t ex ett djursjukhus som lagt ut varning, eller om polisen lägger ut varning/efterlysning. Möjligtvis även en och annan Missing dog-försvunnen hund. I övrigt så behövs noga källgranskning på om saker verkligen stämmer och det finns sällan :meh:
 
Alltså , personligen, om jag mot all förmodan hade förhastat mig och gjort ett påstående på sociala media som inom några dygn resulterat i att det generat 2,5 k reaktioner och 6000 delningar så hade jag mått vidrigt dåligt, skämts och gått ut med en snabb förklaring att jag hade fel och förhastade mig 😱 Jag hade skämts som jag vet inte vad 😨
 
Alltså , personligen, om jag mot all förmodan hade förhastat mig och gjort ett påstående på sociala media som inom några dygn resulterat i att det generat 2,5 k reaktioner och 6000 delningar så hade jag mått vidrigt dåligt, skämts och gått ut med en snabb förklaring att jag hade fel och förhastade mig 😱 Jag hade skämts som jag vet inte vad 😨
Personen som skrev originalinlägget har gått ut och bett om ursäkt, att hen skrivit i affekt osv. Hunden hade troligen dött av naturliga orsaker. Jag har läst båda inläggen och kan väl tycka att det är konstigt att dra till med en förgiftningshistoria bara för att.

Har dessutom för mig att personen inte ens var på plats när det hände, utan det var hens partner som var det.
 
Personen som skrev originalinlägget har gått ut och bett om ursäkt, att hen skrivit i affekt osv. Hunden hade troligen dött av naturliga orsaker. Jag har läst båda inläggen och kan väl tycka att det är konstigt att dra till med en förgiftningshistoria bara för att.

Har dessutom för mig att personen inte ens var på plats när det hände, utan det var hens partner som var det.

Ok - var kan man läsa det? Ser inget på personens egen sida alls om det . Väldigt konstigt hela grejen att påstå förgiftning även på andra hundar, att det skulle vara pga korv specifikt osv.
 
Jag läste på Polisen Södermalms Facebooksida, de bad folk lugna ner sig med varningar för att det så lätt eskalerar och blir rykten som ses som sanningar. Men många som kommenterade sa att de vill bli varnade, ungefär, för att det finns så många galningar där ute och man vet aldrig när ett rykte råkar vara sant.

Jag tänker på en bok som heter "Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå" - om myter på nätet, fejkade berättelser och vikten av källkritik, av Jack Werner. Citatet i titeln syftar på denna historia: "En flicka får kvarsittning eftersom hennes mobil pryds av svenska flaggan. Men nyheten är fejk. När Mats får veta det blir han likväl upprörd. 'Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå', skriver han på Facebook."

Det är ett fenomen, antar jag.
 
@mackan Tyvärr hittar jag inte inlägget. Jag såg en skärmdump på ursäkten i en tråd som delade varningen. Tråden verkar nu vara borttagen. Men min giss är att TS förmodligen lagt ursäkten som en kommentar i originalinlägget.
 
Oavsett om det var en hjorthund eller en varghund så är cirkulationskollaps förekommande hos alla större vinthundar. Min borzoi dog av det bland annat. Om det hände på "30 sekunder" så är det betydligt mer sannolikt att det var hjärtat eller pulsådern som gick än att den blev förgiftad. Jag känner inte till något gift som dödar på 30 sekunder vid kontakt med munslemhinnan.
 
Social media kan tyvärr ibland vara en förödelse på samhället enligt mig. Det leder ofta till massvis med desinformation som sprids med ett lätt tryck på en knapp och detta överflöd leder ofta till "informationsutmattning". Kombinera detta med befolkningens generella brist på källkritik. Jag litar endast på mer officiella källor och även då ser jag till att kolla noga bakom det, för även pålitliga källor kan skriva fel!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp